شورای معاونان آموزش و پرورش مطرح كردند

راه هایی برای طرح الگوی مصرف صحیح انرژی برای دانش آموزان

راه هایی برای طرح الگوی مصرف صحیح انرژی برای دانش آموزان

به گزارش مدیریت آموزش با حضور وزیر نیرو و در دومین برنامه گفتگوی هفته، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش وپرورش به طرح مسائل و چالش های آموزش وپرورش با حوزه وزارت نیرو پرداختند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، بامداد امروز در دومین نشست از سلسله نشست های گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش وپرورش و سایر دستگاه ها با موضوع گفتگو بر محور تحول که با حضور محسن حاجی میرزایی و رضا اردکانیان در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به طرح مسائل و چالش های این دستگاه در رابطه با موضوع موردنظر پرداختند. برنامه ها و موارد مطرح شده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است: حضور ۶۶۸ مدیران استانی و مناطق در این برنامه بوسیله بستر شاد علی باقر زاده، رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی اظهار نمود: تصور مدرسه بدون آب و برق برای همه دشوار است و بعید است که در چنین مدرسه ای جریان یاددهی – یادگیری به خوبی صورت گیرد. در اسناد جهانی و بین المللی آب و انرژی دو مقوله کاملاً مورد توجه هستند که بیشترین تأثیرات را در اکوسیستم دارند و نقش بسزایی در رفاه و امنیت جوامع دارند که اگر به درستی مصرف نشوند، می توانند مشکلات زیادی را برای جوامع به وجود آورند. باقر زاده با اشاره به اینکه در این جلسه ۶۶۸ مدیر از استان و مناطق و همین طور شورای معاونان وزارت آموزش وپرورش حضور دارند، اظهار داشت: این جلسه باهدف جریان سازی اجتماعی بر تغییر نگرش ها و دستاوردها، ارتقاء هدف های مدیریتی، ظرفیت سازی مشترک و تسهیل رسیدن به اهداف طراحی شده و بطور هم زمان ۶۶۸ مدیر آموزش وپرورش از بستر شاد در آن حضور دارند که باتوجه به موضوع نشست خیلی از آنها درخواست مشارکت در تولید انرژی را داشتند تا از فرصتی که از پشت بام مدارس برای نصب پنل های خورشیدی و تولید انرژی برق موردنیاز مدارس در دسترس می باشد، استفاده گردد. وی افزود: بعضی از مدارس ازجمله مدارس دو نوبته، مدارس شبانه روزی و مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش باتوجه به مصرف انرژی بیشتر از حد معمول، به سبب زمان حضور دانش آموزان در مدرسه و یا نوع فعالیتی که دانش آموزان به آن درگیر هستند، نیاز به بازبینی در الگوی مصرف و اعلام تعرفه جدید دارند و نباید مانند مدارس عادی در نظر گرفته شوند. رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی اظهار داشت: مسئله الگوی مصرف در مناطق گرمسیری و مناطق سردسیری باید متفاوت باشد که در حوزه گرمسیری کم وبیش بازبینی برالگوی مصرف انجام شده است ولی در مناطق سردسیری این الگو باید موردبازنگری و توجه قرار گیرد. تغییر سیستم های روشنایی مدارس به لامپ های کم مصرف علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اظهار نمود: آموزش وپرورش با بیش از یک میلیون معلم و ۱۵ میلیون دانش آموز بطور قطع می تواند به گفتمان سازی های خوبی پیرامون چگونگی مصرف بهینه انرژی کمک نماید. وی افزود: مهم ترین بخش اقتصاد رفتاری، اقتصاد مصرف است در همین راستا معاونان پشتیبانی استانها درخواست کمک به هوشمند کردن کنترل آب و تغییر سیستم های روشنایی به لامپ های کم مصرف در مدارس را برای حفظ و مصرف بهینه این دو انرژی رادارند. بازنگری در تعرفه مصرف انرژی مدارس غیردولتی را تقاضا داریم مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار نمود: اغلب مدارس غیردولتی در فضاهای مسکونی و به صورت استیجاری مشغول به فعالیت هستند بدین سبب مشکل تعرفه دارند که تعرفه این مدارس در پرداخت هزینه های آب و گاز و به طورکلی مصرف انرژی همانند تعرفه فضاهای مسکونی است و به خاطر آنکه تراکم این مدارس به صورت تراکم خانگی از جانب وزارت نیرو در نظر گرفته می شود بدین سبب نرخ مصرف به صورت تصاعدی بالا می رود. که با توجه به این که این مدارس در حدود ۷ ماه است که تقریباً به صورت مجازی فعالیت دارند از شما درخواست بازبینی مجدد تعرفه و تراکم موردنیاز مدارس غیردولتی راداریم. وی افزود: در هنرستان های غیردولتی هم با رشته های متنوع نیاز به برق کارگاهی است که چون آنها هم اغلب به صورت استیجاری هستند. مشکل تعرفه و نرخ تصاعدی را دارند که امیدوارم مورد پیگیری قرار گیرد. طبق سند تحول ملزم به بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت مدارس هستیم مهراله رخشان مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بابیان اینکه در سند تحول بنیادین ملزم به بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت مدارس هستیم، اظهار نمود: برای اجرایی کردن دستورات سند تحول بنیادین دستورالعمل هایی را در ۷ سرفصل تدوین کردیم و همکاران ما در طراحی فضاها همه این ۷ سرفصل را اجرا می کنند. وی افزود: این دستورالعمل ها فقط مخصوص طراحی فضاهای جدید نیست بلکه برای آنکه همکاران فرهنگی و معلمان در جریان آن قرار بگیرند که چگونه می توان این کار را انجام داد و به سرانجام رسانید نیازمند یک کار فرهنگی و فرهنگ سازی جدی هستیم. بخش های فرهنگی و هنری مشمول معافیت مدارس شوند علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی، اظهار داشت: خیلی از اردوگاه ها، دارالقرآن ها و کانون ها جزو بخش کارهای فرهنگی و هنری مدارس محسوب نمی شوند ولی ما در تمام این مکان ها مانند مدارس آموزش داریم و امیدواریم تدابیری اندیشیده شود که مشمول معافیت های مدارس شوند مخصوصاً در شرایط امروزی کرونا که قریب به ۶ ماه است که در این مکان ها هیچ درآمد و هیچ مراجعه کننده ای نیست. وی افزود: امسال برای نخستین بار اردویی را تحت عنوان اردوی شمیم نور برای دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه دوره اول برگزار می نماییم که می توانیم در آن دانش آموزان را به بازدید از برخی نیروگاه ها بیاوریم تا از این طریق قدرت و غرور ملی را به دانش آموزان نشان دهیم. کاظمی اظهار داشت: در حوزه پرورشی و فرهنگی آمادگی برگزاری جشنواره ای بعنوان جشنواره فرهنگی و هنری ویژه مصرف بهینه آب را با هدف توسعه و ترویج فرهنگ بهینه سازی مصرف طراحی نماییم و مدلی را برای اثربخشی فرهنگی ارائه دهیم و دانش آموزانی که می توانند کنترل کنند و مصرف درستی از آب دارند مورد تشویق قرار بگیرند. تا مدلی انگیزشی برای خانواده ها بوسیله دانش آموزان ایجاد شود. ایجاد دبیرخانه فعالیت مشترک وزارت نیرو و آموزش وپرورش سید جواد حسینی رئیس سازمان استثنایی با اشاره به اینکه متأسفانه در مصرف انرژی الگوی درستی نداریم، اظهار نمود: همه ما اعتقاد به گفتگو داریم ولی گزینه گفتگو به تنهایی اثربخشی ندارد باید برای ایجاد یک گفتگوی مستمر در هر استان یک دبیرستان دخترانه و یک پسرانه را با ابلاغ، دبیرخانه فعالیت مشترک وزارت نیرو و آموزش وپرورش قرار دهیم تا امورات مربوطه را پیگیری و به ستاد گزارش دهند. وی اظهار داشت: طرح آجر به آجر را به طرح مدرسه به مدرسه تبدیل نماییم و مدرسه سازی تخصصی دستگاه ها را اجرا نماییم. با درج مطلب در کتب درسی بهینه سازی را فرهنگ سازی کنیم احمد لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس باتوجه به ظرفیت بالای وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: اگر میلیاردها تومان به صداوسیما پول پرداخت کنید تا یک تبلیغ برای فرهنگ سازی درباب موضوعی خاص انجام دهد، هنوز هم نمی تواند با یک عنوان درسی که در یک کتاب درسی گنجانیده می شود برابری کند. وی افزود: اقدام آموزش وپرورش و وزارت نیرو در بحث هم افزایی می تواند هم آموزش وپرورش را نیرومند و هم نیروی آموزش دیده را قوی بسازد. یاددهی الگوی صحیح مصرف در بعضی از کتب درسی امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش اظهار نمود: در سال ۱۳۹۷ کتاب جدیدی بعنوان انسان و محیط زیست با عنوان های آب، خاک، هوا و انرژی و پسماند؛ بسیار مورد توجه دانش آموزان و مدارس قرار گرفت که کار را به صورت عملی به دانش آموزان می آموزد. آموزش الگوی صحیح مصرف به دانش آموزان بوسیله تکالیف فعالیت محور حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی، اظهار نمود: در دوره ابتدایی درباب لزوم هم افزایی بوسیله تکالیف فعالیت محور استفاده درست از منابع را به دانش آموزان یاد دادیم و مدیریت درست استفاده را در خانواده به عهده دانش آموز گذاشتیم و به معلمان اجازه دادیم برمبنای پیشنهادها دانش آموزان به آنها نمره دهند. درج الگوی مصرف صحیح در کتب درسی علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه وابستگی متقابل در سطح ملی برای نهادها و دستگاه ها اجتناب ناپذیر است، اظهار داشت: یک نگاه هماهنگ کننده در سطح عالی می تواند موجب پیشرفت باشد و در سطح کتاب های درسی هم به آب و مصرف درست آن اشاره شده است در این مورد درس جغرافیا بیشترین ظرفیت را دارد و برخی دروس دیگر هم دراین زمینه مطالبی عرضه کرده اند.

1399/04/29
16:58:32
5.0 / 5
979
تگهای خبر: آموزش , امنیت , توسعه , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین