وزیر آموزش و پرورش:

عدم توسعه واحدهای آموزشی متناسب با رشد جمعیت

عدم توسعه واحدهای آموزشی متناسب با رشد جمعیت

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش و پرورش با اشاره به كمبود مدارس دولتی بخصوص در مراكز شهرها اظهار داشت: متأسفانه واحدهای آموزشی، همگام با توسعه ساخت مسكن های چند طبقه و متناسب با رشد جمعیتی توسعه نیافت.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از صدا و سیما، سید محمد بطحایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یكشنبه شب شبكه دو سیما افزود: در جاهایی كه مسكن مهر تولید شده است هم با كمبود واحدهای آموزشی مواجه هستیم اما تلاش می نماییم مشكلات را كاهش دهیم.

وی با اشاره به اینكه مدارس دولتی برای ثبت نام دانش آموزان نباید هیچ پولی دریافت نمایند، اضافه كرد: گروه هایی برای نظارت تعیین شدند و 60 نفر از كارشناسان متخصص وزارت آموزش و پرورش برای نظارت بر حقوق والدین و خانواده ها و دانش آموزان در نظر گرفته شده اند كه به صورت نامحسوس از ستادهای ثبت نام و مدارس بازدید می كنند.

بطحایی با اشاره به اینكه در بعضی موارد تخلف، ابلاغ مدیریت مدیر مدرسه لغو می شود، اظهار داشت: ادارات كل آموزش و پرورش استان ها هم بازرسانی برای نظارت دارند.

وی با اشاره به اینكه 105 هزار مدرسه در كشور داریم اظهار داشت: سامانه های نظارتی را فعال كردیم كه بر بخش غیردولتی هم نظارت می كنند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: شهریه مدارس غیردولتی را با متغیرهای مختلف با حضور نمایندگانی از این مدارس، تعیین كردیم و همه اقلام هزینه ای دیده شده و سامانه نظارتی متناسب با آن طراحی شده است كه این شهریه ها را كنترل می كند.

بطحایی با اشاره به اینكه بر سر حقوق و منافع مردم تعارفی با همكاران خود نداریم، اضافه كرد: بخشنامه كردیم كه هیچ مدرسه ای حق ندارد هزینه های بی جهت را به اولیای دانش آموزان تحمیل كند.

وی اظهار داشت: دولت به دلیل كمبود بودجه در بعضی موارد نمی تواند سرانه بودجه مدارس را تأمین كند و این كمبود اعتبار، مشكلاتی را بوجود آورده است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: كمك گرفتن مدارس دولتی از اولیای دانش آموزان نباید الزامی باشد اما ضروری می باشد و مدرسه ناچار است از اولیا به صورت داوطلبانه كمك بگیرد.

بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بر مبنای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باید سوابق تحصیلی به تدریج جایگزین آزمون ورودی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی شود اما در سال های گذشته به علل نسبتاً موجه، این مورد به تأخیر افتاده است.

وی افزود: سهم پیشینه تحصیلی كه با استفاده از معدل نهایی دانش آموزان محاسبه می شد معادل 25 درصد در آزمون ورودی دانشگاه ها مؤثر و تأثیر آن مثبت بود.

بطحایی اضافه كرد: امسال بر مبنای بررسی های طولانی مشترك میان سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش در شورای برنامه ریزی آزمون ورودی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی (كنكور) گزارش عرضه و بنا بر این شد برای سال تحصیلی 98 سهم پیشینه تحصیلی به 30 درصد قطعی تبدیل گردد.

وی افزود: در سال آینده فقط دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم برای این پیشینه تحصیلی محاسبه و به تدریج پایه های دهم و یازدهم هم در پیشینه تحصیلی مؤثر واقع می گردد و كم كم سهم كنكور كاهش و سهم پیشینه تحصیلی افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس استعداد درخشان و خاص اظهار داشت: دانش آموزان مقاطع ابتدایی نباید تحت فشار كتاب های كمك آموزشی باشند این آزمون ها روحیه شاد و نشاط مدرسه را از بین برده است و بچه ها باید در مدارس زندگی كردن را تمرین كنند و یاد بگیرند و باید هدف های اصلی تعلیم و تربیت را دنبال نماییم.

بطحایی اضافه كرد: مدارس استعدادهای درخشان در پایه هفتم آزمون پیشرفت تحصیلی نخواهند داشت و فقط آزمون هوش و استعداد تحصیلی دارند كه در اواخر مرداد برگزار می گردد از اولیا و خانواده ها خواهش می نماییم در این راه كمك كنند. رقابت های فردی فضای مدارس كشور را متلاشی كرده است.

وی افزود: برخی مدارس خاص و تعدادی از مدارس غیردولتی هم آزمون ندارند و با مدارسی كه تخلف كنند برخورد می نماییم.

بطحایی درباره سند 2030 هم اظهار داشت: این سند فرآیندی را طی كرد و در حال تولید تعهدی برای كشور بود اما فقط برای كشور ما نبود و بین المللی بود اما بعد از آنكه مقام معظم رهبری ورود كردند و صریحاً از بعضی از مفاد این سند ابراز نگرانی كردند و فرمودند نباید این سند عملیاتی شود، سند 2030 متوقف گردید.

وی ادامه داد: با وجود تمدن عظیم تعلیم و تربیت كشورمان به ما برمی خورد كه وقتی ما خودمان می توانیم سندهای بالادستی غنی را تولید نماییم از نسخه بین المللی تجویز شده استفاده نماییم.
بطحایی اضافه كرد: بعد از ورود حضرت آقا، این سند 2030 در آموزش و پرورش و دیگر دستگاه ها كاملاً متوقف گردید.

وی افزود: اگر در مواردی مصادیقی در خصوص اجرای سند 2030 گزارش شد بلافاصله به وزارت آموزش و پرورش گزارش بدهند.تیم سه نفره ای مورد را بررسی می كنند با متخلفان برخورد می گردد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش كه آیا حقوق تابستانی معلمان حذف می شود؟ تاكید كرد: پاسخ این پرسش منفی است. افرادی كه به این شایعات دامن می زنند یا مزاح می كنند یا اینكه هدف برهم زدن آرامش معلمان را دارند.

بطحایی درباره حذف ردیف حقوقی سختی كار معلمان اظهار داشت: دولت دهم مصوبه ای را به دستگاه های دولتی ابلاغ نمود و در آموزش و پرورش این مصوبه را شامل همه معلمان كردند در حالیكه فوق العاده ویژه سختی كار مختص برخی مشاغل است و دیوان محاسبات ورود كرد و حدود 3 سال پیش به آموزش و پرورش گفت این حكم كه برای همه پرسنل زدید غیرقانونی است و باید لغو شود.

وی افزود: مقرر است جلسه ای با دیوان محاسبات برگزار نماییم تا شاید راهی را پیدا نماییم تا این مشكل برطرف شود.

بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بخش نخست مطالبات یك سوم پاداش بازنشستگان پرداخت گردید و بقیه هم تا شهریور پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: حقوق حق التدریسان شاغل به صورت مرتب در حال پرداخت است و به دنبال آن هستیم حق التدریسی همكاران رسمی را هم به صورت ماهانه پرداخت نماییم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: حق التدریس معوقه را هم در آینده پرداخت خواهیم كرد.

بطحایی اظهار داشت: سند تحول آموزش و پرورش سند بالادستی و نقشه راه آموزش و پرورش است كه با این حال سند كم نظیر، ابهامات برطرف می گردد.


 

1397/05/01
15:02:05
5.0 / 5
23
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین