گزارش مدیریت آموزش

بازبینی در جایگاه جشنواره فیلم رشد در پروسه تعلیم و تربیت

بازبینی در جایگاه جشنواره فیلم رشد در پروسه تعلیم و تربیت

تقویم برگزاری جشنواره فیلم رشد باتوجه به شیوع ویروس كرونا با تاخیر روبه رو شده است و فرصت خوبی است تا این جشنواره درباره رویكرد به تولیدات و اثرگذاری این جشنواره در پروسه تعلیم و تربیت بازبینی كند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور تقویم برگزاری جشنواره فیلم رشد که جشنواره ای برای ساخت فیلم هایی در رابطه با موضوعات حوزه تعلیم و تربیت است و توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می گردد نیز دستخوش تغییر شده است و احتمالاً برگزاری آن به بهمن ماه موکول شده است. جشنواره فیلم رشد در تمام این سال ها گرچه به دستاوردهای خوبی رسیده است اما عدم تأثیرگذاری آن بر جامعه تعلیم و تربیت از یک سو و همین طور رشد و پرورش ندادن فیلمسازانی که در حوزه آموزش و پرورش متمرکز شوند و آثار درخشان و اثر گذاری بسازند از طرف دیگر و همین طور مشخص نبودن ارتباط این جشنواره با دانش آموزان و معلمان و رشد و ارتقای دانش سینمایی آنها یا مطالبه گری آنها از حوزه سینما برای بیان دغدغه ها و حتی عدم شناسایی استعدادهایی دراین زمینه سبب شده است، گرچه این جشنواره عمری طولانی دارد و جای خودرا میان جشنواره های سینمایی کشور باز کرده است اما بنظر می رسد وزارتخانه ای که چنین جشنواره ای را برگزار می نماید به اهمیت رسانه تصویر برای بیان دغدغه ها، چالش ها، نقاط امیدبخش، خلاقیت ها و… رسیده است اما اینکه عموماً این فیلم ها چرا به بایگانی می روند، جای پرسش جدی است و اینکه مخاطبان واقعی فیلم های این جشنواره چه کسانی هستند نیز محل سوال است. ذی نفعان آموزش و پرورش یعنی معلمان، دانش آموزان و والدین عموماً از برگزاری این جشنواره عقب می مانند و در نهایت نیز کارکردی برای تکمیل پروسه تعلیم و تربیت ایفا نمی کند و بنظر می رسد این جشنواره نیاز به یک بازبینی جدی درباره جایگاه خود در پروسه تعلیم و تربیت دارد. محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر درباب این جشنواره و تمهیدات سازمان پژوهش و برنامه ریزی بعنوان متولی این جشنواره برای تحول در کارکردهای آن اظهار داشت: ما در حال تلاش هستیم تا کم کم به یک بانک اطلاعاتی از معلمانی که می توانند فیلم تولید کنند دست پیدا نماییم تا به مرور بتوانیم به جایی برسیم که قسمتی از فیلم های جشنواره فیلم رشد توسط معلمان تولید شود چون آنها می دانند موضوعات به روز این حوزه چیست. وی افزود: ما باشگاه معلمان فیلمساز را راه اندازی می نماییم. الان رابط جشنواره فیلم رشد با فیلمسازان معلم استان خودشان مشخص شده اند و با مدیرکل آموزش و پرورش هر استان در ارتباط هستند. آنها سفارش کار می دهند و به شناسایی این معلمان می پردازند. هدف ما این است که فیلم های جشنواره رشد بتوانند کارکرد تسهیل گری داشته باشند. ما باید بتوانیم جشنواره فیلم رشد را به سمت پشتیبانی از برنامه درس ملی و تولید محتواهای درسی سوق دهیم. محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا فراخوانی هم در زمینه شناسایی معلمان فیلمساز داده شد با تأیید آن بیان کرد: پیش بینی ما این است که در فاز اول ۵۰۰ معلم فیلمساز را شناسایی نماییم که برخی حرفه ای و برخی فیلمساز تجربی و نیمه حرفه ای هستند. مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی افزود: جشنواره فیلم رشد در چرخه و ریل یاد دهی و یادگیری باید قرار بگیرد و به بایگانی نرود بلکه در چرخه آموزش قرار بگیرد. باید بتوانیم ظرفیت های خودمان را بهسازی نماییم و با هدفمندی پیشین فیلم ها تولید شود. البته این با این مساله که ما هنرمندان و فیلمسازانی داریم که در امتداد موضوعات پیشنهادی ما فیلم تولید می کنند و خوب است. اما باید تولیدات به سمتی برود که باتوجه به زحمتی که برای آنها کشیده می شود، در بسته یادگیری بنشیند. یعنی باید فیلم ها یک واقعیت افزوده برای کتاب های درسی داشته باشد. وی اظهار داشت: یک موضوع دیگر این است که نهادها و بخش های مختلفی هستند که می خواهند در کتاب های درسی محتواهایشان وجود داشته باشد. مثلاً شهرداری می خواهد شهروند وظیفه شناس را معرفی نماید و یا بحث محیط زیست یا پلیس یاری و… را نهادها می خواهند با دانش آموزان در بین بگذارند. یکی از راه هایش این است که آنها متولی تولید فیلم هایی در این راستا باشند و حالا که ما به سمت بسته های یادگیری حرکت می نماییم، از این طریق محتواها را در اختیار بچه ها بگذاریم.

1399/06/30
21:52:26
5.0 / 5
235
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین