سندی برای تحول، ۹

راهبرد تحقق عدالت آموزشی با تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

راهبرد تحقق عدالت آموزشی با تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

به گزارش مدیریت آموزش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: سفارش ما این است که هر دو آزمون کنکور در یک سال اجرا شود و در زمانی باشد که دانش آموز کل کتاب را خوانده است.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر؛ سند تحول بنیادین در یکی از اصلی ترین راهبردهای کلان خود به عدالت آموزشی می پردازد. این سند پانزده راهبرد کلان دارد که یکی از آنها تحقق عدالت آموزشی است.
در راهبرد کلان شماره ۴ سند تحول آمده است:
توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش وپرورش مناطق مرزی با تکیه بر توانمند سازی معلمان و دانش آموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصت های تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی
از همین رو به سبب این که موفقیت در کنکور به شیوه گذشته نیازمند کلاس های تست زنی پیشرفته و همراه با معلمان طراز اول بود؛ بی شک امکان موفقیت در کنکور بیشتر در اختیار کسانی بود که قادر به شرکت در کلاس های تست زنی پیشرفته با هزینه های ثبت نام بالا بودند. از همین رو در سالهای اخیر اکثریت برگزیدگان کنکور از دهک های بالای درآمدی بودند.
سعیدرضا عاملی دبیر پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی خرداد سال قبل اظهار داشته بود: ۸۴ درصد رتبه های زیر ۳۰۰۰ کنکور ۱۴۰۱ جز سه دهک بالای درآمدی هستند.
عاملی همین طور تاکید کرده بود حدود ۸۶ درصد قبولی های رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متعلق به سه دهک بالای اقتصادی بوده و سهم هفت دهک دیگر تنها ۱۴ درصد بوده است.
با ادامه این روند تأسف بار هر ساله شاهد آن بودیم که دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار بیش از پیش از نشستن بر روی صندلی دانشگاه های طراز اول کشور محروم می شوند تا این که در سالهای اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را به تصویب رساند که ارزش امتحانات نهایی تا سال ۱۴۰۵، ۶۰ درصد در پذیرش در دانشگاه ها مؤثر باشد. همین طور کنکور در دو مرحله اجرا شده و دروس عمومی هم از آن حذف شود.
کنکور به شیوه گذشته هوادارانی داشته و دارد. خیلی از آنها منافعی برای خود داشتند که گردش مالی ده ها میلیارد تومانی دارد.
محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب تغییرات اعمال شده در کنکور و مسیر ورود دانش آموزان به دانشگاه ها اظهار داشت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباب تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مصوبه خوبی است که می تواند توجه بیشتری را به حاکمیت کتب درسی و کلاس درس و ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری داشته باشد.
کاظمی اضافه کرد: پس از تصویب این مصوبه، مخالفت های مختلفی با آن صورت گرفت که بدنبال تضعیف این مصوبه بودند. این مخالفت ها هم بدین سبب بوده که برگزاری کنکور به شیوه گذشته هوادارانی داشته و دارد. خیلی از آنها منافعی برای خود داشتند که گردش مالی ده ها میلیارد تومانی دارد.
این ها مواردی است که وجود دارد. مافیای کنکور هست که بازار و اقتصاد خودرا دارد. پس طبیعی بود که مخالفت کنند. اما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دیده شدن حقوق آموزش و پرورش، معلمان و دروس مختلف کمک نمود.
معاون آموزش متوسطه اشاره کرد: نباید تلاش دانش آموزان را به سه ساعت امتحان دادن در یک آزمون تستی محدود نمود که تنها معلومات حفظی دانش آموزان را می سنجد. کنکور در شکل گذشته اش سبب انحراف در برنامه های آموزش وپرورش و نظام تعلیم و تربیت شده بود.



کاظمی با اعلان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه بیشتری به کتاب درسی داد و از این جهت توجه بیشتری هم به یادگیری عمیق دانش آموز می دهدگفت: دو مرحله ای شدن کنکور هم فرصت های بیشتری برای دانش آموزان فراهم می آورد.
از نظر آموزش وپرورش زمان برگزاری آزمون اول کنکور در بهمن یا دی مناسب نمی باشد. پیشنهاد این بوده است که هر دو آزمون کنکور زمانی برگزار شوند که دانش آموزان محتوای کتاب درسی خودرا حدودا تمام کرده باشند
وی درباب پیشنهاد وزارت آموزش وپرورش برای بهتر شدن روند برگزاری کنکور اظهار داشت: از نظر وزارت آموزش وپرورش زمان برگزاری آزمون اول کنکور در بهمن یا دی زمان مناسبی نیست.
از منظر کارشناسی پیشنهاد آموزش وپرورش این بوده است که هر دو آزمون کنکور زمانی برگزار شوند که دانش آموزان محتوای کتاب درسی خودرا حدودا تمام کرده باشند.
پیشنهاد اواخر اردیبهشت و پس از آن ارائه شده است. هم اکنون دانش آموزان پایه دوازدهم در این آزمون شرکت می کنند در صورتیکه کمتر از ۴۰ درصد مطالب کتاب را گذراندند و طبیعتاً در آینده ممکنست این مسئله مشکلاتی را در برنامه ریزی مدرسه بوجود آورد.
کاظمی اشاره کرد: البته سفارش وزارت آموزش وپرورش به دانش آموزان پایه دوازدهم این است که در آزمون اول به عنوان یک آزمون آزمایشی شرکت نمایند و تمرکز خودرا برای امتحانات نهایی بگذارند برای اینکه تأثیر سوابق تحصیلی در آینده ۶۰ درصد قطعی خواهد بود و کنکور تأثیر ۴۰ درصدی خواهد داشت.
البته برای کنکور ۱۴۰۲ فقط پایه دوازدهم تأثیر ۴۰ درصدی داشته است اما برای کنکور ۱۴۰۳ پایه دوازدهم بصورت ۵۰ درصدی و در سال ۱۴۰۴ سوابق پایه یازدهم و دوازدهم تأثیر ۶۰ درصدی خواهد داشت.
در سال ۱۴۰۵ پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با تأثیر ۶۰ درصدی اثر گذار خواهد بود. به همین خاطر است که می گوئیم تمرکز دانش آموزان باید بر روی امتحانات نهایی باشد که بتوانند در این مقوله موفقیت لازم را داشته باشند.
معاون آموزش متوسطه اشاره کرد: ما هم آمادگی لازم را برای برگزاری آزمون ها داریم. وقتی دانش آموز بر کنکور دی ماه متمرکز باشد طبیعی است که ممکنست از سوابق تحصیلی که تأثیر ۶۰ درصدی خواهند داشت غفلت کند.
توصیه ما این است که هر دو آزمون کنکور در یک سال اجرا شود و در زمانی باشد که دانش آموز کل کتاب را خوانده است برای مثال آزمون پذیرش دانشجو برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ می تواند در آخر اردیبهشت ۱۴۰۲ و آزمون دیگر در مرداد یا تیر ۱۴۰۲ باشد.
این پیشنهادی بود که از طرف وزارت آموزش وپرورش مطرح گردیده است که پیشنهاد مناسب تری می باشد و تلاش می نماییم این پیشنهاد را مجدداً در شورای سنجش و پذیرش مطرح نمائیم.
کاظمی اشاره کرد: آزمون های نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی، در آرامش کامل و امنیت تمام انجام خواهد شد. سوالات چند روز پیش از آزمون در قرنطینه کامل طراحی و بصورت کد و رمز شده به استانها ارسال می گردد و تا دقایقی پیش از آزمون دسترسی به رمز وجود ندارد.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


منبع:

1402/03/07
11:13:18
5.0 / 5
317
تگهای خبر: آزمایش , آزمون , آموزش , آموزش و پرورش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین