گزارش مدیریت آموزش؛

گزینش های سه گانه آزمون های استخدامی چگونه است

گزینش های سه گانه آزمون های استخدامی چگونه است

به گزارش مدیریت آموزش، آزمون استخدامی آموزگاری ابتدایی و استثنایی سال جاری نخستین آزمونی است که فرایند گزینش جدید آموزش و پرورش برای آن اعمال می شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر؛ چند روزی است که فرایند استخدام آموزگاران در آموزش و پرورش به مرحله ارزیابی رسیده است و داوطلبان بعد از دعوت به یکی از حوزه های از پیش تعیین شده، مورد ارزیابی قرار می گیرند. آن طور که سجاد صدیقی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول پروژه های استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفته است تلاش نظام آموزشی بر اینست که تمامی فرآیندهای استخدامی آموزگاری ابتدایی و استثنایی تا پایان هفته آینده به پایان برسد و نتایج تا نیمه شهریور اعلام گردد. از آنجائیکه آموزش و پرورش بنا دارد گزینش و ارزیابی را به این شیوه جدید برای آزمون های استخدامی دیگر هم به کار گیرد؛ و از آنجائیکه این شیوه جدید گزینش با اعمال نظر سازمان امور اداری و استخدامی اجرایی شده و مقرر است مشابه این گزینش در آزمون های استخدامی دیگر نهادها هم به کار رود؛ در این گزارش می خواهیم تا فرایند گزینش و ارزیابی داوطلبان پذیرفته شده در آزمون کتبی را شرح دهیم. ارائه و تطبیق مدارک ایستگاه ابتدایی فرایند استخدام است در آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی و استثنایی برای نخستین سه برابر ظرفیت مورد نیاز بعنوان پذیرفته شدگان مرحله کتبی برای گزینش معرفی شده اند تا دست آموزش و پرورش برای انتخاب پذیرفته شدگان کاملا باز باشد. سجاد صدیقی مسئول پروژه های استخدامی وزارت آموزش و پرورش اعتقاد دارد برای انتخاب آموزگار ابتدایی بیشتر از توانمندی علمی داوطلب که در آزمون کتبی مشخص شده است؛ توانمندی معلمی و خصوصیت های تربیتی وی حائز اهمیت می باشد. بدین منظور داوطلبان سه برابر ظرفیت به محل های تعیین شده برای ارزیابی و گزینش فراخوانده شدند. در ابتدا هر یک از داوطلبان لازم است اصل مدارک هویتی خویش را به همراه یک کپی از این مدارک تحویل متصدی میز شماره یک دهد. تطبیق کپی با اصل مدرک هویتی در این مرحله صورت خواهد گرفت. بعد از آن مدرک تحصیلی و مدارکی که نشان دهنده سوابق کاری فرد است عرضه خواهد شد. زمان فارغ التحصیلی باید قبل از زمان برگزاری آزمون کتبی باشد. برای داوطلبینی که رشته تحصیلی آنان مغایر با رشته های مندرج در دفترچه آزمون باشد؛ عرضه سابقه کار معلمی حداقل به مدت دو سال در یکی از مدارس ضروری می باشد. همینطور اگر فرد خواستار استفاده از امتیاز بومی است لازم است مدارک سکونت در آن منطقه را در همین مرحله ارائه نماید. شهر تهران و کلانشهرها فاقد چنین امتیازی هستند اما برای سایر شهرستان ها درج نام شهرستان بعنوان محل تولد در شناسنامه داوطلب و یا یک استشهادیه محلی ممهور به مهر کلانتری فراجا مستقر در همان شهرستان که نشان دهد داوطلب به مدت ۵ سال در این شهرستان سکونت دارد جهت استفاده از امتیاز بومی بودن مورد نیاز است. سوابق ایثارگری، فرزند خانواده شهید و ایثارگر و متأهل بودن داوطلب هر یک امتیاز خویش را دارد. همینطور داوطلبان مرد لازم است کارت پایان خدمت و یا معافیت از آنرا ارائه نمایند. همین شرایط فوق باعث می شود بخشی از داوطلبان اصلاً به سه مرحله اصلی گزینش نرسند.
سه مرحله گزینش، با سه هدف متفاوت آزمون استخدامی آموزگاری ابتدایی و استثنایی سال جاری نخستین آزمونی است که فرایند گزینش جدید آموزش و پرورش برای آن اعمال می شود. فرایند گزینش جدید آموزش و پرورش یک ماراتن حدوداً هشت ساعته است که در سه مرحله طراحی شده است. هدف از این گزینش جدید شناسایی تمامی ظرفیت ها، خصوصیت های شخصیتی و اعتقادی و همینطور بررسی توانمندی علمی و عملی داوطلب برای معلم شدن است. مرحله اول که به آن مرحله مصاحبه عمومی هم می گویند مرحله شناسایی توانمندی داوطلب در عرضه مطلب است. داوطلب باید در این مرحله نشان دهد تا چه میزان توانایی تدریس و عرضه مطلب را دارد. همینطور در این مرحله نحوه ارتباط گیری داوطلب با کودک مورد ارزیابی قرار می گیرد. در مرحله دوم نحوه ارتباط داوطلب با والدین دانش آموز مورد ارزیابی قرار می گیرد. نقش والدین را ارزیابان آموزش و پرورش بازی می کنند. یک سناریو از پیش طراحی شده در مقابل داوطلب قرار می گیرد. این سناریو حاوی شرایط خاصی است که یک دانش آموز دارد یا مشکلی است که برای کودک پیش آمده است. داوطلب لازم است به خوبی شرایط دانش آموز را برای والدین فرضی تشریح کند، توضیحات آنان را بشنوند و با کمک همدیگر برنامه ای برای بهبود وضعیت دانش آموز طراحی کند. مرحله سوم شباهت هایی با بازی مافیا دارد؛ چند نفر از داوطلبان که به شکلی رقیب یکدیگر محسوب می شوند گرد یک میز می نشینند و همراه با تعدادی ارزیاب در مورد یک مبحث بحث گروهی خواهند داشت. شناسایی نظرات و اعتقادات داوطلب و همینطور میزان سواد، دانش و اطلاعات داوطلب در این مرحله رصد خواهد شد. رصد آنلاین وضعیت ارزیابی داوطلبان به صورت کشوری است و هر ۶۰۰ تیم ارزیاب به سیستم های کامپیوتری و اینترنتی متصل هستند و تمامی فرم های ارزیابی بمحض تکمیل برای مرکز پشتیبان ارسال می شوند. مسؤلان نظام آموزشی مدعی هستند که امکان دخل و تصرف در این فرم ها برای هیچ کس ممکن نیست. هر ۶۰۰ تیم ارزیاب در سرتاسر کشور به سیستم های کامپیوتری و اینترنتی متصل هستند و تمامی فرم های ارزیابی بمحض تکمیل برای مرکز پشتیبان ارسال می شوند و امکان دخل و تصرف در این فرم ها برای هیچ کس ممکن نیست. با اینکه آموزش و پرورش نیاز شدیدی به نیروی معلم دارد با این وجود صدیقی مسئول پروژه های استخدامی وزارت آموزش و پرورش می گوید نظام آموزشی قرار نیست به هر قیمتی نیرو جذب نماید. وی معتقد است؛ ارزیابی های پیش رو امکان دارد به خالی ماندن صندلی های بیشتری در آموزش و پرورش منجر شود اما نظام آموزشی کشور مصمم است هر نیرویی را جذب نکند. نظام آموزشی می تواند از بازنشستگان دارای رتبه مناسب بخواهد این کمبود نیرو را که مختص به همین سال ها است جبران کنند.

1402/05/12
13:12:36
5.0 / 5
324
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , استخدام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین