رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاكید كرد

لزوم مشخص شدن نسبت همكاری پژوهشگاه مطالعات با سازمان پژوهش

لزوم مشخص شدن نسبت همكاری پژوهشگاه مطالعات با سازمان پژوهش

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر لزوم مشخص شدن نسبت فعالیت ها و همكاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با این سازمان تاكید نمود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، حسن ملکی در شورای پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تشکر از زحمات اعضای قبلی و تبریک به اعضای جدید این شورا، اظهار نمود: امیدوارم بتوانیم در فضای نوینی که برای پژوهش و تحقیق به وجود آمده مشترکاً قدم های موثری برداریم. وی با اشاره به اینکه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بواسطه موقعیت علمی و آموزشی این سازمان شوراهای گوناگون با اهداف مختلف فعالیت دارند، اضافه کرد: شورای پژوهشی سازمان به سبب اهمیت امر پژوهش در تصمیم گیری، تصمیم سازی و اقدامات عملی، یک شورای منحصر به فرد است. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: اگر بیانات رهبر معظم انقلاب یعنی سازمان پژوهش، قلب آموزش و پرورش است را مبنا قرار دهیم باید بگویم قلب همه کارهای این سازمان، پژوهش است. اگر توجه لازم به امر پژوهش صورت نگیرد مشخص است که قلب از کار افتاده و آن سازمان با افول مواجه می شود. وی افزود: از همه بزرگواران درخواست دارم پژوهش درباب برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی آموزشی را یک امر مهم و ریشه ای تلقی کرده و جلسات این شورا با حضور همه افراد و به صورت منظم تشکیل شود؛ ضمناً حضور افراد با موضع گیری های قوی علمی و پژوهشی باشد. معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه پژوهش مبانی برنامه ریزی درسی را شکل می دهد، بیان کرد: اگر می خواهیم مبانی برنامه ریزی درسی را به صورت مدون در اختیار داشته باشیم باید نسبت شفاف تری بین پژوهش و مبانی آن یعنی برنامه ریزی درسی برقرار نماییم. یعنی اگر پژوهش نباشد مبنا سست است و اگر مبنا سست باشد، بنایی که روی آن در حال شکل گیری است بسیار شکننده خواهد بود. ملکی تصریح کرد: بطور معمول بین پژوهش و ارزشیابی از برنامه درسی نسبت قوی وجود دارد. ارزشیابی در برنامه درسی یک عامل حیات بخش و زنده کننده است. اگر ارزشیابی نباشد برنامه درسی می میرد؛ به وسیله ارزشیابی است که برنامه درسی را زنده نگه می داریم. به وسیله امر پژوهش، برنامه های درسی را اعتباربخشی می نماییم و اگر پژوهش ضعیف باشد برنامه های درسی معتبر نخواهد بود. البته لطمه شناسی های ما در عرصه برنامه درسی در پرتو همین پژوهش ها قابل انجام است. وی افزود: حالا در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در موقعیت حساس تحولی به سر می بریم. تحول بنیادین آموزش و پرورش از بُعد نرم افزاری یعنی همان نوشتار و کتابچه سند به تنهایی مشکلی را حل نمی نماید. مشکل زمانی حل می شود که آن کتابچه مبنا قرار بگیرد و مبانی تعلیم و تربیت بر روی آن استوار شود. سند تحول بنیادین زمانی عملیاتی می شود که استلزامات تحولی آن دیده شود؛ یکی از این استلزامات مبنایی، پژوهش های کاربردی و اساسی است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به اهمیت بالای پژوهش اشاره نمود و اظهار داشت: احساس می کنم به دلیلهای مختلف به این مسئله توجه نمی گردد یا توجه کمی صورت می گیرد. وقتی از تحول حرف می زنیم از دگردیسی مبنایی حرف می زنیم یعنی از یک مبنا به مبنای دیگر کوچ نماییم. وی با اشاره به اینکه در ساختار جدیدی که به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ گردیده پژوهش تضعیف شده است، اظهار داشت: دلخوشی ما به امر پژوهش همین وابستگی و همراهی پژوهشگاه به سازمان پژوهش است. امیدوارم این اتصال پایدار بماند و عمر طولانی داشته باشد، این پایدار ماندن منوط به این است که نسبت ها خوب تعریف شود. البته معتقدم نسبت پژوهشگاه با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اگر فقط در حد الصاق بماند چندان کارگشا نخواهد بود و باید با روابط ساختاری عمیق و روابط نهادینه شده پژوهشی این نسبت تقویت شود. معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تدوین برنامه های درسی باید مبتنی بر پژوهش ها صورت گیرد، اظهار داشت: باید ارزشیابی های متنوع و مفیدی از کتاب های درسی داشته باشیم. پژوهشگران و اساتید قوی در پژوهشگاه وجود دارند و اگر همراهی و همدلی قوی تر از آنچه الان وجود دارد به وجود بیاید می تواند این خلاء موجود برطرف شود. در ادامه این جلسه فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گزارشی از عملکرد شش ماهه این پژوهشگاه ارائه کرد و اظهار داشت: نسبت پژوهشگاه با سازمان پژوهش و سایر معاونت ها و ستاد آموزش و پرورش، نسبتی عمیق، اصولی و ریشه دار است و ما تلاش داشته ایم که خدمات پژوهشی مورد نیاز سازمان پژوهش و سایر بخش های وزارت آموزش و پرورش را ارائه نماییم. علیرضا صادق زاده، جوادی، عیوضی، قدسی احقر و دیگر نفرات حاضر در جلسه نیز نظرات خودرا درباب کارهای شورای پژوهشی سازمان و مطالب مطرح شده بیان نمودند.

1399/04/04
19:37:19
5.0 / 5
971
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین