وزیر آموزش و پرورش:

اجرای سند تحول نیاز به ایجاد درك عمیق و درست آن در جامعه دارد

اجرای سند تحول نیاز به ایجاد درك عمیق و درست آن در جامعه دارد

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینكه آموزش باید جز تفكیك ناپذیر هر برنامه ای در دولت باشد، اظهار نمود: اجرای سند تحول نیاز به ایجاد درك عمیق و درست آن در جامعه دارد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی در برنامه نشست معاون اول رئیس جمهور با شورای معاونان و مدیران آموزش و پرورش که به صورت زنده از شبکه «شاد» پخش می شد اظهار نمود: مهمترین عامل پیشرفت جامعه به جهت تئوریک در آموزش و پرورش شکل می گیرد، آینده این سرزمین را آموزش وپرورش می سازد شرایط امروز جامعه نیز حاصل برنامه های روز گذشته آموزش وپرورش است. وی ادامه داد: ما در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی کشور برنامه ریزی و سرمایه گذاری می نماییم اگر امروز سراغ این برنامه ها برویم متوجه تفاوت بخش های مختلف همچون صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و…با سایر کشورها هستیم پس مهمترین این تفاوت ها به نوع یادگیری ما بر می گردد. حاجی میرزایی اشاره کرد: آنچه ارزش افزوده به وجود می آورد بهره مندی از دانش و فناوری روز است، بدین سبب موضوع یادگیری برای یک جامعه باید موردتوجه قرار گیرد. وی افزود: یاد گرفته ایم که در مقابل پدیده ها و حوادث واکنش سریع نشان دهیم، اگر نهاد خانواده، اقتصاد، سیاست و… اگر خوب عمل می کند یادگیری خوبی داشته اما اگر خوب عمل نمی کند باید روی این وجه دقت کنیم انتظارات این است که در اداره دولت، آموزش باید جزء تفکیک ناپذیر هر برنامه باشد. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرایط ناشی از کرونا اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا خیلی از عادت های جاری و ساری و روش های متعارف جوامع را با چالش روبرو کرد. وی افزود: دریک قرن اخیر نمی توان هیچ پدیده ای را از لحاظ دامنه، گسترش و ایجاد تغییرات با بیماری کرونا مقایسه کرد با این تغییراتی که انجام شد حال پرسش اینجاست که آینده بعد از کرونا چگونه است و در شکل تعادلات جدید ما در کجا قرار خواهیم گرفت و جایگاه ما بعد از کرونا چگونه خواهد بود. وی اظهار نمود: نکته مهم این است که این تغییرات و جابجایی ها فرصت بی نظیری را برای ما به وجود آورده است تا بعداز فروکش کردن این پدیده ها و انجام این جابجایی ها، از روش های نو و جدید استقبال نماییم پس همه ما باید به مسائل فکر نماییم که در شرایط جدید چه موقعیتی را پیدا می نماییم. وی افزود: بر طبق بررسی های انجام خیلی از مشکلات آموزش و پرورش از سال های دور در این دستگاه وجود داشته و همچنان ادامه دارد و باوجود کوشش های صورت گرفته باز هم خیلی از چالش ها روی میز آموزش و پرورش وجود دارد. حاجی میرزایی افزود: البته خدمات بسیاری بعد از انقلاب انجام شده و برخی چالش ها در آموزش و پرورش رفع شده است پس در بحث بی سوادی پیشرفت بسیار خوبی داشتیم و کاهش چشم گیر بیسوادی بعد از انقلاب از دستاوردهای خوب ما بوده است همین طور ایجاد فرصت های برابر و گسترش آموزش های عمومی در سراسر کشور نیز از دستاوردهای باارزش ما است بطوریکه امروزه در دورترین نقطه کشور این آموزش ها ارائه می شود. وی اشاره کرد: برمبنای بررسی های به عمل آمده؛ متناسب نبودن روش های توسعه و زندگی، توسعه نابرابری فرصت های آموزش وپرورش، کم توجهی به آمار و اطلاعات، مهارت های کافی، محدودیت منابع، نبود پوشش تحصیلی کافی، ناکارآمدی ارزشیابی، کمبود و ناکافی بودن فضای آموزشی، نامتعادل بودن توزیع نیروی انسانی همچون چالش های پیش روی ما است. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: با وجود پیشرفت های خوب همچون دسترسی همه به آموزش در همه جای کشور و جود دارد به طوری امروز هرکسی در هر جای کشور قرار دارد به این آموزش ها دسترسی دارد حتی شهروندان خارجی نیز دسترسی دارند. وی افزود: اما برخی مشکلات روی میز باقی مانده است نکته اینجاست آیا این تحول مجال بیشتری برای پرداختن به مسائلی که تا حالا به آن نپرداختیم به وجود می آورد تا به برخی مسائلی که در آنها توسعه پایدار نداشتیم و کمتر به آنها پرداختیم به آن مسائل بپردازیم. وی اظهار نمود: ما در آموزش وپرورش هر ده سال تقریباً یک سند تحول داشتیم این نشان میدهد شرایط موجود آموزش وپرورش نیازمند تغییر بوده است. سند تحولی که از چند سال قبل در دستور کار قرارگرفته است نیازمند فهم روشن و مشترکی از آن هستیم تا در میان دانش آموزان و معلمان انگیزه ایجاد کند پس باید فهم روشنی از آن در مدارس به وجود بیاوریم. وی افزود: برای انجام این مهم، بسته های تحولی را تدوین و به مدارس ارسال کردیم تا شرایطی را فراهم نماییم که تغییر و تحول در کف مدرسه حس گردد. حاجی میرزایی با اشاره به ساختار بودجه ای آموزش وپرورش عنوان کرد: ساختار آموزش وپرورش بسیار گسترده و منابع مالی تنها جوابگوی پوشش ۶۰ درصدی دانش آموزان است پس این مساله در کیفیت برنامه تأثیرگذار خواهد بود. وی افزود: اگر مقرر است این سرمایه گذاری که در آموزش وپرورش بر روی نیروی انسانی صورت می گیرد بهره و بازده مناسب داشته باشد باید در دولت و در سازمان برنامه وبودجه بیش ازپیش به منابع مالی این دستگاه عریض دقت کنیم


منبع:

1399/03/04
15:12:29
5.0 / 5
1177
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین