تصمیم جدیدی درباره تغییر زمان برگزاری كنكور ۹۹ گرفته نشده است

تصمیم جدیدی درباره تغییر زمان برگزاری كنكور ۹۹ گرفته نشده است

نایب رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره پرسش های مكرر مردم پیرامون احتمال تغییر زمان برگزاری كنكور سراسری 99 اظهار داشت: تصمیم سازی پیرامون اجرای كنكور باتوجه به شیوع كرونا، كار یك مجموعه نیست و ستاد ملی كرونا درباره آن تصمیم گیری می كند. تا حال حاضر كه زمان برگزاری كنكور اختتام مرداد ماه اعلام شده است؛ هیچ تغییر و تصمیم جدیدی درباره زمان كنكور صورت نگرفته است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، احمد وحیدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره بودجه ۱۴۰۰، سیاستهای کلی جذب نیرو در آموزش و پرورش که معاون وزیر آموزش و پرورش به آنها اشاره و برای پیشبرد آن و کمک مجلس اعلام آمادگی کرد اظهار داشت: در سیاستهای کلی جذب نیرو یک نگاه ویژه وجود دارد و آن این است که آموزش و پرورش در مقابل مجلس معمولا منفعل عمل کرده و نیامده نیازسنجی کند و برمبنای آن ساماندهی نیرو کند.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش منتظر است که مجلس قانونی را بگذراند و قسمتی از نیرویی که تعیین تکلیف نشده است را تعیین تکلیف کند و او این نیروها را جذب نماید. نگاه کلیاش تا سال ۱۴۰۴چه بوده است؟ اگر تا آن زمان ۶۴۰ هزار نیرو نیاز داریم و این همه نیروی بازنشسته داریم چه اقدامات و برنامه ریزیهایی برای جایگزینی نیرو در این سالها انجام شده است؟.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه نیروی مورد نیاز تنها بوسیله ورودی دانشگاه فرهنگیان به تنهایی محقق نمیشود اظهار داشت: ناچاریم نیروی جدید بگیریم و برای آن راهکار داشته باشیم. نیروهای جدیدی نیز در آموزش و پرورش خدمت میکنند که تکلیف آنها را مشخص نکردهایم و هرساله تعدادی از آنها معترض هستند.
وی در پاسخ به اینکه آیا شما و آموزش و پرورش این آمادگی را دارید که یک طرح مشترک ارائه دهید؟ اظهار داشت: بله، آموزش و پرورش با کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات یک طرح مشترک بنویسند تا برای یک دوره پنج ساله یک برنامه بنویسیم. ما هم آمادگی داریم در چارچوب جلسات مشترک با آموزش و پرورش، راه های تامین منابع انسانی را بررسی و در نهایت به یک خروجی برسیم.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره سیاستهای کلی جذب نیرو و ساماندهی نیروی انسانی اظهار نمود: این پیشنهادات خوب هستند و باید جمع بندی شوند که همگرایی مجموعههای اجرایی و تقنینی را می طلبد. اما درباره اصلاح تقویم آموزشی که یاد شده قرار گرفت باید اظهار داشت که برنامه درسی ملی قبلا در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و اگر مقرر است برنامه درسی ملی تغییر و یا اصلاح گردد باید در آموزش و پرورش و از همین طریق صورت گیرد و به مجلس برنمی گردد.
وی افزود: در سند تحول شش زیرنظام وجود دارد که یکی از آنها برنامه درسی ملی است و تغییر در برنامه درسی ملی بوسیله شورای عالی آموزش و پرورش قابل انجام است. اگر قرار باشد ساعات آموزش اصلاح گردد باید کتابهای درسی هم ساده سازی شود و برنامه محور باشند. ولی تصمیم سازی درباره برنامه درسی ملی برعهده شورای عالی است و نیازی به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و زیرنظام برنامه درسی ملی در سندتحول بنیادین است.
وحیدی درباره زمان برگزاری کنکور سراسری ۹۹ اظهار نمود: تصمیم سازی برای اجرای کنکور باتوجه به شیوع کرونا، کار یک مجموعه نیست و ستاد ملی کرونا درباره آن تصمیم گیری می کند. از نگاه مردم و آنها که دارند برای کنکور آماده می شوند اساسا با توجه به این که کنکور امسال یک ماه به تعویق افتاده و عملا یک ماه دارد دیرتر برگزار میشود همه مجموعهها و نهادهای کشور باید برای اجرای کنکور به کمک بیایند. اگر الزامات و پروتکلهای بهداشتی سختگیرانهای نیاز دارد لازم است یک فضای عمومی به وجود بیاید و همه کمک کنند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: تا حال حاضر که زمان برگزاری کنکور اختتام مرداد ماه اعلام شده است؛ هیچ تغییر و تصمیم جدیدی درباره زمان کنکور صورت نگرفته است. سه کنکور سراسری، ارشد و دکترا برگزار میشود. کنکور سراسری یک میلیون و ۵۰ هزار، کنکور ارشد ۴۵۰ هزار و دکترا ۱۷۵ هزار نفر شرکت کننده دارند که کنکور ارشد و دکتری به تعویق افتاد، ولی برای کنکور سراسری هنوز یک ماه فرصت وجود دارد و نباید استرسی ایجاد نماییم که ممکنست زمان آن تغییر کند بلکه باید این فضا را ایجاد نماییم که برنامه محور حرکت می نماییم. نباید صورت مسئله را پاک نماییم.
وی اضافه کرد: یک میلیون دانش آموز پایه دوازدهم امسال حداقل در۱۲ جلسه امتحان نهایی شرکت کردند و پروتکلها رعایت شد. باید همه جوانب دیده شود؛ اگر کنکور امسال را به تاخیر بیندازیم مشکل سربازی پسران را باید چه کنیم؟ سال آینده کلاس دوازدهمیهای جدید هم اضافه میشوند، اینها باید با هم کنکور بدهند یا جدا؟ پس باید سناریوهای مختلفی مطرح باشد که حقی از کنکوریها تضییع نشود. اگر سال آینده مدارس کاملا باز باشد آیا آنها که امسال سه ماه مدرسه نرفتند با دانش آموزان جدید در رقابت برابر هستند؟ یا اگر آموزش کلا مجازی شود وضعیت آنها که امسال چندماه به مدرسه رفتند بهتر نیست؟.
وی اضافه کرد: سال ۹۹ شرایط کشور ویژه است و می طلبد که به کنکور هم نگاه فراگیر داشته باشیم. مجموعهای مانند ستاد ملی کرونا و دستگاههای مختلف اجرایی باید کمک کنند؛ برخی کشورها برای برگزاری کنکور ادارات را تعطیل و از فضای دولتی استفاده کردند، باید حداقل به فضای فعلی برگزاری کنکور ۵۰ درصد اضافه نماییم. باید در یک ماه همه خودشان را موظف کنند که کنکور بخوبی اجرا شود.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه «برای آنکه امن ترین کنکور اجرا شود نظر شما چیست که موسسات کنکوری به میدان بیایند و خودشان هزینه برگزاری کنکور را تامین کنند و از جیب خودشان برای این مساله هزینه کنند؟» اظهار داشت: از جیب خودشان هم نیست، از جیب کسانی است که برای کنکور هزینه کردهاند؛ از سودی است که تا کنون کسب کردهاند.
وی افزود: آنها از محل عدم بر گزاری آزمونهای حضوری است که پولش را قبلا گرفته بودند ولی مجازی برگزار کردند. درآمد انبوهی از این محل به جیب این موسسات رفته است. سازمان سنجش اینها را موظف کند که پای کار بیایند. حتما با این پیشنهاد موافقم. برای اینکه حتما درآمدهای کلانی داشته اند؛ بر سردرشان می نویسند "وقف عام"، وقف عام برای چه روزی است؟.
وحیدی درباره اینکه افراد در آموزش و پرورش با رسیدن به سن ۴۵ سالگی دیگر نمی توانند بعنوان مدیر مدرسه فعالیت کنند اظهار داشت: اگر برای کسی که میخواهد پس از سالها و برای نخستین بار مدیر مدرسه شود چنین سقف سنی گذاشته شود اشکالی ندارد، اما یک اشتباهی که صورت گرفته این است که اگر کسی ۲۰ سال سابقه مدیریتی داشته، چندسال به کلاس رفته و حالا میخواهد در سالهای آخر خدمتش باردیگر مدیر بشود دیگر بر طبق این مصوبه نمی تواند. یعنی کسی که تجربه مدیریتی دارد کنار برود.
وی افزود: باید سنوات مدیریتی افراد را به سن مدیریتی اضافه می کردند نه اینکه مدیر را از مدیریت بردارند. چرا شرط سنی گذاشته شده است؟ اگر هدف این بوده که خیلی ها در سنین جوانی مدیر شوند یک افتخار است اما اگر کسی با ۲۰ سال سابقه بخواهد کنار گذاشته شود یک نوع تبعیض است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره مدرسه تلویزیونی نیز اظهار نمود: مدرسه تلویزیونی حتما خوب است اما یکسویه است اگر تعامل بین دانش آموز و معلم برقرار نشود کلاس ماهیت خودش را از دست می دهد. فقط آموزش می دهیم ولی نمی دانیم دانش آموز گوش می دهد یا خیر. آموزش آنلاین میتواند در کنار آموزش تلویزیونی باشد با ترکیب هر دو روش موافقم. در استانها هر دو روش انجام شد و موفق بود اما معتقدم در آموزش مجازی باری به تنهایی روی دوش آموزش و پرورش گذاشته شد که نباید به تنهایی این دفعه را به دوش بکشد.
وحیدی افزود: وزارت ارتباطات، شرکتهای اینترنتی که میلیاردها درآمد کسب می کنند نباید به کمک خانوادههای محروم بیایند و زیرساختهای اینترنتی فراهم کنند؟ اگر ستاد کرونا تصمیمی می گیرد و وزارت آموزش و پرورش با فقر مالیاش شبکه شاد را راهاندازی می کند دیگران نباید پشت آموزش و پرورش را خالی بگذارند. در روزهای کرونا بعضی از گرسنگی دارند تلف می شوند برخی هم از سیری دارند می ترکند. عدهای درآمدهای آنچنانی از بستر اینترنت دارند. سیم کارت ملی و تبلت ملی نیاز است.



1399/04/28
13:17:07
5.0 / 5
848
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین