روند تدوین راهنماهای برنامه درسی

روند تدوین راهنماهای برنامه درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اعلان اینکه مفاهیم اساسی، مهارت های اساسی و ارزش های اساسی سه رکن بنای برنامه درسی هستند و نباید به یکی از آن‎ها بی توجهی شود اظهار داشت: ارزش ها با رعایت ضوابط منطقی و اصول عملی باید در قالب راهنماهای برنامه درسی لحاظ شود و نباید ارزش‎ها به هر شکلی بیان شود و دانش آموز را ارزش زده نماییم.


حسن ملکی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ارزش ها در جای جای برنامه درسی باید ظاهر شود و دانش آموزان را در جهت معین و مطابق فلسفه‎ تربیتی حاکم بر جامعه پرورش دهد اظهار نمود: همه‎ کشورها به این مساله توجه دارند و نظام تربیتی خودرا با ارزش‎های مورد نظرشان ترکیب می‎کنند.
وی ادامه داد: اصولا بوسیله درونی سازی ارزش‎هاست که هدف‎های اساسی هر کشور تحقق پیدا می‎کند. کتاب‎های درسی هر کشوری صبغه‎ فرهنگی هنری کشور را دارد. رنگ برنامه‎های درسی رنگ ارزش‎هاست. بطور مثال آمریکا تلاش می‎کند با آموزش ارزش‎ها، لیبرال دموکراسی آمریکایی را از دوره‎ ابتدایی در کام دانش آموزان بریزد و او را آمریکایی تمام عیار بار می‎آورد. یا کشور عربستان تلاش می‎کند باورهای خودرا به دانش آموزانش انتقال دهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه اساسا هر برنامه‎ درسی، ایدئولوژیک است اظهار داشت: علت تنوع برنامه‎های درسی آمیختگی ایدئولوژی با آن‎هاست. ارزش‎ها اگر در قالب نباشد نقص است؛ بعنوان مثال اگر به عنصر خانواده در برنامه درسی توجه نشود نقص است. این موارد حالا در برنامه درسی آورده شده است.
ملکی افزود: کلید واژه اساسی ما در برنامه ریزی درسی ابتنا است و برنامه درسی باید مبتنی بر اسناد ملی باشد. در بعضی برنامه‎ها ارزش‎های مشترک و خاص وجود دارد و اگر این ارزش ها مشخص نشوند، برنامه های درسی سکولاریستی می‎شوند. شرایط کنونی شرایط بنا و مبنا است و نه شرایط همسو برنامه‎های درسی. این امر جزو محکمات برنامه درسی ما است.
وی با اشاره به اینکه وقتی بپذیریم تار و پود برنامه درسی سه رکن مفاهیم اساسی، مهارت های اساسی و ارزش های اساسی در پرتو ایده های کلیدی است، باید بپذیریم هر یک از این سه بخش استانداردهای خاص خودش را داشته باشد اظهار داشت: منظور از استاندارد یعنی حد مطلوب در یک چیز است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: استاندارد محتوا یعنی حد مطلوب محتوا و وقتی کلی گویی شود محتوا مطلوب نمی باشد. باید محتوا مطلوب و طلب کردنی باشد، نه اینکه حالت خواب و خیال داشته باشد. برای نوشتن محتوا ارزش‎های کلی کارگشایی ندارد بلکه ارزش‎های کلی باید صریح‎تر بیان شوند. مفاهیم و مهارت‎ها نیز همین وضعیت را دارند.
ملکی افزود: این سه عنصر در حقیقت سه رکن بنای برنامه درسی هستند و نباید به یکی از آن‎ها بی توجهی شود. ارزش‎ها برای ما جایگاه خاص دارند ولی به این معنا نیست که به سایر عناصر بی اعتنایی شود. اینها مجموعا تار و پود برنامه درسی را می سازند.
وی افزود: بر طبق راهنمای برنامه درسی موظف به تمایزات منطقی و مکلف به ترکیب اصول هستیم. در سه عنصر محتوا باید متمایز عمل نماییم یعنی باید مفاهیم ارزش ها و استانداردهای ما استانداردهای خاص خودش را داشته باشد تا راهنما ایجاد شود و قدم های بعدی ما تولید بسته های تربیت و یادگیری است که کار اصلی است و همه چیز در این مرحله باید در هم تنیده شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اصرار کرد که باید در متون، این مسائل به هم بافته شوند برای اینکه ارزش‎ها برای ما مهم می باشد. سند تحول بنیادین با بیانیه ارزش‎ها شروع شده است. در قدم به قدم این متن ارزش‎ها دیده می‎شود. ارزش ها با رعایت ضوابط منطقی و اصول عملی باید اجرا شود و نباید ارزش‎ها به هر شکلی بیان شود و دانش آموز را ارزش زده نماییم. تا حالا اتفاق نیفتاده که راهنماهای برنامه درسی مبتنی بر برنامه های تحولی شود اما این مهم با همت کارشناسان سازمان پژوهش در حال تحقق است.



1399/10/22
17:24:14
0.0 / 5
1628
تگهای خبر: آموزش , دانش آموز , دانش آموزان , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین