رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور:

۱۴۰هزاركودك بانیازهای ویژه دركشور داریم، پوشش ۵۰در صدی درمراكز خاص

۱۴۰هزاركودك بانیازهای ویژه دركشور داریم، پوشش ۵۰در صدی درمراكز خاص

مدیریت آموزش: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت:  ۱۴۰هزار دانش آموز تحت پوشش داریم كه ۷۵هزار نفر در مراكز خاص ما تحصیل می كنند، از این تعداد ۵۵هزار كودك در نرم هوشی ۵۰ تا ۷۰ هستند.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، مجید قدمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه با مبحث «چالش های تلفیق دانش آموزان با نیازهای ویژه» به روی آنتن شبكه آموزش رفت با اشاره به اینكه تفاوت های فردی یك واقعیت است و بر مبنای این تفاوت ها نهادی چون آموزش و پرورش باید حساس باشد و بتواند برنامه هایش را تنظیم كند اظهار نمود: حال باید به این سوال پاسخ داد كه آیا با عنایت به این تفاوت ها، اهداف تغییر می كنند؟
وی اضافه كرد: خیر، هدف نهایی آموزش و پرورش تغییر نمی كند، ماموریت آموزش و پرورش آماده كردن افراد به منظور زندگی است. بر مبنای سند تحول بنیادین، رساندن فرد به مراحلی از حیات طیبه و زندگی پاك فردی و اجتماعی همچون اهداف نظام تعلیم و تربیت است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور با اشاره به اینكه آموزش و پرورش باید ضمن توجه به تفاوت ها، ساختار و محتوای نظام را بر مبنای مشتركات مخاطبانش تنظیم كند، درباره اشتراك فرد تیزهوش با فردی كه نرم هوش پایین دارد اظهار داشت: نخستین نقطه مشترك این است كه هر دو انسان هستند. دوم آنكه حق زندگی دارند و این حق چه برای افرادی كه پایین این طیف هوشی قرار دارند و چه آنها كه بالای این طیف هستند وجود دارد.
قدمی ادامه داد: معلولیت مشكل افراد نیست، مشكل جامعه است. پیام بعدی این است كه جامعه باید خویش را آماده كند كه طیف مختلف افراد را پذیرا باشد و نه فقط یك گروه خاص را. جامعه مانند یك خانواده است كه باید در آن طوری رفتار شود كه همه اعضا احساس تعلق خاطر و شادمانی كرده و زمینه پیشرفت برای همه آنها فراهم باشد.
وی با اشاره به اینكه جامعه باید فضایی را تولید كند كه افراد با شرایط متفاوت در اجتماع از حق زندگی، حق مشاركت، مسئولیت پذیری و همدلی برخوردار باشند اظهار داشت: در نگاه به تفاوت ها نمی آیند مدرسه و محل سوادآموزی افراد را از همدیگر جدا كنند بلكه در محتوا و نوع آموزش تفاوت هایی را درنظر می گیرند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره راه های تشخیص دانش آموزان دارای بهره هوشی پایینتر اظهار داشت: ما باید صبر نماییم تا كودك به سن شش سالگی برسد. البته در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوبه داریم كه طبق آن كودك از سن پنج سالگی هم می تواند تحت غربال قرار بگیرد. كودكان مورد ارزیابی و سنجش شنوایی، بینایی و آمادگی تحصیلی قرار می گیرند و اگر در نرم هوشی ۵۰ تا ۷۰ قرار بگیرند به سمت مدارس استثنایی هدایت می شوند.
قدمی ادامه داد: در مقوله آموزش فراگیر، گروه های صدمه دیده بینایی، شنوایی و معلولین جسمی حركتی وارد مدارس عادی می شوند. علاوه بر این دانش آموزانی را در مدارس عادی داریم كه مشكل هوشی ندارند اما در یك یا دو زمینه درسی دچار مشكل می شوند و مبتلا به اختلالات یادگیری اند كه این افراد هم در سیستم فراگیر تحت پوشش ما هستند.
وی به فعالیت مراكز ویژه اختلالات یادگیری اشاره نمود و اظهار داشت: وقتی معلمان ما این اختلال ها را تشخیص می دهند دانش آموز را به مراكز اختلالات یادگیری ارجاع می دهند و ما روی آنها كار می نماییم و در جهت پیشگیری از افت تحصیلی آنها تلاش می نماییم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور اضافه كرد: افراد با بهره هوشی ۵۰ تا ۷۰ تا سن پنج سالگی در مراكز بهزیستی تحت پوشش قرار می گیرند و به سن مدرسه كه برسند به آموزش و پرورش استثنایی هدایت می شوند. ما زمینه تحصیل را برای بچه های با نمره هوشی ۵۰ تا ۷۰ تا مقطع دیپلم فراهم نموده ایم و جالب است بدانید امسال تعدادی از دانش آموزان ما در كنكور قبول شدند.
قدمی اضافه كرد: هم اكنون در سنجش به محضی كه مشخص می گردد كودك مشكل بینایی دارد به خانواده اعلام میكنیم كه كودك شما می تواند در نزدیكترین مدرسه به محل سكونت شما ثبت نام كند در عین حال مدرسه خاص هم وجود دارد و ما به شما سفارش میكنیم كه كودك شما در آنجا ثبت نام كند.
وی تصریح كرد: طی بررسی پیشرفت تحصیلی افرادی كه در مدارس خاص ثبت نام كردند را با افرادی كه در مدارس عادی ثبت نام كردند را با یكدیگر مقایسه كردیم، در كنكور افراد خاص بیشترین درصد قبولی را دارند.
قدمی با اشاره به اینكه ۱۴۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش داریم عنوان كرد: ۷۵ هزار نفر در مراكز خاص ما تحصیل می كنند، از این تعداد ۵۵ هزار نفر كودكان در نرم هوشی ۵۰ تا ۷۰ هستند. ما هنوز در حوزه كودكان كم توان ذهنی به سمت آموزش فراگیر نرفته ایم، زیرا انعطاف لازم هنوز تولید نشده است؛ البته در بعضی روستاها این كار را آغاز كرده ایم.
وی اضافه كرد: كار در حوزه مدارس استثنایی خیلی سخت است و تبعات روحی و جسمی دارد. ما سعی كردیم برای معلم عادی مشوق ها و جاذبه های مادی هم در نظر بگیریم تا برای آموزش دانش آموزان استثنایی در كنار دانش آموزان عادی شان آماده شده و آموزش ببینند و بتوانند با آنها كار كنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینكه روش های تدریس در كلاسی كه یك دانش آموز با نیاز ویژه هم داد از پیچیدگی های خاصی برخوردار می باشد عنوان كرد: معلم باید زمان و انرژی بیشتری در كلاس درس صرف كند.
قدمی با اشاره به اینكه رشد هوشی تا آخر ۱۸ سالگی است اظهار داشت: از ۱۸ سالگی به بعد تجارب به فرد افزوده می گردد و باید به منظور زندگی در اجتماع آماده شود. وقتی فرد تیزهوش را جدا سازی می نماییم یك فرد منزوی می گردد و معمولا پدیده مهاجرت در آنها بیشتر دیده می گردد و این خطای ماست زیرا او را جدا می نماییم و وی با خود تصور می كنند در این جامعه نمی گنجند و باید بروند.
وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه كرد: معتقدیم در طرح آموزش فراگیر و تلفیقی نظام آموزشی باید منعطف باشد و در مدارس عادی دانش آموز با نیازهای ویژه در كنار دانش آموز عادی قرار بگیرد و البته زمینه های تقویت آموزشی وی فراهم گردد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور با اشاره به اینكه نظام آموزشی باید به سمت تغییر در بدنه خود حركت نماید نه اینكه مدرسه را جدا كند، اظهار داشت: هر نوع آموزش برای كودكان باید در بستر آموزش و پرورش رسمی صورت بگیرد و خط قرمز آنجایی است كه كودك نتواند در مدارس عادی از خدمات آموزشی استفاده نماید و نظام هم نتواند محتوا را برای او فراهم آورد.

وی ادامه داد: تجربه در سایر كشورها این است كه كودك استثنایی را در كنار یادگیر و یا دستیار معلم قرار می دهند و این مورد سبب بالارفتن عزت نفس كودكان شود و می تواند بعنوان كمك معلم به افرادی كه از درس جا ماندند كمك نماید و حتی این امر برای خود او هم مفید است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح كرد: ما باید نگاه جدا سازی را كنار بزنیم و این مشكلی است كه در اصل مشكل مسئولین و جامعه است و مشكل فرد محسوب نمی گردد و باید به سمت انعطاف در محتوا، آموزش معلم، مناسب سازی، جهت گیری ها و... برویم و از آن طرف هم تامین منابع، برگزاری المپیادها، طرح شهاب و پژوهش سراها و چند خط را پیش بگیریم.طرح تلفیق موفق بوده است و خوب است در حوزه تیزهوشان هم از این تجارب استفاده گردد.


1397/01/27
16:28:02
5.0 / 5
132
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین