بطحائی خبر داد: راه اندازی سامانه میزان استقرار سند تحول بنیادین

بطحائی خبر داد: راه اندازی سامانه میزان استقرار سند تحول بنیادین

مدیریت آموزش: وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست بررسی دستاوردها، نقد ونظر و چشم انداز سند تحول بنیادین، سال ۹۷ را سال عملیاتی كردن سند تحول بنیادین آموزش وپرورش دانست.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سیدمحمدبطحایی در دومین نشست بررسی دستاوردها، نقد و نظر و چشم انداز سند تحول بنیادین كه با حضور معاونین، مشاورین و مدیران كل حوزه ستادی در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار نمود: وجود بیش از یك میلیون پرسنل، بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز و ۷۰۰ منطقه آموزش و پرورش مسئولیت مدیران ستادی در اجرای برنامه ها را بسیار سنگین و حساس می كند.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه هوشمند پایش میزان استقرار اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: به وسیله این سامانه درصد پیشرفت اهداف و راهكارهای سند تحول دائماً رصد می گردد و ما می توانیم میزان پیشرفت راهكارهای مختلف را مشاهده و در جهت تحقق متوازن سند تحول تلاش نماییم.
بطحایی اضافه كرد: در سندتحول ۱۳ راهكار وجود دارد كه هیچ برنامه از آن پیاده سازی نشده است و اگر راهكارهای كار نشده را به سایر راهكارها اضافه نماییم پیشرفت سند تحول به كمتر از ۳۰ درصد می رسد.
وزیر آموزش وپرورش تصریح كرد: در استقرار سند تحول پیشرفت ما ضعیف بوده است و ما در زیرنظام هایی كه اختیار و توان آن در خود آموزش وپرورش بوده است پیشرفت خوبی داشتیم اما در بخش هایی كه برای عملیاتی كردنشان به بیرون از آموزش وپرورش نیازمند بودیم مانند نیروی انسانی و فضاهای آموزشی، با مشكل مواجه شدیم.
وی پیشرفت متوازن بخش های مختلف سند تحول را از تأكیدات رهبرمعظم انقلاب و اهداف آموزش وپرورش برشمرد و اضافه كرد: در سال ۹۷باید بیش از پیش برنامه های ما عملگرایانه تر باشد تا محتوای سند تحول را با سرعت بیشتری عملیاتی نماییم و در این زمینه باید بیشتر از گذشته از سامانه پایش میزان استقرار اهداف سند استفاده نماییم.
عضوكابینه تدبیر وامید ادامه داد: مفاهیم نظری برای لایحه های عملیاتی مورداقبال واقع نمی گردد، بلكه آنچه در مدارس عملیاتی می گردد برای دانش آموزان و خانواده ها محسوس خواهد بود.
بطحایی اظهار داشت: سال ۹۷ سال عملیاتی كردن و اجرایی كردن سند تحول خواهد بود؛ ازاین رو راهكارهای مختلف عملیاتی كردن سند در انتها سال ۹۶ باحضور مدیران به بحث وگفتگو گذاشته می گردد.
وی اضافه كرد: برای عملیاتی كردن سند تحول به ۲ مقوله" تصمیم سازی" و" تصمیم گیری" نیازمند هستیم و برای این كار از نظرات همه مدیران استفاده خواهد شد؛ در این زمینه باید از ظرفیت شورای عالی آموزش پرورش بعنوان یك دستگاه بیرونی استفاده نماییم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: شورای اجرایی و راهبری سند باید كاملاً برنامه های سند را پیگیری و به رفع موانع اجرای سند بپردازد و درصورت نیازهفته ای یك نشست برای بررسی برنامه های سند برگزار كند.
وی اظهار نمود: برنامه ها در سال ۹۷ باید به گونه ای پیش برود كه مشخصاً بدانیم مثلا در خردادماه راهكارهای سند تاچه میزان پیشرفت كرده است و در سال آینده در نشست ها دائماً گزارش از برنامه های اجراشده داشته باشیم.
بطحایی خاطرنشان كرد: شورای عالی آموزش وپرورش، شورای راهبری سند و كارگروه های زیرمجموعه شورای راهبری ۳ لایحه پیگیری برنامه های سند در سال ۹۷ فعال خواهند بود.
وی ادامه داد: نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در شورای عالی آموزش وپرورش باشند تا برنامه های سند با هماهنگی بیشتری تدوین و اجرا شود.
عضو كابینه تدبیر و امید تصریح كرد: لزوماً نباید همه معاونین و مدیران حوزه ستادی در مسائل مختلف هم نظر و هم سو باشند، زیرا اگر همگی تنها یك نظر بدهند كارها به شایستگی پیش نخواهد رفت و این اختلاف نظرها نباید افترا همسونبودن مدیران حوزه ستادی را به دنبال داشته باشد.
وی از تعارض بعنوان یك فرصت یاد كرد و اضافه كرد: سازمانی كه در آن تعارض وجود نداشته باشد خلاقیت و نوآوری رخ نخواهد داد.
در این نشست دبیركل شورای عالی آموزش وپرورش از برگزاری نشست بررسی دستاوردها، نقد ونظر و چشم انداز سند تحول بنیادین هر ۳ ماه یك بار به دستور وزیر اطلاع داد و اضافه كرد: تبیین سیاست های وزارتخانه در جهت اجرای سند تحول، گفتمان سازی و تولید همگرایی بین مسئولین و مدیران و رصد فعالیت های مرتبط همچون اهداف برگزاری نشست بررسی سند تحول است.
وی اظهار داشت: همه برنامه ما در سند تحول باید رنگ و بوی تربیتی داشته باشد وا صلی ترین چرخش در این زمینه حذف آزمون های زائد است؛ اگر آموزش وپرورش به روز نشود ادامه مسیرتعلیم و تربیت با مشكل مواجه می گردد.
نویدادهم تصریح كرد: تغییر نظام آموزشی به نهاد فرهنگی – تربیتی، تبدیل انحصارانگاری در تربیت به مشاركت جویی و مسئولیت پذیری و تبدیل دانش آموز منفعل در كلاس به یك متربی فعال در محیط های تربیتی ۳ چرخش مهم از ۳۷ چرخش در سند تحول است.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم دراین نشست اظهار نمود: در كنار سند تحول بنیادین ۲ سند بالادستی شامل سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و مصوبات نهادهای قانونگذار وجود دارد.
وی تدوین ۵۶ كتاب درسی ۵۱ كتاب راهنمای معلم، ۳ عنوان كتاب كاروتولید و ۲۰ فیلم آموزشی مدرسان را همچون فعالیت های انجام شده در اجرای سند تحول برشمرد و عنوان كرد: تفكر و پژوهش، تفكر وسبك زندگی، كاروفناوری، كارگاه كارآفرینی و تولید، تفكر وسوادرسانه ای انسان و محیط زیست، مطالعات فرهنگی، تفكر و سبك زندگی وبهداشت همچون عناوین كتاب های درسی جدیدالتألیف است كه در اثنای اجرای سند تحول تدوین و در مدارس عرضه شده است.
حجت الاسلام محمدیان اضافه كرد: تولید سامانه اعتبارسنجی كتاب های جدیدالتألیف، مشاركت در تولید بسته های آموزشی شاخه های فنی وحرفه ای و مشاركت ۶۷۰ مؤلف در تألیف كتب درسی همچون اقداماتی است كه درمورد چرخش از انحصارانگاری در تربیت به مشاركت جویی و مسئولیت پذیری صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: عدم آموزش معلمان برای تدریس كتب جدید، عدم تولید بستر برخی تكالیف و عدم نیازسنجی در حوزه زبان آموزی خارجی همچون نقاط ضعف اجرای سند تحول است.
معاون تربیت بدنی و سلامت هم در این نشست اظهاركرد: سیاست ما در ذیل سند تحول درمورد ساخت فضاهای ورزشی، احداث وایجاد فضاهای موردنیازتربیت بدنی در درون مدارس است.
حمیدی تصریح كرد: طرح های آموزش پیشگیری با رویكرد رشدمدار، پروژه نظام مراقبت های اجتماعی از دانش آموزان (نماد) طرح مشاركت اجتماعی دانش آموزان، طرح توانمندسازی اجتماعی دانش آموزان و تقویت بنیان خانواده همچون برنامه ها در حوزه چرخش از دانش آموز منفعل به متربی فعال در محیط های تربیتی است.




1396/12/25
17:48:39
5.0 / 5
141
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین