در نشست دو روزه برنامه های مجلات رشد مطرح شد؛

امکان خرید و اشتراک مجلات رشد با یک برنامه کاربردی

امکان خرید و اشتراک مجلات رشد با یک برنامه کاربردی

مدیر مسئول نشریات رشد اظهار داشت: در سال تحصیلی آینده، از راه یک برنامه کاربردی با رابط کاربری مناسب خرید و اشتراک مجلات رشد عرضه خواهد شد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، نشست دو روزه برنامه های مجلات رشد برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، در مدرسه تاریخی دارالفنون درباره تدوین برنامه مجلات رشد سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با حضور مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و مدیرمسئول نشریات رشد، سردبیران مجلات، مدیران داخلی و دبیران ساحت ها و محورهای چند ساحتی برگزار گردید. این نشست فرصت خوبی بود تا برنامه ریزی در فصل جدید تولید محتوای مجلات رشد از نظر نسبت آنها با اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت بررسی شوند و در مورد نحوه جهت گیری ها و نگاههای تحولی مجلات رشد گفتگو شود.
در این جلسات همینطور ساحت های تعلیم و تربیت و بخش های بین ساحتی مثل تربیت رسانه ای، مهارت حل مساله، سبک زندگی اسلامی-ایرانی و… که اهمیت ویژه ای در نوع پرداخت در مجلات رشد داشتند به بحث گذاشته شد و از سردبیران این مجلات خواسته شد تا در برنامه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مجله، نسبت روشن و دقیقی از محتوای مجلات رشد با این ساحت ها را عرضه کنند.
محمدصالح مذنبی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و مدیرمسئول نشریات رشد در نشست بررسی برنامه های مجلات اظهار داشت: برای ارتقای محتوای مجلات رشد لازم است چنین نشست هایی به صورت مستمر برگزار گردد. باید بر مسیری که تعیین کرده ایم اهتمام ورزیم و از مسئولیت ها و وظایف خود عدول نکنیم. باید ببینیم اهداف دوره های تحصیلی در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی چیست. بچه ها با چه سیری مسیر آموزشی در نظام تعلیم و تربیت رسمی را طی کنند و ما بعنوان بخش مجلات و نشریات سازمان پژوهش، با بهره گیری از ظرفیت های یک نشریه چگونه می توانیم از آن اهداف پشتیبانی نماییم. این دقت نظرها و ظرافت ها به همت و اندیشه شما رقم می خورد و اگر به این نقطه نرسیم احتمال دارد صدمه های مجله روی هم بماند و فرصت های طلایی از دست برود. اما اگر این اتفاق بیفتد می توانیم یک ذخیره ارزشمندی تهیه نماییم که با گذشت زمان تکمیل می شود. مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ضمن اشاره به این که بسندگی به داشته ها، سستی و خمودگی را به دنبال دارد، تاکید کرد: باید به نقطه ای برسیم که بتوان گفت بهترین، پیشرفته ترین و پاک ترین محتوایی که در اختیار دانش آموزان قرار دارد، مجلات رشد است. این مرجعیت باید در سازمان پژوهش باقی بماند تا بتوانیم تعاملات بسیار گسترده ای با سایر فعالان حوزه تعلیم و تربیت در حوزه کودکان و نوجوانان داشته باشیم. در این راستا، باید فعالیت ها و آثار مطبوعاتی و نشریات خارج از سازمان پژوهش را هم ملاحظه کرده و از بهترین آنها استفاده نمائیم. جریان دولتی بعنوان رکن حاکمیتی در تعلیم و تربیت نباید از بخش های غیردولتی جا بماند. اگر دولت بتواند بنیانگزار امر تحول شود میتوان انتظار داشت در کشور ما مجموعه اهداف و جهت گیری ها، خط مشی ها و رویکردها، و ارزش هایی که بر نظام ما حاکم است رقم بخورد. البته این نافی نقش دادن به ظرفیت های مختلف نیست.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در انتها بخش نخست سخنان خود خاطرنشان کرد: نشریات این ظرفیت را دارند که در شبکه های اجتماعی حضور فعال و کنشگرانه داشته؛ و روزانه در زمینه مسائل تعلیم و تربیت تولید محتوا و موضع گیری صحیح و به جا داشته باشند.
وی اضافه کرد: باید با صدمه شناسی مجلات، مسائل و نقاط ضعف را شناسایی و برای تبدیل آنها به نقطه قوت بکوشیم. ما وظیفه داریم با کمک گرفتن از بستر مجلات رشد محتوایی غنی و کاربردی به نظام آموزشی عرضه نماییم که این هدف با تقویت کیفی محتوای نشریات تحقق می یابد.
لزوم بازبینی در بعضی برنامه ها
در بخش دوم این نشست سیدکمال شهابلو، معاون تولید و انتشار مجلات رشد ارزیابی کلی از برنامه های مجلات برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را هدف برگزاری این گردهمایی عنوان نمود و اضافه کرد: بعد از آموزش غیرحضوری در مدارس، امیدواریم با شروع سال تحصیلی پیش رو بتوانیم زمان بندی خویش را در تولید و انتشار مجلات با دقت اجرا نماییم. هدف اصلی این جلسه هم افزایی دبیران ساحت ها و محورهای چندساحتی، سردبیران مجلات رشد و دست اندرکاران تولید نشریات رشد است.
وی با اشاره به اینکه نشریات رشد جزئی از بسته های تربیت و یادگیری هستند و باید به صورت غیرمستقیم برنامه های آموزشی را پیگیری کنند اظهار داشت: اهداف عمده از انتشار مجلات رشد، تکمیل و تقویت برنامه های آموزشی، ارتقای دانش عمومی و مهارت های زندگی، تقویت همبستگی اجتماعی و هویت دینی و ملی، رشد استعداد، ابتکار، خلاقیت علمی، تفریحی و سرگرمی و ایجاد نشاط و کمک به تبادل تجربیات و تقویت ارتباطات فکری و فرهنگی است که با جدیت همکاران دفتر انتشارات و فناوری آموزشی درحال پیگیری است.
شهابلو درباره نتایج تأخیر در تدوین و عرضه برنامه های مجلات اظهار داشت: اختلال در زمان بندی مراحل تولید، شتابزدگی در ویرایش، از دست رفتن فرصت بررسی و ارزیابی برنامه، افت کیفی کار به سبب شتابزدگی، اختلال در فرآیند نظارت، اختلال در فرآیند توزیع و تضییع حق مشترکان و لطمه به اعتبار مجله همچون نتایج تأخیر در عرضه برنامه ها است.
معاون تولید و انتشار مجلات رشد اقداماتی همچون توجه به خصوصیت های محلی، بومی مخاطبان، توجه به انسجام و پیوستگی مطالب، توجه به اصل ساده نویسی، استفاده از انواع قالب ها و پرداختن به ساحت ها و محورهای تربیتی را برای ایجاد تنوع در پدید آورندگان مطالب ضروری دانست و اضافه کرد: محتوای مجلات رشد که یک گستره ملی دارند، باید در جهت صحیح خود و در جهت تحقق این اهداف حرکت کنند.
وی با تاکید بر اینکه عرضه برنامه ها به صورت کلی باعث ارزیابی ناقص و فاقد صراحت می شود، اضافه کرد: روشن نبودن طرح و برنامه صفحات جلد، چگونگی بازخوردگیری از محتوای تولیدی را سخت و ناممکن می کند.
شهابلو همینطور توجه بیشتر به تفاوت های جنسیتی و نیاز دانش آموزان و چگونگی مشارکت مخاطبان در تولید محتوای مجله را از نقاط قابل تأمل در بازبینی بعضی از برنامه ها عنوان نمود و اظهار داشت: محتوای مجلات رشد در عین جذابیت و خلاقیت باید ناظر بر نیازها و مسائل مخاطبان باشند.
دیدگاه های سردبیران
سردبیران مجلات رشد دانش آموزی، عمومی بزرگسال و مجلات تخصصی هم در این نشست دو روزه برنامه های مجلات خویش را عرضه کردند. همینطور دیدگاه ها و ارزیابی های خویش را درباره کمیت و کیفیت این برنامه ها عنوان کردند.
مهدی عبدالملکی سردبیر رشد هنرجو بحث ملزومات زندگی، صدمه های اجتماعی موجود، ملزومات هنرجویان برای مقابله با این صدمه ها و مسئولیت پذیری و کارآفرینی را از مقوله های مطرح و مورد تاکید در برنامه کاری این نشریه عنوان نمود.
علی اصغر جعفریان، سردبیر رشد نوجوان با اعلان اینکه این نشریات در بعضی موارد از کتاب های درسی تاثیر بیشتری در عرصه آموزش دارند اظهار داشت: رشد نوجوان به خاطر شرایط سنی دانش آموزان در این دوره، نشریه ای حساس، پراهمیت و ویژه است.
وی بر استفاده جدی از مقوله طنز در نشریه تاکید کرد و اظهار داشت: نوجوان به دنبال هویت است اما هنوز هدف روشنی برای آینده خود ترسیم نکرده است به همین جهت باید به او کمک کرد.
نفیسه نجفی قدسی، سردبیر مجلات دانش آموزی دوره ابتدایی اظهار داشت: برنامه مجلات رشد ابتدایی فعالیت بر مبنای نظام مسائل مخاطبان است. ما در این مجلات به رویکرد تلفیق بعنوان یک روش نگاه می نماییم و آموزش های خویش را در فرآیند یادگیری قرار داده و آنرا در نشریات منعکس می نماییم.
زهرا باقری، سردبیر رشد جوان برنامه سالانه این نشریه را تشریح و عناوین صفحات و سرفصل های هر بخش از مطالب نشریه خویش را برای حاضران بیان کرد.
حسین نامی ساعی، سردبیر رشد برهان متوسطه اول درباره محتوای کمی و کیفی برنامه سالانه و شماره یک نشریه که در مهرماه ۱۴۰۱ منتشر خواهد شد، سخن گفت و تربیت علمی، فناوری، مهارت حل مساله، تربیت رسانه ای و تربیت زیبایی شناختی را از عناوین محتوایی این نشریه ذکر کرد.
حیدر تورانی، سردبیر رشد مدیریت مدرسه هم به تشکیل جلسه با دبیران ساحت ها اشاره نمود و اضافه کرد: مدعی هستیم که هیئت تحریریه نشریه رشد مدیریت مدرسه را یک گروه قوی و حرفه ای تشکیل می دهد. یکی برنامه های مجله برای غنی سازی محتوا، رفتن به مدارس و گفتگو با مدیران مدارس خواهد بود.
عظیم محبی، سردبیر رشد معلم ضمن اشاره به اینکه اساس کار در این نشریه تلفیق و هماهنگی است، خواهان آن شد که برای تفکر برنامه ریزی وقت زیادی گذاشته شود. وی چارچوب الگوی مفهومی رشد معلم را شرح داد و رویکرد چهارگانه این نشریه و برنامه کاری آنرا برای سال تحصیلی آینده توضیح داد و گفت در عرضه برنامه نشریه رشد معلم از راه یک الگوی مفهومی به الگوی اجرایی رسیده ایم.
هانیه ملکی، سردبیر رشد آموزش مشاور مدرسه هم ضمن عرضه برنامه کاری این نشریه، اضلاع مطرح در مشاوره و نحوه استفاده از آن در رشد آموزش مشاور مدرسه را شرح داد.
سمیه مهتدی، مشاور سردبیر رشد فناوری آموزشی هم تولید و انتشار ۱۶ صفحه با عنوان پرونده ویژه را در این نشریه کار مفید و مؤثری عنوان نمود و اضافه کرد: پرونده ویژه ای را با عنوان تربیت یکپارچه تک ساحتی درحال تهیه و تولید هستیم.
عابد بدریان، سردبیر رشد آموزش شیمی با اعلان اینکه مخاطبان این فصلنامه دبیران شیمی، کارشناسان و دانشجو - معلمان هستند، اظهار داشت: سعی شده است در ترکیب اعضای هیئت تحریریه از افرادی که به شکلی با مخاطبان در ارتباط بوده و در هم افزایی با آنها توانمند هستند، استفاده گردد که از آن جمله نمایندگانی از دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان است. ایشان در ادامه به عرضه برنامه های رشد آموزش شیمی برای سال تحصیلی پیش رو پرداخت.
مسعود تهرانی فرجاد، سردبیر رشد آموزش پیش دبستانی هم با اعلان اینکه مخاطبان مجله، مربیان پیش دبستانی، خانواده ها، دانشجویان، کارشناسان و مدرسان این حوزه هستند، متذکر شد: اعضای هیئت تحریریه مجله را تعدادی از صاحب نظران دوره پیش دبستانی در تخصص های روان شناسی کودک، رسانه کودک و برنامه ریزی می سازند.
وی با تاکید بر این که معتقدیم کودک، امانتی الهی و دارای کرامت ذاتی است، خاطرنشان کرد: تأسیس سازمان تعلیم وتربیت کودک، یک فرصت ویژه است که به مسائل کودکان زیر هفت سال می پردازد. این سازمان رسمیت دارد و با آموزش وپرورش همکاری می کند و در اولین شماره نشریه در مهر ۱۴۰۱، به معرفی این سازمان خواهیم پرداخت.
مریم عابدینی، سردبیر رشد آموزش علوم زمین، همکاران این نشریه را از انجمن های علمی، دبیران و استادان دانشگاه فرهنگیان معرفی نمود و اظهار داشت: مهارت حل مساله، در میان ساحت ها مورد توجه ویژه ما قرار دارد. ما در رشد آموزش علوم زمین دو کتاب درسی «انسان و محیط زیست» و «زمین شناسی» را خواهیم داد.
فریبرز بیات، سردبیر رشد علوم اجتماعی هم توجه به ساحت های شش گانه تربیتی و سه مساله بین ساحتی، پاسداری از زبان فارسی و مخاطب محوری را همچون محورهای فعالیت رشد علوم اجتماعی عنوان نمود و اظهار داشت: اگر مطابق علایق و نیازهای مخاطبان عمل نکنیم و روزآمد نباشیم، بعید است که بتوانیم آنها را جذب و حفظ نماییم. توجه به همه قالب های رسانه ای، توجه به تنوع و تکثر نویسنده، خصوصیت تعاملی، توجه به پیوند درس با مسائل زندگی، توجه به جامعه شناسی علمی و کاربردی، توجه به مقتضیات جامعه جدید و توجه همزمان به جامعه شناسی بومی و دینی، از محورهای کاری نشریه رشد علوم اجتماعی است.
ویراستاران، کمک نویسنده اند
در ادامه این جلسه کبری محمودی، سرویراستار نشریات رشد هم با تاکید بر این که ویراستار، به واقع کمک نویسنده است تا متن وی مفهوم لازم را داشته باشد، اظهار داشت: از دقت و سخت گیری ویراستار رنجیده نشوید. وی ضمن اشاره به این که فارسی شکسته، در واقع، لهجه تهرانی است، در حالیکه زبان رسمی ما فارسی کتابی است از سردبیران مجلات خواست مطالب نشریه خویش را برپایه فارسی کتابی تهیه و تنظیم کرده و به ویراستاران تحویل دهند.
لزوم نظام بندی در تولید محتوا و توجه به مخاطبان
در آخر این نشست دو روزه، مدیرمسئول نشریات رشد با تاکید بر ضرورت توزیع بموقع و دقیق این نشریات در هفته اول هر ماه اشاره کرد: امیدواریم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با تدبیر و خلاقیت، همه دست اندرکاران مجلات رشد برای رسیدن بموقع نشریه به دست مخاطبان بکوشند. تحقق این امر شاخص و معیار مهمی است.
محمدصالح مذنبی ضمن اشاره به آماده شدن در موعد مقررِ بخشنامه قیمت مجلات و ارسال این بخشنامه قبل از آخر سال تحصیلی جاری به استان ها اضافه کرد: حالا که فرصت برنامه ریزی دقیق برای توزیع مجلات رشد در شبکه استانی فراهم گشته است، توزیع بموقع مجلات رشد می تواند در فروش و اشتراک این مجلات و ارتباط بهینه با شبکه مخاطبان مؤثر و کارساز باشد.
برنامه کاربردی فروش و اشتراک
مدیرمسئول نشریات رشد اضافه کرد: در سال تحصیلی آینده، خرید و اشتراک مجلات رشد برای افرادی که در چارچوب شبکه توزیع فعالیت می نمایند و همینطور مخاطبان مجلات علاوه بر وبگاه مجلات رشد، از راه یک برنامه کاربردی با رابط کاربری مناسب عرضه خواهد شد. این برنامه سبب خواهد شد تا مجلات به سادگی و سهولت بیشتر به دست مخاطب برسند.
مذنبی اشاره کرد: تهیه و عرضه نرم افزار بایگانی نشریات کمک خواهد نمود که حاصل زحمات و تلاشهای سالهای قبل در مجلات رشد با امکان جست وجوی پیشرفته در محتوای مجلات در اختیار مخاطبان علاقه مند قرار گیرد.
مذنبی ضمن اشاره به اهمیت نقشه راه رسانه ای و تبلیغاتی، اظهار داشت: قرارگیری مجلات رشد به شکل بسته فرهنگی در شبکه حمل و نقل هوایی و ریلی، تولید تیزر (آگهی تلویزیونی) با بهره گیری از شخصیت هایی که برای بچه ها شناخته شده اند، انجام تبلیغات شهری و بین شهری از راه تابلوهای تبلیغاتی، اختصاص بخش ویژه ای به نشریات رشد در باغ کتاب تهران و… همچون مهم ترین برنامه هایی هستند که در مورد نقشه راه رسانه ای این نشریات شروع شده و بزودی به نتیجه خواهند رسید. در این روش ها حفظ هویت مجلات رشد به شیوه های مختلف اهمیت دارد.
تقویم مناسبت ها
مذنبی در مورد تقویم مناسبت ها در مجلات دانش آموزی اظهار داشت: بزودی مجموعه ای از مناسبت ها را که در مجلات دانش آموزی مورد نظر هستند توسط کارشناسان مربوطه عرضه خواهد شد. در این ابلاغیه همینطور سطوح پرداختن به مناسبت ها هم مشخص شده است. در سطح اول لازم است فقط به خود مناسبت اشاره شود و مجله نباید از آن غفلت کند. در سطح دوم باید هم به مناسبت اشاره شود و هم در مورد آن مناسبت معرفی صورت گیرد. در سطح سوم، تنها به معرفی مناسبت بسنده نشود بلکه در سرتاسر مجله پرداخت های خوبی از نظر کار مطبوعاتی روی آن انجام بدهیم.
وی با اعلان اینکه مناسبت ها در مجلات دانش آموزی دوره ابتدایی باید پیوند و پیوستی با هم داشته باشند؛ اظهار داشت: به بهانه این مناسبت ها بچه ها باید به مفاهیم پایه مثل احترام به والدین، آداب و… پیوند بخورند. مناسبت ها در مجلات دانش آموزی دوره متوسطه باید به مقوله امید و پیشرفت پیوند بخورد. یعنی اگر می خواهید مناسبتی را معرفی کنید به سمت پیشرفت بروید و به شکل گسترده به آن بپردازید. در انتهای دوره تحصیلی سال آینده پرداختن به مقوله امید و پیشرفت معیار سنجش مجلات خواهد بود. درصورتیکه مقوله ها به درستی پرداخته شوند، مخاطب با خواندن هشت شماره از مجلات خط سیری را دنبال خواهد نمود.
تقویم مناسبت ها در مجلات عمومی بزرگسال عمومی و تخصصی
مدیر مسئول نشریات رشد اظهار نمود: در سطح اول اشاره به مناسبت ها در مجلات عمومی بزرگسال، مناسبت هایی مثل ماه محرم، هسته ای و…، باید در یونیفرم این مجلات خودش را نشان بدهد. در اشاره به مناسبت ها سراغ کارهای تفننی نروید. هدف از صفحه تقویم در این مجلات تکریم روزها و مناسبت های خاص است که باید اول در یونیفرم مجله دیده شود. در سطح دوم علاوه بر به مناسبت، باید آنرا معرفی هم کرده و در مورد آن توضیح بدهید. در سطح سوم علاوه بر معرفی، پرداخت های فرآوری شده هم به آن داشته باشید. این کار با کمک نویسنده از درون مقالات، شعر و.. امکان پذیر خواهد بود. سطح سوم در مجلات عمومی بزرگسال در اختیار سردبیر خواهد بود که بنا بر اقتضائات مجله خط سیر کلی برای آن در نظر گرفته شود تا مناسبت ها نقطه ای نباشند. باید بر مناسبت ها سیری حاکم باشد. آن سیر برای مجلات بزرگسال امید و پیشرفت است. باید دائماً مناسبت ها را رصد کنید. برخی مناسبت ها را به هم پیوند بدهید و دلالت هایی را بیان کنید که جریان امید در نظام تعلیم و تربیت و پیشرفت فرهنگی در همه ابعاد را پوشش دهد به نحوی که یک نسل امیدوار و به دنبال پیشرفت تربیت بشوند.
شخصیت سازی در مجلات رشد
مذنبی ضمن اشاره به شخصیت سازی در مجلات رشد، اضافه کرد: یک کارگروه شامل سرمایه های امروز کشور در حوزه نویسندگی، تصویرگری و مطالعات فرهنگی در این حوزه به صورت متمرکز مشغول به کار هستند. وقتی شخصیت ها در مجلات رشد متولد شوند، داستان ها و سایر محتوا بر این پایه خواهد بود و با پیوست نگاری فرهنگی، زیست بوم جدیدی را میتوان با نام رشد متصور بود. طرح روی جلد و پشت جلد، هویت مستقل و شاخصی در نشریات رشد دارد و باید روی آن کار ویژه ای صورت گیرد. باید برای هر شماره نشریه، محتوا، مبحث و ویژه ای داشته باشد و پیام مشخصی را بیان کند. همه مجلات باید شورای جلد داشته و برنامه ریزی کنند که در هشت شماره از مجله چه تصاویری در جلد و پشت جلد کار شوند.
مدیر مسئول نشریات رشد از سردبیران و عوامل تولید مجلات مطالبه کرد که علاوه بر توجه به ارتقای کیفی مطالب، مساله تصویرگری مطلوب و مناسب برای مجلات و طرح جلد پربار را جدی بگیرند و در این خصوص کار ویژه ای عرضه کنند.

1401/03/08
14:37:09
0.0 / 5
569
تگهای خبر: آموزش , برنامه های آموزشی , تبلیغات , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین