در گفت وگو با مهر مطرح شد؛

تبعات حضور فضای مجازی برای دانش آموزان عشایری

تبعات حضور فضای مجازی برای دانش آموزان عشایری

به گزارش مدیریت آموزش یك جامعه شناس با اشاره به تأثیر مخرب فضای مجازی در سبك زندگی دانش آموزان عشایری اظهار داشت: با تأمین زیرساخت ها و سرمایه گذاری مناسب در سیستم آموزشی كشور می توان از تاثیرات مخرب این فضا جلوگیری كرد.



خبرگزاری مهر - گروه جامعه- فاطمه میرزاجعفری: با انتشار کرونا نخستین مکانی که بار محدودیت ها را با خود به دوش کشید مدارس بودند؛ تمام مدارس به فضای مجازی برای ادامه تحصیل دانش آموزان روی آوردند؛ البته آموزش تلویزیونی هم از همان روزهای اول کلید خورد. البته هرچند که حالا با گذشت پنج ماه مدارس باردیگر باز شدند اما هر لحظه و هر زمان امکان بسته شدن آنها وجود دارد.
یکی از نکات مهم در زمان تعطیلی مدارس جا ماندن تعداد بسیاری زیادی از دانش آموزان روستایی و عشایر و ساکنین مناطق محروم از تحصیل است؛ دانش آموزانی که به علل مختلف شامل فاصله زیاد با مدارس روستایی، نبود امکاناتی همچون اینترنت، تلفن همراه و تلویزیون و… قید تحصیل را می زنند.
همانطور که گفته شد هم اکنون مدارس باز شده اند و تدریس ها به صورت حضوری است؛ اما هر لحظه امکان دارد که باردیگر با تعطیلی آنها مواجه شویم. بدیهی است؛ که باید امکانات موردنیاز این دانش آموزان را در اختیار آنان قرار دهیم تا هیچ دانش آموزی از تحصیل باز نماند اما نکته قابل توجه در این مساله تبعات ناشی از استفاده فضای مجازی و هوشمند برای دانش آموزان روستایی و عشایر است؛ چونکه کیفیت زندگی این دانش آموزان با زندگی شهری کاملاً متفاوت می باشد و با قرار گیری بستر فضای مجازی به دانش آموز امکان ورود به دنیای ناشناخته ای را می دهیم که اگر فرهنگ سازی درستی جهت استفاده از آنرا نداشته باشیم متحمل تبعات بسیار زیادی خواهیم شد.
سرمایه گذاری درست در سیستم آموزشی
در این خصوص امان الله فرایی مقدم، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ابتدا باید اظهار داشت که هیچ چیز جای معلم و کلاس درس حضوری را نمی گیرد و باید بدانیم که هرچه در مقابل آموزش و پرورش هزینه نماییم به همان اندازه بهره خواهیم برد.
وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش بیان نمود: سال جاری باید صحبت های مقام معظم رهبری الگویی برای آموزش و پرورش باشد و همانطور که ایشان گفتند باید سرمایه گذاری را در سیستم آموزشی در دستور کار قرار دهیم چونکه آموزش و پرورش کشور دارای سیستمی است که می تواند مخترعان و محققان بسیاری را پرورش دهد.
مقدم عنوان کرد: نمی توان منکر تاثیرات مخرب فضای مجازی بر کیفیت زندگی حتی افراد عادی شد اما باید بپذیریم که امروزه با عنایت به شیوع کرونا چنانچه با تعطیلی مدارس روبه رو شویم به ناچار باید این فضا را برای دانش آموزان به خصوص در مناطق محروم فراهم نماییم تا از تحصیل باز نمانند اما باید بر روی این فضا نظارت و مدیریت دقیقی وجود داشته باشد.
این جامعه شناس در ادامه اظهار نمود: برای مثال در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر و یا خراسان جنوبی و… دانش آموزان از دسترسی به خیلی از امکانات محروم هستند ازاین رو با سرمایه گذاری و نظارت درست باید این فضا برای آنان فراهم گردد.
قرایی مقدم با اشاره به اینکه حضور ویروس کرونا زندگی بشر را تغییر داده است اظهار داشت: باید پذیرفت که جامعه امروزی ما با وجود ویروس کرونا به گذشته باز نمی گردد و دیگر تفکرات افراد جامعه مانند قبل نخواهد بود ازاین رو نباید از دید سنت گرایی به حضور فضای مجازی در زندگی دانش آموزان نگاه کرد چونکه هم اکنون شما نمی توانید مانع گسترش فضای مجازی در بین آنها باشید، ازاین رو به این مساله باید از دید اصلاح شرایط نگاه کرد.
به گفته این جامعه شناس هم اکنون ۱۴ میلیون دانش آموز داریم که خیلی از آنها ساکن مناطق محروم هستند و در کلاس های چندپایه مشغول تحصیل اند بنابراین باید امکانات مورد نیاز را برای آموزش آنان فراهم نماییم در غیر این صورت عملکرد دانش آموزان و نیروهای انسانی مختل خواهد شد؛ باید بپذیریم که تغییر سبک در زندگی دانش آموزان روستایی و عشایر خواسته یا ناخواسته اتفاق می افتد و تنها با تأمین زیرساخت های مورد نیاز برای حضور فضای مجازی همینطور نظارت و سرمایه گذاری درست می توان از تبعات استفاده از این فضا جلوگیری کرد.



منبع:

1399/06/23
13:23:02
5.0 / 5
158
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین