لطیفی مطرح كرد؛

مهارت آموزی نیازمند تجهیز مدارس است

مهارت آموزی نیازمند تجهیز مدارس است

به گزارش مدیریت آموزش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: یکی از مهم ترین نیازمندی های ما در آموزش حوزه های مهارتی به دانش آموزان بحث تجهیز مدارس است.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، دوره آموزش معلمان مجری کتاب درسی جدیدالتألیف کار و فناوری پایه هفتم با حضور علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و تعدادی از سرگروه ها و معلمان درس کار و فناوری سراسر کشور برگزار گردید.
لطیفی در شروع این نشست ضمن اشاره به پیشینه این درس اظهار داشت: درس کار و فناوری یکی از درس هایی است که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جز دروس تحولی به حساب می آید که پس از تصویب سند تحول و در جدول تغییرات دروس که در دهه نود اتفاق افتاد، وارد برنامه درسی شد.
وی با اشاره به اینکه این درس به صورت کلی از یک جهت هم برای دانش آموزان و هم برای نظام آموزش و پرورش تجربه متفاوتی بود، اظهار داشت: بنده این تجربه متفاوت را واقعاً مثبت ارزیابی می کنم. البته اگر بخواهم واقع بینانه عرض کنم، این تجربه متفاوت و مثبت، به صورت طبیعی مقداری از ناکامی را در قسمتهایی به همراه داشت اما در بسته جدید این درس تلاش شده است که با در نظر داشتن تجربه پیشین و همینطور با عنایت به تغییرات و تحولاتی که در چند سال گذشته در جامعه اتفاق افتاده است تولید جدیدی انجام بشود تا یک گام نسبت به آن چه در وضعیت قبل بوده است به پیش برود، چونکه ما تجربه کتاب قبل را در دست داریم. آن تجربه به ما کمک می نماید تلاش نماییم حتی الامکان آن چه در دوره قبل، شامل مسائل و مشکلاتی که بوجود آمده بود تکرار نشود و ما تغییراتی را شاهد بودیم که به صورت طبیعی نیازمند آن بود که متناسب با این تغییرات، در بسته تربیت و یادگیری و کتاب درسی تحول ایجاد نماییم.
لطیفی در ادامه با ذکر دلایلی که نیاز بیشتر کتاب کار و فناوری به تغییرات را اثبات می کند، اظهار داشت: شاید در مورد خیلی از کتاب ها و موضوعات، تغییرات فرهنگی و اجتماعی در آنها بزودی به چشم نیاید اما کتاب کار و فناوری این گونه نیست و تغییرات و تحولات آن بگونه ای است که بیشتر به چشم می آید. فناوری ها در همین بازه زمانی ده سال و کمتر از ده سال تحولات بشدت قابل ملاحظه ای داشته اند که این مورد اساسا می طلبید که هم در محتوای کتاب و هم در نوع عرضه و عرضه این کتاب یا به تعبیر دقیق تر بسته آموزشی، تحولات جدی انجام بشود که خود این تحولات جدی به صورت تغییرات محتوایی است.
افزودن بیشتر محتوای چندرسانه ای به کتاب کار و فناوری
لطیفی با بیان نکاتی از محتوای این کتاب افزود: در این بسته تلاش شده است تا تمرکز از متن مکتوب، حتی الامکان برداشته شود و محتواها به صورت متنوع تر و چندرسانه ای در اختیار دانش آموز و دبیر قرار گیرد و خود این مساله نشان دهنده حساس بودن سازمان و همکاران ما در این گروه به تحولات فناورانه ای است که در این حوزه بوده است. ما با عنایت به تجربه ای که داشتیم باید به دنبال بهتر کردن وضعیت باشیم. بخشی از این تجربه را از خلال تعامل با شما و دریافت تجربه های ارزشمندتان کسب می نماییم و زمانیکه شما به استان بازمی گردید و کار را گسترش می دهید، گویی همکاران مان در گروه تولید بسته های تربیت و یادگیری کار و فناوری را به سطح کشور گسترش می دهیم تا محصول نهایی محصولی باشد که آمادگی آنرا داشته باشد در سطح کشور اجرای موفقیت آمیز داشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش لزوم و اهمیت اجرای آزمایشی را هم برشمرد و اظهار داشت: یکی از دلایلی که اجرای آزمایشی برای سازمان اهمیت زیادی دارد اینست که در دهه نود و در دوره ای، در سازمان، تعداد قابل توجهی از کتاب ها به علت برخی محدودیت ها بدون اجرای آزمایشی وارد اجرای سراسری شد و این کار لطمه هایی به امر آموزش وارد ساخت و بنابراین در دوره جدید تلاش و تاکید ما بر اینست تا جایی که امکان دارد از قانون و قاعده حرفه ای اجرای آزمایشی تخطی نکنیم. اجرای آزمایشی برای آن است که چالش ها و اشکالات کتاب در ملاحظات اجرا آشکار شود و نقش شما همکاران نقش مهمی در این خصوص است.
گلایه از کمبود تجهیزات مهارت آموزی در مدارس
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مساله تجهیزات در درس کار و فناوری را نکته بسیار مهمی مطرح نمود و اضافه کرد: فکر می کنم همگی شما کاملا این مساله را لمس و درک کرده اید که یکی از مهم ترین نیازمندی های ما در آموزش حوزه های مهارتی به دانش آموزان بحث تجهیز مدارس است و امیدواریم با پیگیری شایسته مطالبات، گشایش در این امر اتفاق بیفتد.
لطیفی تعامل با معاونت متوسطه را خاطرنشان کرد و اظهار داشت: یکی از سیاست های سازمان پژوهش اجرای آزمایشی این بسته و دیگر برنامه ها، تعامل و ارتباطات حداکثری با معاونت متوسطه است، انسجام و هماهنگی در برنامه ریزی و اجرا خصوصاً در برنامه ریزی درسی و آموزشی بگونه ای است که شاید تفکیک و تمایز این دو بسیار مشکل باشد و اساسا این مورد یکی از مهم ترین سیاست های سازمان پژوهش است.


منبع:

1402/06/06
10:28:57
5.0 / 5
319
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , آموزش و پرورش , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین