یك نفر از سی نفر برتر؛

تب كرونا بر تب كنكورغلبه كرد

تب كرونا بر تب كنكورغلبه كرد

به گزارش مدیریت آموزش شاید شیوع كرونا و یا عدم كیفیت آموزش های مجازی هر چه كه بود با بیان نتایج كنكور در سالجاری، استان آذربایجان شرقی بر خلاف سال های گذشته با كاهش چشم گیر رتبه های برتر روبرو شد.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها – آناهیتا رحیمی: صاحب نظران در این عرصه معتقد هستند که عدالت آموزشی تنها راه رسیدن به عدالت اجتماعی است؛ اما در این میان هم شیوع کرونا تاثیر گذار بر مسائل آموزشی و پرورشی بوده و کسری ساعات آموزشی در فضای مجازی اساسا بر عدالت آموزشی هم تاثیر گذار خواهد بود.
همزمان با شیوع کرونا آموزش های مجازی هم به راه افتاد و به دنبال آن دانش آموزان هم از کیفیت و دقت موجود در کلاس های حضوری محروم شدند و به ناچار از راه آموزش های مجازی به تحصیل خود ادامه دادند.
نتایج کنکور سال ۹۹ هم که اعلام گردید چیزی به جز کاهش سهم آذربایجان در رتبه های تک رقمی را نشان نداد در حالیکه سال های گذشته چنین سرنوشتی در استان آذربایجان شرقی رقم نخورده بود.
عدالت آموزشی تنها راه رسیدن به عدالت اجتماعی است
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فرهنگیان کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همان گونه که مبرهن است عدالت آموزشی تنها راه رسیدن به عدالت اجتماعی است اما نظر به شرایط فعلی استان و کشور ما، به جای عدالت و فرصت برابر آموزشی که در سند تحول بنیادین، از آن تحت عنوان عدالت تربیتی یاد شده، و آموزش و پرورش برای اجرای آن مکلف شده است شاهد فلاکت آموزشی هستیم و با موجی از شوآف های سرکاری مواجه هستیم.
یکی از آن موارد عدیده که پازل ناعدالتی را پر می کند سرعت بسیار بالای استان در حرکت به سمت خصوصی سازی آموزش و پرورش است
محدثه فرجی افزود: پر واضح است که پاشنه آشیل تحقق عدالت در تعلیم و تربیت داشتن نگاه هزینه ای به نظام آموزش و پرورش است و با اندک نظری خواهیم دید که یکی از آن موارد عدیده که پازل ناعدالتی را پر می کند سرعت بسیار بالای استان در حرکت به سمت خصوصی سازی آموزش و پرورش است که به میزان بسیار بالایی تأثیرات خویش را در نتایج چند سال گذشته مافیای کنکور هم بروز داده و داشتن پدری پولدار شرط قبولی در آزمون شده است.

سطح دشوار و غیرنرمال سوالات کنکور
وی اضافه کرد: سطح دشوار وغیر نرمال سوالات کنکور که بخشی از دکان داری و بازار گرمی مؤسسات آموزشی و ناشران کتب کمک درسی است هم ناظر به همین مطلب است و از سویی شکاف عمیق تبعیض و فاصله طبقاتی آموزشی و عدم رقابت صحیح در سیستم را باعث می شوند.
وی بیان نمود: با وجود لحاظ شرایط متفاوت سال جاری و سایه اندازی اپیدمی جهانی کرونا و تحت الشعاع قرار دادن موارد عدیده ای توسط ویروس مذکور، اما باید گفت شرایط و نتایج کنکور سال جاری تنها از زخمی عمیق و کهنه در حوزه آموزش و پرورش رونمایی نمود و خیلی از معظلات سیستم که دیر زمانی است مبتلا به آن است را به رخ کشید چون که ما سال هاست خشت اول را در حوزه تعلیم و تربیت کج بنا نهاده ایم؛ این سخن که کرونا باعث ظهور چنین نتایجی در استانی چون آذربایجان شرقی شده که هیچیک از سه سکوی رتبه های برتر را حائز نشده گزافه ای بیش نیست.
شرایط و نتایج کنکور سال جاری تنها از زخمی عمیق و کهنه در حوزه آموزش و پرورش رونمایی نمود و خیلی از معظلات سیستم که دیر زمانی است مبتلا به آن است را به رخ کشید
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فرهنگیان کشور اعتقاد دارد که سخن در این مورد بسیار است و در حوصله این مقال نمی گنجد اما به اختصار باید گفت اندک مدتی پس از انتشار کرونا که تصمیم به گرایش به سمت آموزش مجازی و تلویزیونی گرفته شد با در نظر داشتن مزایایی که داشتند مطمئناً معایبی را هم دارا بودند که غالباً از عدم تدابیر مدیریتی درست و فراهم کردن زیر ساخت ها ناشی شده و ساختار همین موارد هم زمینه ساز ناعدالتی شد.
تدریس مجازی مشکل است
فرجی توضیح داد: غالب اساتید و معلمانی که در دوران شیوع کرونا تجربه بهره گیری از آموزش مجازی را داشته اند معتقد بودند با عنایت به امکاناتی که در اختیار آنها بود تدریس مجازی برای آنها مشکلات و دردسرهای عدیده ای داشت و آن گونه که باید و شاید مؤثر واقع نشد.
وی به خبرنگار مهر اظهار داشت: از طرفی آیا آن گونه که توسط آقایان اذعان می شد پوشش دهی درستی از دانش آموزان رقم خورد؟ فرزندان خیلی از غافله آموزش الکی مجازی و حتی تلویزیونی که کیفیت همان ها هم جای بحث دارد جا ماندند و هیچ تدبیر درستی در این حوزه اندیشیده نشد چگونه و چه زمانی باید این خلأها را جبران کرد؟

وی افزود: دیر زمانی است که ما از مدیریت های سلیقه ای، عدم زیر ساخت و سوءتدبیرهای آقایانی که بر کرسی های مدیریتی تکیه زده اند رنج می بریم و تنها واکنش آنها جوسازی و آمارسازی هایی می شود که با بالا و پایین کردن سایت خودشان مغایرت آمارهایشان به چشم می خورد و این گونه تلاش در رفع تکلیف شان می کنند و در این بین روح و متن اصل سی ام قانون اساسی هم چون سابق نادیده انگاشته می شود.
فرجی در انتها اضافه کرد: اینجا سرزمین انقلاب مستضعفین است و ممکن نیست محرومین زیر چرخ ولنگاری بعضی از مسئولین از حق مسلم آموزش عادلانه خود، محروم شوند و صدایی از کسی بلند نشود و اساسا مسئولین امر باید نسبت به عملکرد چندین ساله و بخصوص اخیرشان پاسخگو باشند.

برنامه ریزی مهم ترین عامل در موفقیت است
در بین برگزیدگان کنکور در سالجاری، تنها نام محراب شادی در رتبه نهم گروه آزمایشی علوم تجربی درخشید؛ فردی که برنامه ریزی را مهم ترین عامل برای موفقیت خود معرفی می کند.
محراب شادی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تلاش می کردم برنامه ریزی هفتگی برای خودم داشته باشم و جمعه هر هفته برنامه ریزی برای طول هفته را تنظیم می کردم؛ یک برنامه ریزی که به صورت ساعتی مباحث درسی را هم مشخص می کردم.
وی افزود: برنامه ریزی یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت فرد به حساب می آید چون که تمام کارهای فردی باید در یک چارچوب خاص انجام گیرد که این چارچوب در زمینه کنکور، برنامه ریزی است و یک دانش آموز با برنامه ریزی ایده آل و صحیح می تواند به موفقیت برسد که در این حوزه برنامه ریزی بسیار مهم می باشد.
پشتیبانی و همراهی خانواده ام
شادی به خبرنگار مهر اظهار داشت: داشتن دبیران مجرب در مطالعه درسی تاثیر بسیاری داشت و خانواده ام پشتیبان و همراه همیشگی من در دست یافتن به چنین موفقیتی بودند.
وی اضافه کرد: سال جاری نخستین تجربه کنکور برای من بود و از اسفند ماه همزمان با شیوع کرونا، کلاس، آزمون و آموزش ها هم به صورت مجازی بود و به مدت ۵ ماه تمام آموزش ها مجازی صورت گرفت.
تأثیرات مثبت و منفی آموزش های مجازی
وی اظهار داشت: آموزش های مجازی تأثیرات مثبت و منفی هم به دنبال داشته است اما تلاش می کردم با داشتن یک برنامه ریزی اثرات منفی را از بین ببرم.
شادی در انتها افزود: همچون اثرات مثبت آموزش های مجازی حفظ زمان بود بدین گونه که زمانی برای رفت و برگشت به کلاس ها صرف نمی شد؛ اما از اثرات منفی هم می توان به این اشاره نمود که حس کلاس های حضوری را در کلاس های مجاری نمی توان تجربه نمود و از این لحاظ، تأثیری در کیفیت آموزش ها به همراه داشت.
معاون آموزش متوسطه آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آذربایجان شرقی جزو ۷ استانی بود که از میان ۳۲ استان، رتبه زیر ده کنکور را کسب کرده است.
کسری ساعات آموزشی در آموزش های مجازی
عاشور اکرمی افزود: در سال گذشته، ۱۸ نفر رتبه زیر ۱۰۰ داشتیم که امسال به ۲۱ نفر افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: کلیت قضیه بدین صورت است که ۸۰ درصد سوالات کنکور از کتاب های درسی بود و به علت شیوع کرونا نیز، مدارس و آموزشگاه ها دایر نبودند اما با این وجود کنکور ناموفق نبوده است.
شیوع ویروس کرونا بر مسائل آموزشی و پرورشی تأثیرگذار است و دانش آموزانی که در فضای مجازی آموزش می بینند با کسری ساعات آموزشی مواجهند
به گفته معاون آموزش متوسطه آذربایجان شرقی، شیوع کرونا بر مسائل آموزشی و پرورشی تأثیرگذار است و دانش آموزانی که در فضای مجازی آموزش می بینند با کسری ساعات آموزشی مواجهند.
لزوم هماهنگی خانواده ها با آموزش و پرورش
وی به خبرنگار مهر اظهار داشت: بر مبنای یافته های تحقیقات، آموزش دانش آموزان در فضای مجازی در طول هفته، ۴ الی ۸ ساعت با کسری آموزش مواجهند که این مورد در عدالت آموزشی مؤثر است.

اکرمی بیان نمود: ازاین رو خانواده ها باید هماهنگی لازم را با آموزش و پرورش برای جبران کسری ساعت آموزشی داشته باشند.
وی در انتها اضافه کرد: استان ها در شرایط کرونایی با همدیگر مقایسه نمی شوند و هم اکنون استان قم و آذربایجان شرقی در چنین وضعیتی به سر می برند و آموزش در بقیه استان ها به شکل نیمه حضوری ادامه می یابد از این روز شرایط استان ها متفاوت بوده و از شرایط یکسانی برخوردار نیستند.
ویروس کرونا هم، زمانی پا به میدان گذاشت که چشم بیشتر دانش آموزان به موفقیت های چندین ساله خود دوخته شده بود؛ شاید آموزش های مجازی و از بین رفتن کیفیت قبلی و شاید هم مدیریت های سلیقه ای و نبود زیرساخت های لازم و مهم تر از همه عدم دسترسی بعضی از دانش آموزان به آموزش های مجازی.
یک سالی متفاوت که نتایج کنکور نیز، زخم عمیق و کهنه آموزش و پرورش را رونمایی نمود و خیلی از معضلات در این سیستم را به رخ کشید.

1399/07/15
23:17:12
5.0 / 5
97
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین