در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد؛

هیچ راهی جز بازگشایی مدارس نداریم

هیچ راهی جز بازگشایی مدارس نداریم

به گزارش مدیریت آموزش رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران اظهار داشت: اگر مقرر است بودجه اضافه تری هزینه نماییم باید این کار بشود تا مدارس باز شود چون فردا باید هزینه بیشتری برای بهبود شرایط روانی بچه ها بدهیم.



گروه جامعه: چند روز دیگر به شروع سال جدید تحصیلی مانده است. واکسیناسیون سرعت گرفته و معلمان نیز یکی از اولویت های اصلی واکسیناسیون از مردادماه بودند. حالا دیگر کمتر کسی است که نداند یک سال و نیم آموزش آنلاین و بسته بودن درب مدارس چه لطمه هایی را برای کودکان و نوجوانان در پی داشته است. هر چند در این ایام ماه هایی بوده که شرایط کرونا آنقدر سخت گرفته که تجمع دانش آموزان در عموم مدارس کشور که رعایت حداقلی پروتکل ها در آنها نه عملی است و نه جدی گرفته می شود، دور از شرط کنترل کرونا بود اما شاید یکی از بزرگترین سوال ها از سیستم آموزشی و تربیتی کشور بعد این ماه های کرونائی این باشد که آیا به همان اندازه که تلاش شد بواسطه شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی و آموزش های مجازی مدرسه به مدرسه تا حدی عقب افتادن از آموزش جبران شود، تلاشی برای جبران خسارت های روحی و روانی که دوری از مدرسه در این ایام بر سر کودکان، نوجوانان آورده، شده است؟ آیا به همان اندازه بصورت جدی برای راهکار عملی باز کردن مدارس در یک سال و نیم گذشته تلاش شد؟
واقعیت این است که آنچه نمود بیرونی دارد عقب ماندن شدید بخش پرورشی آموزش و پرورش و خصوصاً بخش مراقبت از لطمه های اجتماعی این بخش از واقعیت های لطمه های دانش آموزی است. کمتر شاهد هشدارهای جدی این بسته بودن مدارس و پیگیری لطمه ها یا تعلیم خانواده ها و فعال کردن جدی مشاوران برای مقابله با این پدیده بودیم و امروز شاهد رشد قابل توجه لطمه های روحی روانی در بین قشر کودکان و نوجوانان هستیم. این در حالیست که در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز متخصصان صاحب صلاحیت در زمینه سلامت روان حضور و رأی جدی در تصمیم گیری ها ندارند.
محمد حاتمی رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران با گلایه از این مساله که نماینده این انجمن در ستاد ملی مقابله با کرونا جایی ندارد در صورتیکه در پساکرونا مشکل اصلی جامعه برخاسته از مشکلات روانی مردمی است که با سوگ، ترس های گوناگون و… رو به رو بوده اند، درباب این که آیا می شود باز هم به خاطر کرونا در سال تحصیلی جدید در مدارس را بسته نگه داشت، به خبرنگار مهر اظهار داشت: بطور قطع دیگر لطمه های عدم بازگشایی مدارس غیرقابل جبران خواهد بود. من در مقام یک روان شناس می گویم که بزرگترین دغدغه مسئولان کشور امروز باید کودکان و نوجوانانی باشد که مدارسشان این همه وقت بسته بوده است.
وی افزود: دوران کودکی و نوجوانی دوران تحول رشدی است. تحول فکری، تحول شناختی، تحول اجتماعی و… در این سنین رخ می دهد. در نوجوانی هویت افراد شکل می گیرد و آماده می شوند تا به سمت مستقل شدن بروند. این امر میسر نمی گردد مگر در بستر کارهای اجتماعی و نقش پذیری های اجتماعی.
اگر کسی ادعا کند در درون خانواده می شود دوره تحول رشدی به خوبی طی شود هیچ گاه از او قبول نکنید. در مدرسه ارتباط با دوستان، نقش پذیری ها، قوانین مدرسه، تنبیه و تشویق ها، ارتباط با معلم و… سبب ایجاد شخصیت فرد می شود
حاتمی بیان کرد: اگر کسی ادعا کند در درون خانواده می شود دوره تحول رشدی به خوبی طی شود هیچ گاه از او قبول نکنید. در مدرسه ارتباط با دوستان، نقش پذیری ها، قوانین مدرسه، تنبیه و تشویق ها، ارتباط با معلم و… سبب ایجاد شخصیت فرد می شود.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران اظهارداشت: این روزها شاید والدین خوشحال باشند فرزندشان در اتاق است و دارد درس می خواند اما کسی نمی داند آنها در دنیای مجازی در چه فضایی سیر می کنند. متأسفانه فضای مجازی به اضافه قرنطینه سبب شده در یک سال و نیم گذشته رشد اجتماعی خوبی از طرف بچه ها شکل نگیرد و شاید ما در آینده با جامعه بیماری رو به رو باشیم.
وی درباره این که اگر در ستاد ملی مقابله با کرونا بودید چه راهکاری را پیشنهاد می دادید، اظهار داشت: اگر در ستاد ملی مقابله با کرونا بودم می گفتم که از شروع ۱۴۰۰ باید بیشترین فشار گذاشته می شد تا واکسیناسیون این قشر خیلی زودتر در اولویت باشد تا مدارس و دانشگاه ها در اولویت بازگشایی باشند. هیچ راهی جز بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نداریم. حتی علم آموزی در فضای آنلاین هم با تردید رو به روست چه برسد به بحث های تربیتی. اگر مقرر است بودجه اضافه تری هزینه نماییم باید این کار را بکنیم تا مدارس باز شود چون فردا باید هزینه بیشتری برای درست کردن شرایط روحی و روانی این کودکان و نوجوانان بدهیم.
حاتمی اشاره کرد: هم اکنون در خانه ماندن زیاد و فضای مجازی سبب بروز اختلال ها در کودکان و نوجوانان شده است. پر واضح است که نوجوانی سن هویت یابی است. نوجوان پرسشگر است. وقتی او معلم و همکلاسی هایش در دسترسش نباشند که به پرسش هایش پاسخ دهند مشخص نیست کجا و نزد چه کسی در فضای مجازی دنبال جوابش می گردد. الان دیگر حتی باید یک مرحله جلوتر بود و مشاور و روان شناس در تک تک مدارس گذاشت.


منبع:

1400/06/24
20:59:04
0.0 / 5
212
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین