از بیزنس چند ده میلیاردی تغییر كتب درسی تا رد وجود مافیا

از بیزنس چند ده میلیاردی تغییر كتب درسی تا رد وجود مافیا

مدیریت آموزش: درحالی كه معاون وزیر رفاه با استناد به بررسی های كارشناسی صورت گرفته در مورد تغییرات كتب درسی در ایران معتقد می باشد «پشت سر این امر منافع عظیمی خوابیده و بیزنس چند ده هزار میلیاردی در بخش خصوصی بوجود آورده است»؛ معاون وزیر آموزش و پرورش در مقام پاسخگویی برآمده و این اظهارات را غیركارشناسی دانسته و رد می كند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، احمد میدری، معاون وزیر رفاه با استناد به بررسی های كارشناسانه صورت گرفته در مورد تغییرات كتب درسی در ایران اظهار نمود: پشت سر این امر منابع عظیمی خوابیده و بیزنس چند ده هزار میلیاردی در بخش خصوصی بوجود آورده است.




وی كه هزینه تحمیل شده از این محل به دولت را سالانه 1300 میلیارد تومان خواند، اظهار داشت: این در حالیست كه بیزنس بخش خصوصی از این تغییرات چند برابر این رقم و حدود 20 هزار میلیارد تومان است كه این هزینه از جیب مردم پرداخت می گردد.
میدری ضمن اشاره به آثار ویرانگر تغییر سالانه كتب درسی كه ارتباط آموزشی اعضای خانواده را هم از بین می برد اظهار نمود: به علت تغییرات مداوم معلمان تسلطی بر كتب درسی ندارند، بنابراین خانواده ها مجبورند به سمت معلمان خصوصی حركت كنند.
معاون وزیر رفاه در ادامه به تاسیس مدارس خصوصی توسط برخی مدیران مدارس دولتی در دو سه منطقه تهران اشاره نمود و اظهار داشت: هر چند این پدیده گسترده نیست و اغلب در مناطق ثروتمند تهران دیده می گردد اما همین مناطق تمام مقررات آموزشی كشور را تغییر داده است. بنابراین می توان اظهار داشت كه نظام آموزشی به سمت تامین منافع گروه هایی می رود كه همان 20 هزار میلیارد تومان را تنظیم می كنند.
وی كه در برنامه ای تلویزیونی به این صحبت ها اشاره می كرد ادامه داد: اینكه مدیران مدارس دولتی بتوانند مدرسه ای دایر كنند از اموری است كه باید در مورد آن تجدید نظر كرد. این در حالیست كه مبحث بهداشت و آموزش در كشورهای سرمایه داری جای نفع طلبی نیست. به سمتی حركت می نماییم كه مدرسه خصوصی را به یك اصل و مدرسه را به فرع تبدیل می نماییم.






به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، هم با اشاره به اظهارات این مسئول دولتی درباره وجود مافیا در انتشار كتاب های كمك درسی اضافه كرد: این مقام مسئول در یك مصاحبه تلویزیونی اظهارنظر آشفته ای داشته و سخنانی غیر كارشناسانه ایراد كرده كه سبب می گردد ارزش و اقتدار آموزش و پرورش لطمه بخورد و اعتماد به مدرسه خدشه دار شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به ادعای وجود مافیای گردش مالی ۳۳ هزار میلیارد تومانی تولید كتاب های كمك درسی اظهار داشت: پذیرش این حرف به معنای آن است كه هر دانش آموز به صورت سرانه 2 میلیون تومان كتاب كمك درسی خریداری می كند، در حالیكه چنین چیزی نیست و من این ادعا را رد می كنم.
وی ادامه داد: این مقام مسئول در بخشی از اظهارنظر خود گفته بود كه كتاب های درسی همه ساله تغییر می كند، من با وی تماس گرفتم و اعلام كردم كتاب های درسی همه ساله تغییر نمی كند بلكه این تغییر به صورت پلكانی بوده و بر مبنای سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش ما موظف هستیم هر سال دو پایه را تغییر دهیم كه از پایه اول ابتدایی شروع شده و سیر تغییرات كتاب های درسی در سال تحصیلی جاری به پایه یازدهم رسید و در نهایت سال آینده به كتاب های پایه دوازدهم می رسد.
وی اظهار داشت: منطق كتاب های درسی این است كه هر ۵ سال یك بار بازنگری شود و یكی از دلایل تولید تحول در آموزش و پرورش هم تغییر پایه به پایه كتاب های درسی است.
محمدیان اضافه كرد: در مورد بخش دیگر اظهارات این مقام مسئول كه ادعا نمود، مافیای آموزش و پرورش پشت كتاب های درسی است، این تهمت است. البته موافق هستم كه در حوزه كتاب های كمك درسی، گردش مالی زیادی داریم كه این گردش به جهت پررونق بودن بازار كنكور است و ما خود شاكی این مورد هستیم، چراكه اهداف سند تحول را تخریب می كند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان كرد: رویكرد ما در تغییر كتاب های درسی، ارتقای خلاقیت است، درحالی كه تست زنی، خلاقیت دانش آموزان را از بین می برد، اما به علت اینكه كنكور بازار پررونقی است گروهی نمی خواهند این فضا را از دست بدهند و به خانواده ها به شكل خاصی اهمیت كنكور را القاء می كنند.





هامون سبطی، كارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران هم در گفت وگو با ایسنا و در واكنش به اظهارات اخیر معاون اجتماعی وزیر رفاه در خصوص سود ۲۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از تغییر كتب درسی كه عاید مافیای آموزش و پرورش در هر سال می گردد اظهار داشت: این عبارت كه با تغییر هرساله كتاب های درسی، سفره ای در بخش خصوصی پهن شده باشد و كسانی بخواهند از این تغییرات سودجویی و ریزه خواری كننند یك تعبیر منفی است.
وی در این باره اظهار نمود: كل گردش مالی صنعت نشر در ایران به ۲۰۰۰ میلیارد تومان نمی رسد كه از این میزان ۲۸ تا ۳۳ درصد یعنی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سهم ناشران آموزشی است.
وی اضافه كرد: حتی اگر به فرض محال این رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان صحت داشته باشد، سهم كتب كمك آموزشی ۲.۵ تا سه درصد خواهد بود. در تفاسیری كه صورت پذیرفته، گفته نشده این آمار به استناد كدام تحقیقات احصاء شده است.
این كارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران با اشاره به اینكه این عبارت كه با تغییر هرساله كتاب های درسی، سفره ای در بخش خصوصی پهن شده باشد و كسانی بخواهند از این تغییرات سودجویی و ریزه خواری كننند یك تعبیر منفی است عنوان كرد: اتفاقا تغییر كتب درسی برای ناشران زیانبار است؛ زیرا كتابی كه امسال تولید می كند اگر تغییر كند سال بعد باید مجدد این پروسه را طی كرده و كتاب جدید تولید نماید كه هزینه بر است.
سبطی درباره نقش بخش خصوصی و مدارس غیردولتی اظهار داشت: هم اكنون شمار آموزشگاه های كنكور نسبت به سال های گذشته كمتر شده زیرا ظرفیت دانشگاه ها بالاتر رفته و استرس برای ورود به دانشگاه ها كمتر شده است. البته این بحث جداگانه ای است و ارتباط فعالیت آموزشگاه های كنكور با تغییر كتب درسی و همینطور ارتباط این مورد با مافیای احتمالی غیرمنطقی است.
وی اضافه كرد: از جانب دیگر تصمیمات و سیاست گذاری های كلان در آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش اتخاذ می گردد و بعید است مدارس غیردولتی بتوانند در این ابعاد كلان ملی نقش بازی كنند و این تاثیر را داشته باشند كه هرازگاهی سبب تغییر كتب درسی شوند تا بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
این كارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران با اشاره به لزوم تغییر كتب درسی اظهار نمود: با عنایت به رشد سریع تكنولوژی و ورود شیوه های جدید آموزش، تغییر كتاب های درسی گریزناپذیر است و نسل جدید با نسل امروز متفاوت می باشد. قبلا كتاب هایی داشتیم كه ۲۰ و ۴۰ سال هم تغییر نكرده بودند. وقتی كتابی برای ۲۰ سال تدریس گردد رخوت در وجود مدرسین هم تولید می گردد.
سبطی اضافه كرد: با استقرار ساختار جدید آموزشی، طرح تغییر كتب از چند سال پیش كلید خورد و هر سال كتب پایه ای مشمول تغییر می گردد. هرچند باید گفت بر روی این امر كار كارشناسی دقیقی صورت نگرفته و كتب جدید ایرادات زیادی دارند اما همانطور كه گفته شد این كم و كاستی ها نمی تواند بهانه ای برای شكل گرفتن روابط مافیایی و سودجویی شود.
به گفته وی مشكل اصلی آموزش و پرورش در كشور كتب درسی و حتی كلاس های درس نیست بلكه نیروی انسانی است. معلمان قشر شریف و قابل احترامی هستند و اغلب اوقات نیروی انسانی در آموزش و پرورش از توان انگیزانندگی لازم و كافی برخوردار نیستند و معلمان ذوق آموختن را در فرزندان ایران آنچنان كه باید و شاید برانگیخته نمی كنند.
این كارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران با اشاره به اینكه از جانب دیگر جو ناسالمی در چند سال اخیر با استفاده از رسانه ملی بر فضای آموزشی كشور حاكم شده است اظهار نمود: این امر نباید از جانب مسئولان دلسوز فرهنگ و آموزش نادیده گرفته شود. معتقدم بزرگترین ضربه به ماهیت آموزش در همین چند سال و با شیوع این دست برنامه ها و تبلیغات در شبكه های صدا و سیما و در تمامی ساعات ممكن، وارد شده است.



1396/11/20
22:12:58
5.0 / 5
161
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین