حاجی میرزایی:

50 درصد دبیرستانیها را باید سمت هنرستان ها هدایت نماییم

50 درصد دبیرستانیها را باید سمت هنرستان ها هدایت نماییم

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینكه ماموریت داریم 50 درصد دانش آموزان متوسطه را به سمت هنرستان ها هدایت نماییم كه حالا این آمار35 درصد است اظهار داشت: با هدف قانون برنامه توسعه فاصله 15 درصدی داریم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در مراسم امضای تفاهم نامه میان وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک فرارسیدن هفته مهارت اظهار داشت: اصل تفکیک کار و تمایز نقش ها، دستگاه ها را از هم جدا کرده است. این لزوم اجتناب ناپذیر مشکلی را ایجاد کرده و ما را از ماموریتهای اصلی دور کرده است.

وی ادامه داد: همه تلاش ها در امتداد از بین رفتن فقر و گسترس عدالت انجام میشود و همکاریهای بین دستگاهی زمینه ترکیب هوشمند اجزای منفک شده از هم را در یک ترکیب ارگانیک سبب می شود.

وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه لازم است همکاری بین دو وزارتخانه در امتداد هم افزایی و خلق نتایج خوب و موثر تقویت شود، به زمینه های مشترک کاری میان دو وزارتخانه که یکی از مهمترین آنها مهارت آموزی است اشاره و عنوان کرد: در قانون نظام جامع آموزش تربیتی و فنی و مهارتی این اصل پذیرفته شده و در قانون برنامه احکام توسعه، موکدات صریح و روشنی درباره آن وجود دارد. هدف نهایی این است که آدم های ماهرتری داشته باشیم. اگر افراد مهارت داشته باشند پدیده فقر سامان می یابد.

حاجی میرزایی اضافه کرد: بنظر می رسد آگاهی های مهارتی تاثیر زیادی بر شکل گیری شخصیت و هویت افراد و تبدیل شدن آنها به یک انسان موثر و دارای اعتماد به نفس دارد. افراد هر چه قدر مهارت بیشتری داشته باشند، شخصیت شکل یافته تری خواهند داشت.

وی با اعلان اینکه هدف ما تنها انتقال دانش نیست، هرچند این هدف برای سالهای طولانی هدف غالب در نظام آموزشی بوده است اظهار داشت: باید از دانش و حافظه محوری به سمت تربیت محوری و مهارت محوری حرکت نماییم. یک اصل پذیرفته شده است که دانش آموزان بیش از کسب دانش، نیازمند کسب توانایی هایی جهت زندگی و ایفای نقش ها و مسئولیت های اجتماعی هستند. آماده کردن افراد برای یک زندگی فعال، مستقل و توانمند در گروی آن است که مهارت ها و ظرفیتهای افراد افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه ماموریت داریم ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه را به سمت هنرستانها هدایت نماییم که حالا این آمار۳۵ درصد است اظهار داشت: با هدف قانون برنامه توسعه یک فاصله ۱۵ درصدی داریم.
وی ادامه داد: از طرف دیگر ماموریت داریم دانش آموزانی که وارد آموزشهای فنی نمی شوند و دوره آموزش نظری را طی می کنند هم حتما مهارتی را کسب کنند. تاکید بر اینکه هردانش آموزی که دیپلم میگیرد، شامل اینکه در رشتههای نظری تحصیل کرده باشد یا فنی، یک مهارت را آموخته باشد بسیار مهمست.

حاجی میرزایی با اشاره به تغییر ماهیت و میزان اهمیت مهارت ها اظهار داشت: اهمیت برخی مشاعل بتدریج کم و برخی زیاد می شود. شاید مشاغل جدید ظرفیت های بیشتری را برای همکاری فراهم آورند. در تحقق این ماموریت نیازمند کمک وزارت رفاه هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه معتقدم با هر منطقی که بخواهیم مسائل کشور را اولویت بندی نماییم، باید قبل از هرچیزی تحول در جریان یادگیری را در مدنظر قرار دهیم اظهار نمود: اینکه نهادهای ما چقدر کارآمد هستند بستگی به این دارد که نهادهای آموزشی ما چقدر کارآمد باشند. بدین سبب باید این حوزه را توسعه دهیم.

وی افزود: تا کنون همکاریهای مشترکی بین دو وزارتخانه وجود داشته است ولی در تفاهم نامه مقرر است بازبینی هایی صورت گیرد بطوریکه اوج بیشتری بگیریم. زمینهها برای یک جهش دراین زمینه برقرار است و آمادگی داریم که این کار صورت گیرد.

حاجی میرزایی به کودکان بازمانده از تحصیل هم اشاره نمود و اظهار داشت: ۱.۴ درصد بازماندگی از تحصیل به عدم دسترسی به آموزش برمیگردد و مابقی به عللی چون فقر، کودک کار بودن، معلولیت، بیماریها و مسائلی از این دست باز می گردد. تفاهم اسامی بین حدود ۱۰ دستگاه تنظیم شده است، جمعیت بازمانده که زیاد نیستند اما کار سختی است که اینها را به مدرسه برگردانیم که مستلزم همکاری نهادهای حمایتی و خصوصاً وزارت رفاه است.

او همینطور به همکاری و تعامل در حوزه تعاون اشاره نمود و اظهار داشت: ما مهمترین نهاد فر هنگ ساز با بیشترین میزان تاثیرگذاری هستیم. آموزش و پرورش عرصهای است که بیشترین فراگیری و گیرایی را دارد. از اصیل ترین فرهنگ های ما فرهنگ تعاون است که باید بتوانیم آنرا گسترش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آمادگی داریم برای توسعه این فرهنگ قدم برداریم؛ حالا در حال تدوین راهنمای بستههای یادگیری هستیم و می توانیم به مفهوم تعاون هم دقت نماییم.

حاجی میرزایی با اعلان اینکه آموزش و پرورش، تعاونی هم زیاد دارد اظهار داشت: ۵۰۰ تعاونی مصرف و ۴۰۰ تعاونی مسکن داریم و جمعیت مخاطب گسترده یک میلیونی داریم. امیدواریم توافقی که امروز امضا می شود بتواند در کوتاه مدت نتایج خوبی برای پیشبرد اهداف هر دو دستگاه به دست بدهد.




منبع:

1399/05/04
13:43:05
5.0 / 5
756
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین