استفاده از كتب كمك آموزشی در مدارس

كدام كتاب كمك آموزشی مجاز است؟

كدام كتاب كمك آموزشی مجاز است؟

مدیریت آموزش: مدیركل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه برخی معلمان گلایه می كنند كه اولیاء جهت استفاده از كتب كمك درسی فشار وارد می كنند اظهار داشت: اگر كتب كمك درسی مبتنی بر اهداف آموزش و پرورش نباشند، كتب اختلال گرانه ای هستند كه در ظاهر می خواهند كمك كنند اما در باطن اینگونه نیست.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، مهندس ناصری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینكه اگر كتاب درسی تحت الشعاع كتاب كمك درسی قرار بگیرد یك انحراف آشكار است كه باید وزارت آموزش و پرورش جلوی آن را بگیرد اظهار داشت: اگر نقش كتاب كمك درسی پررنگ تر ار كتاب درسی شود صدمه زاست و از آفت هاست و شان مدرسه به آموزشگاه تبدیل می گردد.
وی اضافه كرد: یكی از آفات كتاب كمك درسی معطوف به ایجاد یك مهارت خاص و تقویت حافظه در آن زمینه است. كتب كمك درسی می خواهند بچه ها را برای آزمون مدارس خاص، المپیادها و نهایتا كنكور آماده كنند و در نهایت منجر به تربیت كاریكاتوری می گردد. كتب كمك درسی به مثابه دارو است كه باید دوز استفاده از آنها مشخص باشد، متاسفانه اولیاء تصور می كنند هرچقدر میزان استفاده از كتب درسی بیشتر باشد دانش آموز موفق تر است.

مدیركل دفتر انتشارات وتكنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه برخی معلمان گلایه می كنند كه اولیاء جهت استفاده از كتب كمك درسی فشار وارد می كنند اظهار نمود: از دیگر سو منافع اقتصادی ناشران كتب كمك درسی هم محل بحث و تامل است. اگر كتب كمك درسی مبتنی بر اهداف آموزش و پرورش نباشند، كتب اختلال گرانه ای هستند كه در ظاهر می خواهند كمك كنند اما در باطن اینگونه نیست.
ناصری ادامه داد: كتاب و كتابخوانی مهم است و اگر كتاب كمك درسی دانش آموز را از هر چه كتاب است دلزده كند ضد خودش عمل كرده است. در دبستان و متوسطه اول باید كتاب های كمك درسی مهار شوند.
وی با اشاره به اینكه در كل كتاب هایی كه در سال 79 به این دفتر می رسید 18 درصد مناسب بود اظهار داشت: اما امروز حدودا 60 درصد كتاب هایی كه به دست ما می رسد مناسب می باشد.
مدیركل دفتر انتشارات وتكنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه همچنان كتابخانه های مدارس مملو از كتب كمك درسی است عنوان كرد: نمی توان گفت همه كتابخانه ها پر از كتب كمك درسی است اما می توان به این فكر كرد كه برای ساماندهی كتابخانه ها چه راهكارهایی باید در پیش گرفت؟. مشكل اصلی ما در خرید الزامی كتب كمك درسی است.
ناصری درباره جوایز پانزدهمین جشنواره كتاب رشد اظهار داشت: 100 میلیون تومان جایزه به مجموع برگزیدگان پانزدهمین جشنواره كتاب رشد اهدا می گردد.
وی در پاسخ به اینكه مدارس برای انتخاب كتب چگونه باید عمل كنند؟ اظهار داشت: مدرسه حتما باید از فهرستگان ما كتاب انتخاب نماید. در فهرستگان و سایت ما كتاب های مناسب معرفی شده است. اگر اداره كل بازرسی شكایات متوجه تخلف مدرسه در این امر شود پیگیری می كند.

مدیركل دفترانتشارات وتكنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه برخورد با كتب كمك درسی غیر استاندارد اظهار نمود: برخی ناشران عین كتاب درسی را برمی دارند و آن را تبدیل به كتاب تمرین می كنند. چون حق معنوی كتاب درسی محفوظ است بخش حقوقی موارد را پیگیری می كند. این امر قبلا هم انجام شده و برای این ناشران جریمه های سنگینی در نظر گرفته شده است.
ناصری درباره نحوه انتخاب كتب از جانب مدارس اظهار داشت: در آموزش و پرورش تهیه فهرستگان كتب مناسب و انتشار و معرفی آن بر عهده ماست. اما خرید كتاب وظیفه شورای دبیران مدرسه است كه ذیل مدیر مدرسه فعالیت می كند. ویزیتور ناشران بزرگ قبلا به مدرسه می آمدند و كتب خویش را تبلیغ می كردند اما اكنون كتب خویش را به مدرسه ارسال می كنند كه مدیر مدرسه و شورای دبیران آنها را بررسی می كنند.

مدیركل دفترانتشارات و تكنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در انتها ضمن اعلام این خبر كه پانزدهمین جشنواره كتاب رشد، دوشنبه یازدهم دی در مدرسه دارالفنون برگزار می گردد اظهار داشت: بیش از 4650 عنوان كتاب از جانب 500 ناشر به دبیرخانه رسیده است كه از میان آنها 10 نفر برگزیده شده و 31 اثر هم در رتبه دوم تقدیر خواهند شد.



 

1396/10/05
19:45:35
5.0 / 5
190
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین