ملكی مطرح كرد

ضرورت توجه بر فطرت گرایی در تدوین محتوای دوره پیش دبستانی

ضرورت توجه بر فطرت گرایی در تدوین محتوای دوره پیش دبستانی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جلسه کمیته تدوین محتوای پیش دبستانی، اظهار داشت: باید به صورت ویژه و خاص فطرت الهی کودک را مد نظر قرار دهیم و این به معنای فطرت گرایی توحیدی است.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، حسن ملکی اظهار داشت: در کاری که امروز، انجام می شود، چند بعد اساسی وجود دارد که باید به آن دقت کنیم و بدانیم که ابعاد اساسی کار ما، در رویارویی با برنامه درسی پیش دبستانی، کدام است؛ چونکه اگر به این ابعاد، توجه نکنیم نمی توانیم کار را قابل دفاع پیش ببریم.
وی افزود: یکی از موارد اصلی، بعد علمی این مسئله است و ما باید با نگاهی عالمانه به این مسئله بنگریم. ازاین رو نباید این کار بسیار مهم، اساسی و ظریف را با عجله و نگاه سلیقه ای پیش ببریم. در این راه، برخی علوم، مانند روانشناسی کودک به صورت مستقیم دخیل هستند بنابراین باید اطمینان حاصل نماییم که روانشناسی کودک با تمام اصول در این بخش به کار گرفته شده است. ما باید در این راستا به ذائقه کودک توجه داشته باشیم و تلاش نماییم که روانشناسان کودک در این کار ایفای نقش کنند. مسئله دیگر در این حوزه، برنامه ریزی درسی است. علم مطالعات برنامه درسی، اصل بسیار مهمی است که دارای اصول و روش های خاصی است و عدم توجه به این علم سبب عدم تناسب، در این حوزه می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برنامه پیش دبستانی باید مناسبات لازم را با کودک، دین، خانواده و … داشته باشد؛ چونکه علم برنامه ریزی درسی، علم برقراری ارتباط است. ما مانند یک جراح که بسیار در کار خود دقت می کند که مبادا مویرگی صدمه ببیند؛ باید دقت کنیم که مبادا ظرافت های شخصیتی کودک صدمه ببیند. علم دیگر در این حوزه، جامعه شناسی ارتباطات است چونکه بدون برقراری ارتباط بین نهاد خانواده و مراکز پیش دبستانی، اساساً چیزی حاصل نمی گردد و تا زمانی که مراکز پیش دبستانی با خانواده رابطه نظام مند برقرار نکنند، راه به جایی نخواهیم برد. درست است که در این مرحله شاید چنین اتفاقی رویایی و شعاری باشد اما ما باید به سمت تحقق این رویا گام برداریم.
وی اضافه کرد: باید مداوم این سوال را از خود بپرسیم که آیا به کودک معصوم کمک می نماییم که فطرت الهی خویش را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کند؛ ازاین رو بعد دینی و اعتقادی در این حوزه، بسیار مهم می باشد.
ملکی تصریح کرد: بحث مسائل اعتقادی و دینی هم در این راه حائز اهمیت می باشد و در این راستا، باید روانشناسان فعال و دارای سبقه دینی، حضور داشته باشند که خوشبختانه اینچنین است. ما باید به صورت ویژه و خاص فطرت الهی کودک را مد نظر قرار دهیم و این به معنای فطرت گرایی توحیدی است بنابراین کار این کمیته خیلی سخت و ظریف است.
وی استفاده از آثار ساخته شده در سطح کشور را یک امکان قابل استفاده خواند و اظهار داشت: بخش دیگر کار، مدیریتی است چونکه تلاش ما این است که در سطح کشور از آثار ساخته شده هم استفاده نماییم و بر اساس شاخصهای خود، کار را در اولین مرحله تایید نماییم. بنابراین این امر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد تا بتوانیم از آثار خوب در این راستا بهره ببریم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: بعد انسجام و یکپارچگی، خصوصیت مهم هر برنامه درسی است؛ اما این امر در بخش پیش دبستانی به صورت مضاعف باید مد نظر قرار گیرد چونکه کودک معصوم دارای یکپارچگی کامل است و هنوز هیچ بخش وجودی او تجزیه نشده است؛ در این راستا اگر برنامه درسی یکپارچه نباشد، به یکپارچگی وجودی کودک صدمه می زند. بعد نظارتی هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ بنابراین باید خویش را برای نظارت کیفی با شاخصهای معتبر آماده کنیم؛ که البته در سند مذکور تعیین شده است.
ملکی افزود: در این راه قدم اول، نهایی کردن سند در ارتباط با شاخصهای ارزیابی و تصویب آنهاست. البته این بدان معنا نیست که در آینده امکان اصلاح و تجدید نظر نباشد. در واقع این تصویب به معنای یک سند تکیه گاه است تا بتوانیم تولیدات دیگران را بر اساس آن ارزیابی نماییم. در ادامه ما نیازمند یک الگوی قابل فهم و ساده هستیم که دیگران متوجه شوند ما به دنبال چه چیزی در این حوزه هستیم. بعنوان مثال اگر بخواهیم در این راستا یک فراخوان بدهیم، باید این مساله را به صورت کامل بیان نماییم تا بین آنچه که ما می خواهیم و آنچه که تولید می شود، فاصله نباشد.
ملکی در ادامه اظهار داشت: به نظر من، بدون مدل نمی توان به سمت مفاهمه پیش رفت اما باید بدانیم که با کدام مدل در این راه، پیش برویم که گرفتار صدمه هایی که به آن اشاره شد، نشویم. به نظر من باید در الگو به مسئله انعطاف پذیری دقت کنیم چونکه ما به دنبال یک الگوی مکانیکی نیستیم. نکته دیگر سادگی الگو است. بدیهی است که این کار پیچیده به نظرمی آید؛ اما هنر ما باید این باشد که این مساله پیچیده را ساده بیان نماییم. بحث دیگر این است که یک الگو باید همه عناصر و اجزای یک بسته را در بر بگیرد و ابتر آفرین و ابتر ساز نباشد.
وی اضافه کرد: پیشنهادم این است که برای رعایت این موارد، خصوصیت های برنامه درسی پیش دبستانی را به صورت طبقه بندی شده بیان نماییم. این خصوصیت ها می تواند شامل هدف، محتوا و تجارب تربیت و یادگیری باشد. تجارب و یادگیری بخش بسیار مهمی است که می تواند شامل تربیت بدنی، آموزش محیط زیست و … باشد؛ در واقع باید خصوصیت های این موارد در جهت تناسب ذکر شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: بحث سوم خصوصیت های سازمان، محتوا و تجارب تربیت و یادگیری با تکیه بر تلفیق است. من درباره تلفیق کار کرده ام و معتقدم که این عرصه به هیچ عنوان بازدارنده نمی باشد و ما در دوره پیش دبستانی راهی جز تلفیق نداریم چونکه دوره تخصص و مبحث محوری نیست. ما باید تلفیقی داشته باشیم که میزان درهم تنیدگی با زندگی در آن بسیار بالاست.
ملکی افزود: خصوصیت دیگر، در این حوزه، روش ها و فنون تربیت است. پنجمین مورد نیز، خصوصیت های ارزشیابی است که معنای آن، رسیدن متولیان آموزش به درک درستی از جایگاه حقیقی کودک است. و این به معنای نمره دهی عددی نیست.
محور دیگر، خصوصیت های مربی است و من اشکالی نمی بینم که تولیدکننده یک بسته، بیان کند که چه نوع مربی با چه دیدگاهی می تواند، موارد بسته او را آموزش دهد.
وی تصریح کرد: محور بعدی، خصوصیت های ارتباط با خانواده است و باید در بسته عرضه شده، جغرافیای ارتباط با خانواده مد نظر قرار گیرد. خصوصیت های ارتباط با محیط پیرامون هم نکته دیگری است که باید به آن توجه ویژه داشت. اگر ما این خصوصیت ها را با یک دقت نظر بالا تدوین نماییم و پیش از بیان خصوصیت ها، رویکرد را توضیح دهیم؛ به همان الگویی خواهیم رسید که به آن نیاز داریم. در واقع اگر این مورد را در اختیار تیمی که مقرر است برای ما کار کند، قرار دهیم، آن تیم می تواند دریابد که چه نکاتی مورد نظر ماست. این نکات متعلق به سه ساله دوم است و در مورد سه ساله نخست که در ارتباط با مهد کودک است، جنس نگاه متفاوت می باشد و در آن نقطه باید، یک برنامه و محتوا برای خانواده ها تولید نماییم.

1400/03/15
12:40:36
0.0 / 5
1026
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین