معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبرداد

دانش آموزان دیرآموز به مدارس عادی می روند، شناسایی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز اوتیسمی

دانش آموزان دیرآموز به مدارس عادی می روند، شناسایی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز اوتیسمی

مدیریت آموزش: معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور با اشاره به شناسایی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز مبتلا به اوتیسم و ۶۵ هزار دانش آموز دیرآموز اظهار داشت: دیرآموزها به مدارس عادی می روند و معمولا نیازی نیست به مدارس استثنایی بیایند. درباره دانش آموزان دیرآموز مهم می باشد كه با آنها در سنین خاص كار شود.


محمدحسن عظیم عراقی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز فعالیت پایگاه های سنجش سلامت نوآموزان از چند روز گذشته اظهار نمود: نوآموزان بدو ورود مطابق شرایطی كه اعلام شده به مدارس مراجعه نموده و نوبت دریافت می كنند و برای انجام غربالگری شنوایی، بینایی و هوش در پایگاه های سنجش مورد بررسی قرار می گیرند.
وی اضافه كرد: تست های اولیه در پایگاه های سنجش انجام می گردد و اگر همكاران ما نسبت به وضعیت كودكی مشكوك شود وی را به پایگاه های تخصصی ارجاع می دهند تا در آنجا با دو ابزار دیگر كنترل و مجددا سنجیده شود.
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شناسایی كودكان اوتیسم اظهار داشت: اگر در مرحله دوم هم كودكی مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شود به مراكز ویژه معرفی می گردد. سال قبل حدود ۲۳۱ كودك مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند و در مجموع بیش از ۲۰۰۰ كودك مبتلا به اوتیسم در مدارس داریم.
عظیم عراقی درباره علت افزایش مبتلا شدن به اوتیسم اظهار نمود: یك علت رو به افزایش بودن آمار اوتیسم این است كه خانواده ها بیشتر به مراكز رجوع می كنند. متاسفانه با فرهنگ پنهان كاری معلولیت در بعضی خانواده های دارای عضو معلول روبرو هستیم اما با اطلاع رسانی و آموزش های عرضه شده از بار این پنهان كاری ها كاسته شده و طبیعی است كه فرزندانشان بیشتر رجوع كنند.
وی درباره روند شناسایی و درمان دانش آموزان دیرآموز هم اظهار داشت: بیش از ۶۵هزار دانش آموز دیرآموز داریم كه در روند سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و سنجش كودكان ۵ سال تمام پیش دبستانی شناسایی شده اند و معمولا دارای یك انحراف معیار پایین تر از هوش عادی هستند.
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور افزود: دیرآموزها به مدارس عادی می روند و معمولا نیازی نیست به مدارس استثنایی بیایند. درباره دانش آموزان دیرآموز مهم می باشد كه با آنها در سنین خاص كار شود. در این صورت احتمال دارد هوش بهر آنها چند نمره ای افزایش یابد و از آن حالت هوش مرزی و دیرآموزی خارج شوند. به همین علت تاكید داریم سنجش سلامت یك سال زودتر و از دوره پیش دبستانی صورت گیرد تا فرصت داشته باشیم مداخلات درمانی انجام دهیم و كمك نماییم تا بچه ها در شرایط آموزشی بهتری قرار بگیرند و با آسیبی در رشد تحصیلی روبرو نشوند.
عظیم عراقی اضافه كرد: سال قبل ۳۴۷ هزار كودك پیش دبستانی تحت سنجش قرار گرفتند و مداخلات درمانی برای آنها در حال انجام می باشد.



1397/04/16
20:56:49
5.0 / 5
71
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین