توسط محققان كشورمان طراحی و آزمایش شد

مداد ارگونومیك برای راحتی بیشتر نوقلمان

مداد ارگونومیك برای راحتی بیشتر نوقلمان

مدیریت آموزش: امروزه كودكان در مدارس ابتدایی، اوقات زیادی را به نوشتن با مداد مشغول هستند. محققان كشورمان نشان داده اند كه استفاده از نوعی مداد كه در طراحی آن از اصول ارگونومیك استفاده شده، می تواند باعث راحتی بیشتر كودكان و جلوگیری از صدمه به دستان آن ها شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، انسان­ها در زندگی روزمره خود با وسایل، تجهیزات و محیط­ های گوناگونی مواجه می­ شوند. عدم تطابق و تناسب میان محیط خارجی، توانمندی ­های فردی و خصوصیت های روحی و جسمی، باعث بروز خسارات فراوانی در جنبه­ های گوناگون زندگی می گردد. ازآنجایی كه در بیشتر موارد، انسان است كه از این وسایل و ابزارها استفاده می ­كند، ازاین رو طراحان و مهندسین باید برای اطمینان از راحتی، ایمنی، كارایی و سلامت استفاده از این تجهیزات توانایی­ ها و محدودیت­ های فیزیك و بدنی انسان را در طراحی و ساخت وسایل در نظر بگیرند.
در این راستا، به عقیده محققان، ارگونومی می تواند به ­عنوان رهیافتی كارآمد، به یاری انسان بشتابد. یكی از نتایجی كه از طراحی ارگونومی به دست می آید راحتی یا به عبارت دیگر، كاهش ناراحتی است. متخصصین ارگونومی با بهینه كردن تناسب بین انسان، ماشین و محیط، كارایی سیستم ها را بهبود بخشیده ­اند. در این رابطه، یكی از مهم ترین فعالیت های انسان، نوشتن است كه عملی در زمره فعالیت های ظریف حركتی بشمار می رود. كودكان دانش آموز، در بیشتر زمان كلاس در مدرسه یا كلاس ­های آموزشی دیگر، در حال نوشتن با مداد هستند. بنابراین مداد ازجمله نوشت ­افزارهایی است كه باید برای كمك به كودكان در تشكیل الگوهای درست نوشتن، به­ خوبی طراحی شود.
در همین رابطه، گروهی از محققان كشورمان در مطالعه ای پژوهشی، به ارزیابی ناراحتی موضعی در مدادهای رایج و یك مداد ارگونومیك طراحی شده با مقیاس ناراحتی موضعی در دانش آموزان مقطع ابتدایی پرداخته اند.
در این مطالعه، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشكی همدان، آزمایش های خویش را بر روی دانش ­آموزان مقطع ابتدایی انجام دادند. این محققان، مدادی را با ویژگی­ های ارگونومیك با استفاده از نرم ­افزار سه بعدی طراحی نموده و سپس با استفاده از دستگاه فرز ساختند.
در مرحله بعدی آزمایش، متنی كه از كتاب فارسی الهام گرفته شده بود، برای نوشتن كودكان در نظر گرفته شد و از آن ها خواسته شد تا با مدادهای همیشگی و همینطور مداد جدید خود از روی متن بنویسند. درنهایت هم برای بررسی ناراحتی موضعی مدادهای مورداستفاده و هم مداد طراحی شده، از پرسشنامه ناراحتی وضعیتی موضعی یا اصطلاحاً LPD استفاده شد.
شكل مداد طراحی شده، شبیه شكل حرف Z انگلیسی است كه مزایای خاصی در استفاده از نوشت ­افزار نشان می ­دهد و پایه ­ای برای تحقیق گسترده در محیط مدارس را فراهم می ­كند.
نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ­های به دست آمده نشان داد كه دانش آموزان در نواحی ساعد، شانه، بند اول انگشت شست و اشاره بیشترین احساس درد را هنگام نوشتن با مداد رایج احساس می كنند. اما در استفاده از مداد طراحی شده، این عوارض گزارش نشد.
به قول نسرین نوری، كارشناس ارشد گروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشكی همدان و همكارانش در این پژوهش: «هنگامی كه ابزار دستی بر مبنای راحتی ارزیابی می­ شود، نه تنها باید ناراحتی را اندازه­ گیری كند، بلكه باید جنبه ­های عملكرد و تعامل فیزیكی را هم موردتوجه قرار دهد. طراحان برای طراحی ابزارهای دستی كه سبب راحتی زیادی می­ شوند، باید بر عملكرد و تعامل فیزیكی تمركز كرده و از ناراحتی جلوگیری كنند».
این محققان در مورد نتایج به دست آمده از پژوهش خود می گویند: «در مطالعه ما مشخص شد كه استفاده از مدادهای رایج، باعث بروز ناراحتی موضعی بخصوص در انگشت شست و اشاره، ساعد و شانه می ­شود. بر مبنای نتایج این مطالعه استفاده از مداد ارگونومیك برای كودكانی كه برای مدت زمان طولانی به وظیفه نوشتن مشغول هستند، سبب كاهش ناراحتی ­های موضعی وارد بر نواحی مذكور می ­شود».
نوری و همكارانش كه یافته های تحقیق خویش را در مجله «ارگونومی» متعلق به انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران به چاپ رسانده اند، استفاده از نتایج این پژوهش را برای طراحی مدادهایی كه عمل نوشتن را برای دانش ­آموزان آسان می كند، مفید دانسته و پیشنهاد كرده اند مدادی بر مبنای خصوصیت ­های آنتروپومتری كودكان این مرز و بوم طراحی و ساخته شود.



1397/03/07
13:58:40
5.0 / 5
134
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین