معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

دانش محور بودن آموزش و پرورش كارآمدی ندارد

دانش محور بودن آموزش و پرورش كارآمدی ندارد

مدیریت آموزش: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه آموزش و پرورش بر روی ریل تك ساحتی علم و دانش اندوزی حركت می كند، اظهار داشت: دانش محور بودن آموزش و پرورش دارای كارآمدی نیست، باید دانش را به مهارت تبدیل كرد، از طرفی گاهی می بینیم اخلاقیات و فضائل اخلاقی در بین دانش آموزان دیده نمی گردد در حالیكه مهارت های اخلاقی هم اهمیت زیادی دارند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علیرضا كاظمی بامداد امروز در نخستین دوره آموزشی طلاب وظیفه در آموزش و پرورش كشور به میزبانی قم با حضور ۸۰ تن از طلاب در خانه معلم، عنوان كرد: معلمان دارای جایگاه مهمی هستند چون كه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت سخت ترین و پیچیده ترین كار در كشور است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خطاب به طلاب اضافه كرد: افرادی كه با دانش آموزان و معلمان در فضای مدرسه زندگی كنند، می توانند با تمام وجود اثرگذار باشند و ما امیدواریم با روحیه و توان و انگیزه ای كه دارید در این حوزه اثربخش باشید.

وی تصریح كرد: ستادهمكاری های حوزه و آموزش و پرورش تلاش های ارزشمند ای در همراهی حوزه با تعلیم و تربیت داشتند.

كاظمی بیان كرد: به صورت كلی تربیت دشوار است چون كه باید مولفه های مختلفی را در كنار هم چید تا به اهداف رسید اما تعلیم و تربیت از ظرافت های متفاوتی در مواجهه با انسان برخوردار می باشد كه كار تعلیم و تربیت را دشوار تر می سازد.

وی خاطرنشان كرد: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به دنبال دست یافتن به قرب الهی است، این هدفی عالی است در مرحله دیگر دست یافتن به حیات طیبه می باشد كه شامل یك زندگی سعادتمند دنیوی و اخروی است.

معاون وزیر تصریح كرد: زمانی می توان انسان را به این حیات رساند كه تعلیم و تربیت تمام ساحتی باشد یعنی انسان های متعادل و متوازن در همه ابعاد را تربیت كند.

وی اظهار داشت: ما نیازی به انسان تك بعدی نداریم؛ كه چنین انسانی برای خود و جامعه مفید نیست و نمی تواند زندگی متعادلی را رقم بزند.

كاظمی اضافه كرد: راهبرد اساسی سند تحول بنیادین برای دست یابی به حیات طیبه تمام ساحتی می باشد و منظور تعلیم و تربیتی كه برخوردار از كیفیت و اثربخشی باشد.

وی بیان كرد: هم اكنون در فضای آموزش و پرورش با چالش هایی مواجه ایم بخصوص برای دست یافتن به آزمانهای زیبا در سند تحول مشكلاتی وجود دارد.

معاون وزیر اظهار نمود: در حوزه منابع انسانی و فرآیندها هم با چالش هایی مواجه ایم بزرگترین اشكال آموزش و پرورش این است كه تمام ساحتی نیست یعنی معلم فیزیك و ریاضی تنها خویش را معلم یك درس می داند بنابراین تعلیم و ترببیت تمام ساحتی رقم نمی خورد.

وی تصریح كرد: این در شرایطی است كه معلم باید در همه حوزه ها مسئول باشد امروز انتظار تربیت را تنها از معلمان پرورشی دارند در صورتی كه همه نیروهای مدرسه در تعلیم و تربیت اثر دارند و همه مسئول تربیت هستند.

كاظمی تصریح كرد: متاسفانه آموزش و پرورش بر روی ریل تك ساحتی علم و دانش اندوزی حركت می كند، در حوزه مسائل دینی هم این گونه می باشد در حالیكه ما در گذشته علامه های بزرگی داشتیم كه در همه زمینه ها صاحب نظر بودند.

وی اظهار داشت: دانش محور بودن آموزش و پرورش دارای كارآمدی نیست، باید دانش را به مهارت تبدیل كرد، از طرفی گاهی می بینیم اخلاقیات و فضائل اخلاقی در بین دانش آموزان دیده نمی گردد در حالیكه مهارت های اخلاقی هم اهمیت زیادی دارند.

معاون وزیر خاطرنشان كرد: در سند بنیادین واژه ای به نام معلم نداریم بلكه همه مربی هستند كار مربی از جنس یاورانه و مادرانه و پدرانه و طبیبانه است از جنسی كه عشق پرورش فرزند را در سر و دل دارد.

وی عنوان كرد: اگر بتوانیم در دل دانش آموز نفوذ نماییم آن گاه می توانیم اعتماد آن ها را جلب نماییم زمانی می توان از همه متغیرهای تربیتی بهره برد كه با دانش آموزان رفاقت نماییم.

كاظمی اظهار داشت: كسی كه به كار خود علاقه دارد خستگی را نمی پذیرد پیامبر(ص) در رسالت خود خستگی ناپذیر بود چون كه با عشق به هدایت می پرداخت.

وی ادامه داد: درك مخاطب هم یكی از اصول مهم در تربیت است تعلیم و تربیت صبر و حوصله می طلبد در شئونات معلمی و مربی گری هم هدایت و همراهی و الگو بودن دارای اهمیت است.

معاون وزیر بیان كرد: دانش آموزان امروز با انواع صدمه ها مواجه اند، باید با رفاقت با دانش اموزان این صدمه ها را شناخت.

وی متذكر شد: معلم دارای نقش الگوئی مهمی در مدرسه است و با رفتار و منش خود به دانش آموزان درس می دهد.

كاظمی تصریح كرد: طلاب در اوقات فراغت مدرسه در زنگ تفریح و بامداد گاه با رفاقت و دوستی می توانند ارتباط خوبی با دانش آموزان در جهت تربیت و اخلاق داشته باشند همینطور طلاب باید در سطح مدارس الویت ها را بسنجید و با رویكرد دینی و اخلاقی وارد میدان شوند.

وی اظهار داشت: از طرفی بر روی ضعف ها متمركز شوند و رویكرد نوآورانه و خلاقانه داشته باشند چون كه روش های سنتی دیگر جواب نمی دهد بلكه عشق به قرآن و اهل بیت(ع) را با روش های جدید بیاموزند.

معاون وزیر عنوان كرد: كار گروهی و تیمی اهمیت زیادی در تعلیم و تربیت دارد ضمن اینكه استفاده از فضای مجازی و ظرفیت های آن هم می تواند اثربخش باشد.

وی تصریح كرد: دوستی، صداقت و سبك زندگی دینی را می توان با روش های مناسب منتقل كرد، باید نگاه ها به همه ظرفیت های آموزش و تعلیم و تربیت باشد؛ در فضای خشك و بی روح نمی توان توفیقی در تعلیم و تربیت داشت.




1397/02/02
13:20:04
5.0 / 5
199
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین