رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور:

آزمون ورودی مدارس خاص، آزمون هوش نبود

آزمون ورودی مدارس خاص، آزمون هوش نبود

مدیریت آموزش: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور با اشاره به اینكه آزمون ورودی مدارس خاص، آزمون هوش نبود بلكه آزمون پیشرفت تحصیلی بود اظهار داشت: به كسی تیزهوش می گوییم كه حداقل 30 نمره هوشی بالاتر از افراد عادی داشته باشد و بتواند این هوش بالا را در قالب توانمندی های هنری، فنی، كلامی، اجتماعی و... بروز دهد.


مجید قدمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه حذف آزمون از دوره ابتدایی اظهار نمود: حذف آزمون ها از دوره ابتدایی باید گام جدی در جهت تحول در آموزش ابتدایی تلقی شود. در واقع وقتی سخن از سند تحول بنیادین به میان می آید باید برای تحقق آن تصمیمات مهمی اتخاذ نمود.
وی اضافه كرد: اغلب كشورهای دنیا به این سمت رفته اند و آزمون در مدراس ابتدایی شان كمتر برگزار می گردد تا در فضایی به دور از استرس دانش آموزان خویش را در ابعاد مختلف رشد دهند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور با اشاره به اینكه وقتی آزمونی در انتهای دوره ابتدایی برقرار است، در مدارس بیشتر كار آموزش دنبال می گردد اظهار نمود: در واقع تربیت علمی در سطح خفیف صورت می گیرد ولی اگر به سمت آموزش كیفی و آموزش مهارت های زندگی در فضایی بانشاط برویم سبب می گردد شخصیت رشد همه جانبه یابد كه بهترین زمان برای این كار، دوره ابتدایی است.
قدمی ادامه داد: نكته جالب توجه اینكه آزمون ورودی مدارس خاص، آزمون هوش نبود بلكه آزمون پیشرفت تحصیلی بود. بعنوان یك متخصص باید عرض كنم تستی كه برگزار و 200 هزار نفر در آن شركت می كردند و در نهایت 15 هزار نفر پذیرفته می شدند تست پیشرفت تحصیلی بود. ما به كسی تیزهوش می گوییم كه حداقل 30 نمره هوشی بالاتر از افراد عادی باشد و بتواند این هوش بالا را در قالب توانمندی های هنری، فنی، كلامی، اجتماعی و... از خود بروز دهد.
وی با اشاره به اینكه قبلا تیزهوش واقعی شناسایی نمی شد و در آن آزمون هر شخصی بیشتر درس خوانده و یاد گرفته بود تست بزند قبول می شد و این آزمون به لحاظ علمی قابل دفاع نبود عنوان كرد: عموما آزمون انتخاب گری تیزهوشان در 30 كشور اول پیشرفته به لحاظ آموزشی و پرورشی در دنیا از پایه دهم به بعد انجام می گردد. آنها بعد از آخر دوره ابتدایی با استفاده از بررسی فعالیت های علمی دانش آموز در مدرسه، پژوهش ها و فعالیت های علمی كه انجام و حضور در المپیادها، افراد خاص را شناسایی می كنند و فقط پیشرفت تحصیلی ملاك نیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: در این كشورها بعد از غربالگری هم جداسازی نمی كنند و یك تا دو روز از هفته را در فضای علمی چون آزمایشگاه ها و باشگاه های نخبگان بسر می برند. نگاه غالب این است كه جداسازی خطاست زیرا باید همین بچه ها را تربیت كرد تا در این جامعه زندگی كرده و آن را مدیریت كنند.
قدمی درباره نگرانی هایی در خصوص بی توجهی و هدر رفت استعدادها با حذف مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه اظهار نمود: اینگونه نیست و می توان در این سه سال طرح هایی را برای هدایت تیزهوشان بكار گرفت. پیشنهاد بنده این است طرحی تهیه شود تا استعدادها بر مبنای فعالیت هایی كه دانش آموزان در سه ساله متوسطه اول انجام می دهند شناسایی شوند و آخرین مرحله این گزینش اجرای تست هوش استاندارد شده باشد.
به گفته وی، باید در دوره سه ساله متوسطه اول چك لیست هایی آماده شود كه بر مبنای آنها غربالگری اولیه را برای شناسایی توسط یك شورای علمی در هر مدرسه داشته باشیم و آنها را به سمت پژوهش سراها و المپیادها هدایت نماییم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور با اشاره به اینكه تحت الشعاع قرار گرفتن تربیت زیستی، اخلاقی و اجتماعی بر اثر آموزش محور شدن مدارس ضربه ای بود كه جلوی آن با این مصوبه گرفته شد اظهار داشت: باید این مصوبه را به فال نیك گرفت. مجامع علمی از این حركت دفاع می كنند و از مخالفان می خواهم تامل و از این تصمیم درست حمایت كنند.



1396/12/03
14:56:57
5.0 / 5
123
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین