ردپای فقر و سوءتغذیه بر کاهش یادگیری

ردپای فقر و سوءتغذیه بر کاهش یادگیری

به گزارش مدیریت آموزش، خراسان رضوی فقر و سوءتغذیه اغلب منجر به فقر یادگیری می شود. در کودکان چنین موضوعی باعث می شود قادر به خواندن و درک یک متن کوتاه نباشند. بنابراین سرمایه گذاری در برنامه های آموزش اولیه با کیفیت و مقیاس پذیر دوران کودکی برای رسیدگی به شکاف های رشدی و پرورش ظرفیت های شان مورد نیاز است.



به نقل از ویفروم، آموزش با کیفیت در اوایل دوران کودکی(ECE) یکی از مهم ترین سرمایه گذاری هایی است که جوامع می توانند جهت کمک به کودکان در ایجاد پایه های قوی انجام دهند که از یک عمر یادگیری پشتیبانی می کند.

دسترسی به ECE در دهه گذشته به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. امروز ۶۲ درصد از کودکان در سرتاسر جهان در ECE ثبت نام می کنند که این رقم در سال ۲۰۰۰ تنها ۳۳ درصد بود و همانطور که بحران عمیق یادگیری که امروز خیلی از کشورهای با درآمد کم و متوسط با آن مواجهند، به ما آموخته است دسترسی به مدرسه بدون کیفیت کافی منجر به یادگیری نمی گردد.

امروز تخمین زده می شود که ۷۰ درصد از کودکان ۱۰ ساله در کشورهای با درآمد کم و متوسط در «فقر یادگیری» زندگی می کنند و قادر به خواندن و درک یک متن کوتاه نیستند.

فقر یادگیری اغلب در اوایل زندگی کودکان آغاز می شود. هم اکنون حدودا ۴۳ درصد از جمعیت زیر پنج سال جهان در معرض خطر عدم دستیابی به ظرفیت رشدی خود هستند که دلیل آن تاثیرات تضعیف کننده فقر و سوءتغذیه است.

همه گیری کووید ۱۹ هم تنها به چالش ها افزود؛ بخصوص کوچک ترین کودکان را تحت تأثیر قرار داد، دسترسی به فرصت های یادگیری را محدود کرد و محرومیت هایی همچون افزایش نرخ فقر و ناامنی غذایی، کاهش دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه و افزایش سطح استرس و خشونت را تشدید نمود که همه این ها بر رشد این کودکان تأثیر می گذارد.

ECE با کیفیت این ظرفیت را دارد که شکاف های رشدی را برطرف کند و کودکان را در مسیرهای یادگیری و رشد قوی قرار دهد. کودکان خردسال ظرفیت بسیار زیادی برای یادگیری در سالهای اولیه خود دارند و باید از راه سرمایه گذاری ها پرورش داده شوند و از آن بهره برد تا اطمینان حاصل شود که سالهای اولیه کودکان مملو از تجربیات یادگیری با کیفیت و لذت بخش است.

پنج عنصر کلیدی نحوه یادگیری کودکان خردسال که زیربنای برنامه های اثرگذار ECE است شامل برنامه درسی موثر و آموزش، فرصت های آموزشی باکیفیت بالا برای ارتقاء مهارت نیروی کار ECE همچون معلمان و رهبران، محیط های آموزشی و نظارت موثر بر سیستم های تضمین کیفیت و هم سیستم هایی برای افزایش خدماتی است که یادگیری اولیه باکیفیت را عرضه می دهد، است.

کشورها باید برای اولویت بندی سرمایه گذاری هایی که سبب تقویت یادگیری کودکان می شود، سریع عمل کنند. البته لازم نیست این سرمایه گذاری ها بسیار گران یا پیچیده باشد تا کیفیت در کلاس را بهبود بخشد. خیلی از کشورها حالا فرصت منحصر به فردی برای ایجاد ECE باکیفیت دارند.

در نهایت سرمایه گذاری ها برای بهبود کیفیت ECE باید با سیاست ها و برنامه هایی در سرتاسر بخش ها همراه باشد که یادگیری اولیه را در محیط های خانه و جامعه تقویت و حمایت می کند.

محیط خانه نقش مهمی در شکل دادن به مسیرهای رشد و یادگیری کودکان دارد. فضاها و منابع یادگیری عمومی در جامعه که مکمل محیط های آموزشی مدرسه و خانه است هم باید برای افزایش منابع و فرصت های یادگیری برای همه کودکان ترویج و حمایت شود.





منبع:

1401/08/07
07:36:50
0.0 / 5
246
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین