اعلام نحوه بازگشایی مدارس و شرایط تشكیل كلاس های درس در ۳ وضعیت

اعلام نحوه بازگشایی مدارس و شرایط تشكیل كلاس های درس در ۳ وضعیت

به گزارش مدیریت آموزش از اسفندماه ۱۳۹۸ كه شیوع كرونا منجر به تعطیلی مدارس در كشور شد، مسائلی چون بازگشایی مجدد مدارس، نحوه برگزاری امتحانات، روش های متنوع آموزش و... برنامه ریزی های وزارت آموزش و پرورش را تحت تأثیر جدی قرار داد و خانواده ها را هم با چالش هایی مواجه كرد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، در شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که به تازگی از جانب وزیر آموزش و پرورش ابلاغ گردیده آمده است که یکی از خصوصیت های سال تحصیلی جدید در جهان و کشور عزیزمان، نگرانی از شیوع بیماری کووید ۱۹ است و اظهار نظرها حاکی از لزوم برنامه ریزی برای وضعیت های متغیر است.
با عنایت به شرایط حاضر و با درنظر گرفتن فرض های متفاوت، لازم است اقدامات متناسب در وضعیت های سه گانه (سفید-زرد-قرمز) را پیشبینی و برای اجرای آن آماده شویم.
در ابتدای این شیوه نامه، تاریخ بازگشایی مدارس ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ ذکر شده و درباره وظایف مدرسه و وضعیت هر یک از دوره های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم، هنرستانها و دوره پیش دبستانی با عنایت به وضعیت سفید، زرد و قرمز ضوابطی مشخص شده است.
همینطور وزارت آموزش و پرورش در این شیوه نامه تاکید کرده است که در ماههای اخیر موضع فعالی در عرضه خدمات آموزشی در پیش گرفته و تلاش می کند آموزش در محیط های مختلف را استمرار بخشیده و اجازه ندهد شرایط غافلگیرکننده، توقف غیرقابل جبرانی را در آموزش دانش آموزان به وجود آورد.

نحوه گروه بندی دانش آموزان
در بخش سیاست های اجرایی مهم ضمن تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی و شبکه سازی، تعامل و نظارت، دو سیاست دیگر مورد تاکید قرار گرفته که از این جمله است:
- گروه بندی مخاطبان: باید تعداد دانش آموزان و معلمانی که با هم در یک زمان و مکان در تماس چهره به چهره هستند تا حد امکان به حداقل ممکن برسد. برای تحقق این امر باید دانش آموزان به نحوی گروه بندی شوند که فاصله اجتماعی مورد تاکید در دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.
همینطور دانش آموزانی که در یک روز در کلاس نیستند باید به نحوی مدیریت شوند که مشغول به انجام کارهای در رابطه با برنامه درسی خود باشند. معلمان باید برنامه هایی را تهیه کنند که بتوانند از راه آن متناسب با حضور دانش آموزان در کلاس و در فضای مجازی، فعالیتهای یادگیری آنها را پوشش دهند.
- فرصت ها و قالب های عرضه آموزش: آموزش در سه وضعیت محتمل به یک یا تلفیقی از فرصت های زیر عرضه خواهد شد:
الف-آموزش حضوری در کلاس و مدرسه
ب- آموزش در بستر شبکه اجتماعی دانش آموزان
ج- آموزش در مدرسه تلویزیونی ایران
د- آموزش تجمیعی همراه با ارسال بسته های یادگیری خودآموز
ه- سیستم های مدیریت یادگیری ویژه مدارس خاص که مورد تایید و نظارت آموزش و پرورش است.

۱۰ وظیفه مدرسه
مدرسه رکن اصلی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده و عنصر کلیدی تداوم و استمرار آموزش و یادگیری در طول سال تحصیلی در وضعیت های سه گانه و روش های آموزشی مختلف شمرده می شود و متشکل از تمام معاونان، مربیان، معلمان، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش آموزی، بسیج دانش آموزی و انجمن اسلامی دانش آموزی است که با مسئولیت مدیر مدرسه علاوه بر وظایف قبلی عهده دار مسئولیت های زیر است:
۱. حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانش آموزی شاد بعنوان بخشی از محیط کار.
۲. شناسایی، ثبت نام، آموزش و نگهداشت تمام دانش آموزان مدرسه و عضویت آنها در شاد.
۳. اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانش آموزان مدرسه در سناد برای تشکیل کلاسها در بستر شاد.
۴. تعیین روش دسترسی دانش آموزان به هر یک از روش های آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هر کدام از آنها.
۵. پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانش آموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تک تک دانش آموزان با روش های ذکر شده در وضعیت های سه گانه.
۶. تعامل و ارتباط بین خانواده ها و دانش آموزان با بهره گیری از فرصت های مختلف حضوری، غیرحضوری و مجازی.
۷. ضدعفونی مستمر کلاس ها، سرویسهای بهداشتی و محیط مدارس با مشارکت اولیا و نهادهای مسئول.
۸. نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویسهای ایاب و ذهاب دانش آموزی و توجیه والدین.
۹. تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسؤلان ادارات آموزش و پرورش.
۱۰. حضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار در تمام روزهای کاری هفته در تمام و وضعیت ها.

برنامه آموزش و یادگیری در مدارس دوره پیش دبستانی و ابتدایی








ملاحظات اجرایی دوره پیش دبستانی و ابتدایی:
- با عنایت به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری و غیر حضوری از ۱۵ شهریور ماه ۹۹ با رعایت شرایط و ضوابط اعلام شده آغاز خواهد شد.
- آموزش های لازم عوامل اجرایی و آموزشی بخصوص معلمان و مربیان پیش دبستان برای روش های متنوع عرضه خدمت تا پیش از شروع سال تحصیلی تمام شود. این آموزش ها می تواند در بستر سامانه آموزشی دانش آموزان شاد به صورت متمرکز صورت گیرد. ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و مناطق هم می توانند آموزش های تکمیلی دراین زمینه داشته باشند.
- برنامه ریزی، نظارت و کنترل لازم برای ثبت نام دانش آموزان و نوآموزان و استفاده از خدمات عرضه شده در سامانه آموزشی دانش آموز شاد توسط مدیر مدرسه انجام می شود.
- تغییر وضعیت مطابق با اطلاعیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد هر منطقه صورت می گیرد؛ بنابراین شورای مدرسه متناسب با شرایط مدارس و دانش آموزان و نوآموزان و با تاکید بر جداول ذکر شده، نحوه تغییر وضعیت و ایفای وظایف و نقش های جدید را مدیریت خواهد نمود.
- در تنظیم قرارداد سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و نوآموزان پیشبینی های لازم در مورد آثار ناشی از تغییر احتمالی وضعیت سفید، زرد و قرمز در ضمن سال تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.
- در وضعیت زرد و در صورت لزوم، تقسیم دانش آموزان و نوآموزان یک کلاس به دو گروه به منظور رعایت فاصله گذاری الزامی است، مدیر مدرسه موظف است دانش آموزان و نوآموزان هر کلاس را با عنایت به مساحت کلاس و تعداد دانش آموز و نوآموز بگونه ای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکل های بهداشتی امکان پذیر باشد. ازاین رو امکان دارد در وضعیت زرد مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانش آموزان و نوآموزان دایر باشند.
- کلاس های درسی کم جمعیت و کلاس های درس چندپایه به نحوی که مغایر با پروتکل های بهداشتی نباشد با تمام دانش آموزان تشکیل و آموزش حضوری به روال معمول برگزار گردد. از سامانه شاد برای انجام فعالیت ها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانش آموزان با نظارت و هدایت والدین و عرضه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده گردد.
- مدیران مدارس می توانند به منظور مدیریت فاصله گذاری فیزیکی در شرایط آموزش های حضوری در وضعیت زرد یا توزیع متناسب زنگ تفریح در پایه های مختلف، تراکم دانش آموزان و نوآموزان را در رفت و آمد در حیاط مدرسه کاهش دهند.
- در وضعیت قرمز فعالیتهای آموزشی و تربیتی به صورت مجازی در سامانه شاد یا با بهره گیری از سایر روش ها متناسب در تمام روزهای هفته انجام می شود. در این وضعیت حضور و غیاب دانش آموزان و نوآموزان، عرضه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و سایر فعالیتهای در رابطه با فرایند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار می یابد.
- دستورالعمل تکمیلی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی توسط معاونت آموزش ابتدایی تدوین و ابلاغ خواهد گردید.


برنامه آموزش و یادگیری در مدارس دوره اول و دوم متوسطه (نظری)







ملاحظات اجرایی دوره اول و دوم متوسطه:
- در صورت عدم امکان عرضه تمام یا بخشی از ساعات آموزش در فضای حقیقی معلمان موظف اند در سقف ساعات ابلاغ هفتگی خود تمام یا بخشی از آموزش ها را در فضای مجازی ارائه نمایند به جز دروس کارگاهی.
- حضور و غیاب دانش آموزان در مدرسه و فضای مجازی مطابق ضوابط مربوط انجام می شود.
- انجام وظایف و حضور و غیاب معلمان و کارکنان مطابق برنامه توسط مدیر و در مدرسه و فضای مجازی انجام می شود و گزارش های لازم به صورت ماهانه به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال می شود.
- با عنایت به مصوبات ابلاغی ستاد ملی مدیریت کرونا مدارس می توانند از ظرفیت روز پنجشنبه به منظور عرضه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان استفاده کنند.
- در همه روش های اجرایی آموزش حضوری، غیر حضوری نیمه حضوری و تراکمی معلم مربوط دارای ابلاغ شامل موظف و غیر موظف مکلف به رصد مستمر، مستندسازی و ثبت وقایع در سامانه های پیشبینی شده، کنترل و تسهیل فرآیند یاددهی و یادگیری دانش آموزان ارزشیابی، و... بوده و وظایف خویش را تا آخر سال تحصیلی پیگیری می کند.
- ضروریست معلمان با انجام ارزشیابی آغازین در اولین روزهای آموزش، برنامه ریزی لازم را برای جبران کاستی های احتمالی و تعیین نقطه شروع فعالیت آموزشی انجام دهند.
- مجموع ساعات برنامه ریزی شده، حضوری، نیمه حضوری، غیرحضوری و تراکمی معلمان نباید کمتر از ساعات تعهدها برای تدریس شامل موظف و غیر موظف در هر هفته باشد.
- مدیران مدارس موظف اند در روش های تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش برای عرضه خدمات آموزشی و تربیتی در فضای مجازی استفاده کنند.
- زمان هر جلسه آموزش غیر حضوری در فضای مجازی در دوره متوسطه ۳۵ دقیقه است.
- عرضه فعالیتهای آموزشی و تربیتی در مدارس بزرگسالان، آموزش الکترونیکی و ایثارگران در سه وضعیت سفید، زرد و قرمز مطابق مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا و مشابه مدارس روزانه است.
-با توجه به سیاست های توسعه و آموزش های مهارتی در دوره اول متوسطه سفارش می شود درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در برنامه هفتگی در یک روز عرضه شود و در حد امکان اجرای برنامه های آتی مهارت آموزی به شیوه های تراکمی تجمیعی دراین زمینه مهیا شود.
- در وضعیت قرمز با توجه به لزوم کوتاه شدن زمان آموزش در فضای مجازی مدارس نوبت اول شیفت بامداد و مدارس نوبت دوم شیفت عصر می توانند زمان آموزش دروس را مطابق جدول ذیل برنامه ریزی کنند بدیهی است در هر حال برنامه های مدارس تغییری نخواهد کرد و فقط شروع آخر آموزش در چهار وقت توزیع شده و امکان توزیع بار ترافیکی و بهبود کیفیت را فراهم خواهد نمود.
- مدارسی که برنامه هفتگی کلاس های خویش را بیشتر از سه زنگ تنظیم کرده باشند با تغییر در ساعت شروع فعالیت کلاس ها و زمان استراحت ظرفیت لازم را برای اجرای آموزش فراهم کنند؛ به نحوی که پیش از شروع زمان آموزش کلاس ها در وقت دوم در هر نوبت، تدریس معلمان خاتمه یابد.





نحوه عرضه خدمات آموزشی، تربیتی
بر مبنای ضوابط و دستورالعمل ها در مدارس غیردولتی نمونه دولتی، هیئت امنایی استعدادهای درخشان و مدارس شاهد ساعاتی علاوه بر ساعات تکلیفی جدول مصوب دروس در جدول دروس و پایه ها و دوره ها عرضه می شود.
با عنایت به شرایط:
۱. چنانچه وضعیت استان ها مناطق و نواحی در وضعیت سفید باشد مطابق ضوابط و مقررات در دستورالعمل های ابلاغی تشکیل کلاس تا سقف ساعات مجاز بلامانع خواهد بود.
۲. در صورتیکه وضعیت استان های مناطق و نواحی در وضعیت زرد قرار گرفته و امکان تشکیل کلاس ها به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز باشد به نحوی که علاوه بر اجرای ساعات مندرج در جدول دروس پایه تحصیلی به صورت حضوری و غیر حضوری (به میزان مندرج در این دستورالعمل) شرایط اجرای فوق برنامه را هم به سبب تراکم پایین کلاس ها یا گسترش زمان آموزش فراتر از ساعات مندرج در جدول دروس در برنامه هفتگی داشته باشد و شرایط اجرای فوق برنامه هم از هر جهت مهیا باشد در صورت داشتن مجوز عرضه درس یا فوق برنامه، مدارس می توانند با رعایت همه ضوابط و دریافت مصوبات لازم نسبت به عرضه دروس فوق برنامه در مدارس غیر دولتی و هیئت امنایی، محتوای تکمیلی و کاپ سمپاد، مکمل و تقویتی در مدارس شاهد به صورت حضوری با رعایت ضوابط ابلاغی و ترتیبات مقرر در آخرین دستورالعمل ها حداکثر تا سقف ساعات مجاز اقدام نمایند.

فوق برنامه ها چگونه خواهند بود؟
۳. عرضه دروس فوق برنامه، محتوای تکمیلی و کاپ سمپاد، مکمل و تقویتی در فضای مجازی در هر سه وضعیت با رعایت شرایط زیر مجاز است:
-همه دروس به میزان ساعات تعیین شده در جدول دروس و با رعایت مفاد این دستورالعمل به صورت حضوری یا غیر حضوری در برنامه هفتگی قرار گرفته باشد و تدریس گردد.
- در صورتیکه به سبب لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط زرد کلاس ها به دو گروه تقسیم شده میزان هزینه دریافتی از دانش آموزان از زمان پیش از تقسیم کلاس بیشتر نشود.
- ساعت اجرای فوق برنامه در درون برنامه هفتگی دانش آموزان قرار نمی گیرد مگر آنکه بر مبنای ضوابط و دستورالعمل های قبلی ورود آن درس به داخل برنامه هفتگی مجاز بوده و مانعی نداشته باشد.
- در صورت مجاز بودن برای عرضه آموزش این دسته از دروس در فضای مجازی با رضایت دانش آموز و خانواده وی صورت گیرد.
تبصره: مدارسی که بر مبنای قوانین، ضوابط، اساسنامه تاسیس یا دستورالعمل های ابلاغی مجاز به عرضه فوق برنامه نبوده اند، نمی توانند با استناد به مفاد این دستورالعمل مبادرت به عرضه کلاس فوق برنامه درسی و غیر درسی کنند.
- در صورتیکه به هر علت تمام یا بخشی از ساعات تعیین شده جهت عرضه فوق برنامه و آموزش های مکمل و نظایر آن که مدرسه مجاز به عرضه آن بوده است در ضمن سال یا آخر سال تحصیلی عرضه نشود مدیر مدرسه موظف است هزینه دریافتی بابت آنرا مسترد نموده و اسناد را در پرونده دانش آموز نگهداری کند.

برنامه آموزش و یادگیری در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش







در شرایط تغییر وضعیت از قرمز به زرد رعایت موارد زیر الزامی است:
۱. مدیر هنرستان به منظور حفظ کیفیت فرآیند یاددهی یادگیری در شرایط تغییر وضعیت قرمز به زرد، برنامه ریزی ساعت هفتگی را بگونه ای انجام دهد تا بین نوع عرضه آموزش به صورت حضوری و نیمه حضوری و حتی میزان ساعت عرضه آموزش در یک روز خلل و تداخلی صورت نپذیرد. این مورد درس مشترک زمینه صنعت، دروس کارگاهی هشت ساعته، تخصصی کارگاهی هفت رشته خاص، شاخه فنی و حرفه ای و استاندارد آموزش و مهارت شاخه کاردانش مورد تاکید است.
۲. در شرایطی که آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی هنرجویان به صورت تراکمی لزوم یابد، اولویت با پایه دوازدهم خواهد بود و در این صورت اداره آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه موظف است هماهنگی های لازم را انجام دهد.
۳. زمان اجرای درس کار آموزی کارورزی در شرایط تغییر وضعیت از قرمز به زرد با مصوبه شورای مدرسه و تایید شورای کارآموزی کارورزی شهرستان، منطقه و ناحیه می تواند از تابستان پایه یازدهم تا آخر دیماه سال آینده (سال ۱۴۰۰) به صورت حضوری و تراکمی (تجمیعی) با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گیرد.
۴. روش های آموزش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای به صورت خاص خلاصه در جدول زیر اعلام شده است:


در همه توافقات و قراردادها با ذینفعان عرضه کننده خدمات آموزشی و پشتیبانی در درون و برون هنرستان، دستگاه های متولی بخش غیر دولتی و خصوصی، جوار، وابسته و... پیشبینی تغییر وضعیت و تبعات ناشی از آن وفق ضوابط قید و پذیرفته شود.




منبع:

1399/05/25
13:47:45
5.0 / 5
507
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین