معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

حذف كنكور وابسته به تصمیم نمایندگان مجلس است

حذف كنكور وابسته به تصمیم نمایندگان مجلس است

نشست تخصصی جمعی از اصحاب رسانه با علی زرافشان معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در استودیو الفبا صبح امروز ۲۵ آذرماه برگزار شد.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علی زرافشان معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست تخصصی جمعی از اصحاب رسانه اظهار داشت: سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در دوره اول متوسطه و در دوره متوسطه دوم دو میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز تحصیل می كنند. در انتها استقرار نظام ۳. ۳. ۶ در دوره دوم، تعداد دانش آموز به دومیلیون و ۷۰۰ هزار خواهد رسید.
وی ادامه داد: پوشش واقعی تحصیلی در دوره اول ۹۴ درصد است. اما پوشش سنی دانش آموزان ۱۲ تا ۱۵ ساله ۹۷ درصد است و ۳ درصد عدم پوشش سنی بیشتر به ازدواج و اشتغال بر می گردد.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان كرد: فعالیت های كیفیت بخشی در حوزه دانش آموزی و توسعه پژوهشگاه ها یكی از مهمترین برنامه های وزارت آموزش و پرورش است و هم اكنون از ۷۲۰ منطقه آموزشگاهی، ۶۲۰ منطقه دارای پژوهشگاه است و درصدد هستیم تا پژوهش از دوره دانش آموزی آغاز شود و دانش آموز تبدیل به دانش پژوه شود.
زرافشان همینطور اظهار نمود: در دنیا ۱۶ تا ۱۷ روش برای آموزش دانش آموزان برتر شناخته و بكار گرفته شده است كه یكی از این روش ها، تحصیل این دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان است. در حوزه معلمان هم با تقویت گروه های آموزشی و نظارت بالینی بر تغییر در جشنواره تدریس های برتر با درس پژوهی اقدام كرده ایم.
وی با اشاره به اینكه برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نیاز داریم به جای تربیت افراد جویای كار، افراد كارآفرین تربیت كنیم و در این راستا در حال قدم برداشتن هستیم، درباره حذف كنكور هم اظهار داشت: ما موافق حذف كنكور هستیم و سال ها به دنبال آن بوده ایم كه در زمان ورود به دانشگاه به جای یك آزمون چند ساعته، سوابق تحصیلی دانش آموزان ملاك قرار گیرد. وزارت آموزش و پرورش در حذف كنكور وظایفی بر عهده دارد كه تابحال تمام وظایف خویش را به طور كامل انجام داده است.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در كنكور ۹۷ شورای پذیرش سابقه تحصیلی مثبت را لحاظ كرد كه ما در آموزش و پرورش موافق نیستیم و خواهان تاثیر قطعی هستیم و اینكه تاثیر این سوابق تحصیلی در ظرفیت تحصیلی دانشگاه های دولتی روزانه لحاظ شود. وزارت آموزش و پرورش تابحال به آنچه شورای پذیرش خواسته عمل كرده و در زمینه برداشته شدن كنكور از سوی آموزش و پرورش كاستی نبوده است.
وی اظهار نمود: هم اكنون كنكور حذف نشده است و حذف كنكور وابسته به تصمیم نمایندگان مجلس است. حذف كامل كنكور بر عهده آموزش و پرورش نبوده، بلكه برعهده مجلس است و هر قانونی كه مجلس مصوب كند آموزش پرورش به وظایف خود در مورد قانون تصویب شده؛ عمل خواهد نمود. یكی از مطالبات ما این است كه در تعرفه برگزاری كنكور باید بخشی از آن به آموزش و پرورش تعلق گیرد تا ما بتوانیم برای تولید سوابق تحصیلی هزینه كنیم.
زرافشان ادامه داد: كنكور یك پدیده اجتماعی و یك مساله قدیمی در ایران است و نبایست انتظار داشت بتوانیم به سادگی آن را حذف كنیم. هم اكنون قبولی در دانشگاه به یك تكنیك و فن تیدیل شده است و این فراگیری تكنیك و فن با هزینه امكان پذیر شده است. به همین جهت مادامی كه روش كنكور تغییر نكند بازاری بوجود می آید و گردش مالی در آن انجام می گردد كه متاسفانه، درحال حاضر خیلی بزرگ شده است. تلاش می كنیم با حل كردن مساله كنكور بتوانیم مافیای مالی كنكور و گردش مالی آن را حذف كنیم.
وی همینطور درباره مدارس استعدادهای درخشان هم اظهار داشت: مسئولان وقت آموزش و پرورش فهم درستی از مدارس استعدادهای درخشان نداشتند و این مدارس را تبدیل كردند به یك مدرسه عادی. دانش آموزانی وارد این مدارس شدند كه مارك استعدادهای درخشان می خوردند اما واقعا جزو دانش آموزان این گروه نبودند. بطور میانگین در دنیا، حدود ۲ درصد دانش آموزان یك منطقه آموزشی، جزو دانش آموزان استعدادهای درخشان هستند در حالیكه در بعضی از شهرستان ها تا ۲۵ درصد دانش آموزان را جزو استعدادهای درخشان معرفی كردند، كه این درست نبوده و به دانش آموز صدمه می رساند.
زرافشان ادامه داد: درصدد محدود كردن و كنترل كردن مدارس استعداد درخشان هستیم تا این مدارس به جایگاه واقعی خودشان برگردند. جدا سازی دانش آموزان تحت عناوین مدارس خصوصا استعدادهای درخشان سبب كاهش كیفیت در مدارس عادی می گردد و توزیع نرمال دانش آموزان در مدارس عادی صورت نمی گیرد و این امر نهایتا سبب افت كیفیت مدارس عادی می گردد. دانش آموزان استعدادهای برتر باید یاد بگیرند در یك محیط عادی حضور داشته باشند.
در ادامه نشست زرافشان در مورد تامین هنر آموز در هنرستان های كشور با افزایش پایه سوم در این مدارس بیا بیان اینكه ‏تنها ۱۶ هزار هنر آموز در سال ۹۷ نیاز داریم، اظهار داشت: بخشی از كمبودهایمان را در هنرستان ها با استفاده از خرید خدمات آموزشی ‏از دانشگاه های غیر انتفاعی و علمی كاربردی جبران خواهیم كرد‎. ‎
وی همینطور درباره تراكم دانش آموزان و حذف مشاور هم بیان كرد: در جلسات ساماندهی نیروی انسانی تاكید شده است كه ‏نباید ‏تراكم دانش آموزی معیار ساماندهی قرار داده شود. از امسال ساماندهی نیروی انسانی در اختیار استان ها قرار داده شده و ‏ستاد در ‏آن ورود نكرده است. ‏
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: لازم است دانش آموزان از سال اول ابتدایی مشاور داشته باشند و مسایلی كه ‏‏دانش آموزان ما با آن درگیر هستند این نیاز را به شدت مبرهم می كند. در هدایت تحصیلی در سال گذشته، متاسفانه برخی دانش ‏‏آموزان، خانواده ها و جامعه، آزمون های مشاوره ای ما را باور نداشتند و این سبب شد تا نتایج آن با آنچه كه خانواده ها و یا ‏‏دانش آموزان انتظار داشتند مطابقت نداشته باشد. ‏ برای دستیابی به موفقیت، گام اول این است تا همه ذی نفعان آموزشی در كشور ‏باور به انجام ارزیابی های ما داشته باشند. ‏
وی اظهار نمود: در كشورهای پیشرفته، خانواده ها و دانش آموزان پذیرفته اند كه ارزیابی های نهادهای آموزشی در زمینه هدایت ‏تحصیلی درست ‏هست و به راهكارهای عرضه شده، باور دارند كه همین امر تاحد زیادی تضمین كننده موفقیت برای آنان است. ‏
 

1396/09/25
13:50:43
5.0 / 5
172
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین