مسئولان در پاسخ به مشكلات استفاده از شبكه شاد مطرح كردند

پرداخت هزینه اینترنت جهت استفاده از آموزش مجازی طبیعی است

پرداخت هزینه اینترنت جهت استفاده از آموزش مجازی طبیعی است

مدیریت آموزش: قرار بود استفاده از اینترنت مورد استفاده در اپلیكیشن شاد رایگان باشد، حالا مسئولان می گویند حالا این هزینه ها (اینترنت) به صورتی جایگزین هزینه های جاری (ایاب و ذهاب و... ) شده است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، با گذشت یک ماه از راه اندازی شبکه دانش آموزی شاد همچنان این شبکه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و گلایه والدین و خانواده ها را به دنبال دارد به طوریکه هر روز مشکلی جدید در استفاده از این اپلیکیشن توسط کاربران رونمایی می شود. اگر در ابتدا بیشترین مشکل در نصب و ورود کاربران به این شبکه بود حالا نحوه بارگذاری فایل ها، مشکلات انتقال صدا در این اپلیکیشن و بطور کلی سودمندی در استفاده آسان و کاربردی برگزاری کلاس های درس مجازی محل ابهام است به طوریکه گزارش می رسد خیلی از کلاس ها بار دیگر به محل برگزاری در دیگر پیام رسان ها باردیگر کوچ کرده اند. ضمن اینکه همچنان بحث اینترنت هزینه بر استفاده از این اپلیکیشن نیز محل سوال است. سه ماه است که مدرسه ها تعطیل می باشد، هزینه آموزش، ایاب و ذهاب و… قبلاً ‏وجود داشته و الان این هزینه ها به صورتی جایگزین هزینه های جاری شده است. البته ما به دنبال آن هستیم که هزینه مصرفی شبکه شاد رایگان شود مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه تا امروز ۸۹۲ میلیون و ۲۱۰ هزار فایل در شبکه شاد بارگذاری و تبادل شده که بطور ‏متوسط هر فایل ۲۰ مگابایت است، در پاسخ به نتیجه گیری پرسشی درباب اینکه «تبادل این میزان فایل ‏معادل ۱۸ میلیون گیگابایت می شود و اگر هرگیگابایت را ۱۰۰۰ تا ۵، ۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، ارزش ریالی ‏اینترنت مصرف شده ۱۸ تا ۹۰ میلیارد تومان می شود، مگر آموزش رایگان نیست، برای چه چنین رقمی را به مردم تحمیل کرده ایم؟» اظهار داشت: سه ماه است که مدرسه ها تعطیل می باشد، هزینه آموزش، ایاب و ذهاب و… قبلاً ‏وجود داشته و الان این هزینه ها به صورتی جایگزین هزینه های جاری شده است. البته ما به دنبال آن هستیم که هزینه مصرفی شبکه شاد رایگان شود.‏ شرفی این پاسخ را در حالی می دهد که این اپلیکیشن این روزها مقرر است تمام دانش آموزان شامل آنها که قبل از این به مدارس دولتی می رفتند یا غیردولتی استفاده گردد و برای شماری از والدین هزینه کردن برای تحصیل فرزندان در حالت عادی هزینه ای در بر نداشت. هر چند وی ادامه داد: موضوع رایگان بودن اینترنت استفاده از این شبکه با ستاد ملی کرونا نیز مطرح شده و پیگیر هستیم که بوسیله مراجع ذی‬ ربط این اتفاق ‏بیفتد.‏ وی با اعلان اینکه نمی توانستیم آموزش را در تعطیلات ناشی از کرونا تعطیل نماییم و از همان روزهای ابتدایی تعطیلات، آموزش مکمل بوسیله رسانه ملی آغاز شد اظهار داشت: ضعف بزرگ آموزش تلویزیونی عدم امکان ‏تعامل دوطرفه بود و آموزش و پرورش باید دنبال راه دومی می رفت که در زمان محدود قابل پیاده سازی و ‏جوابگوی جمعیت ۱۶ میلیونی باشد. در همین راستا شبکه شاد ایجاد و همکاران ما دریافت مجوز استفاده ‏رایگان از اینترنت را به ستاد کرونا بردند و اقدام شد. آنها که متولی پهنای باند هستند باید کمک کنند تا ‏فرایند آموزش پیش برود و هزینه خانواده ها هم کمتر شود. ‏ هزینه اینترنت استفاده از پیام رسان خارجی چند برابر ‏بوده است سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری وزارت آموزش و پرورش افزود: معلمان ما بطور پراکنده آموزش ها را در پیام رسان های خارجی آغاز نموده بودند و هزینه اینترنت استفاده از پیام رسان خارجی چند برابر ‏بوده است. مصرف پهنای باند داخلی ۳۰ درصد افزایش یافته و به این معناست که از پهنای باند خارجی ‏صرفه جویی شده است. قبلاً مردم این کار را در پیام رسان های دیگر انجام می دادند و چند برابر هزینه می کردند. ‏ وی با اشاره به توسعه سامانه اظهار داشت: ۷۸ درصد دانش آموزان یعنی ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شبکه عضو شده اند و اگر یک دستگاه تلفن هوشمند هم در خانه باشد برای چند نفر قابل استفاده می باشد. و این پوشش ما را افزایش داده است.‏ وی ادامه داد: کانال های اختصاصی محتوا به وجود آورده ایم. ۵۰۰۰ محتوا بارگذاری شده و معلمان می توانند اینها را ‏به اشتراک بگذارند. فایل های بارگذاری شده در داخل کانال فشرده سازی شده است. پوشش شبکه خوب است. ۹۸ درصد مدیران مدارس عضو شبکه شاد هستند. امکانات جدید در حال اضافه شدن است. ‏ وی درباره بازخودرهای دریافتی اظهار داشت: افرادی که بهره برده اند تعدادی با بنده تماس گرفتند و رضایت ‏داشتن. شاد بسیار زود فراگیر شد. حالا سیستم دارد کارش را انجام می دهد. استفاده از شبکه گردنگیر نبوده است. به هر حال شبکه شاد تنها کانال رسمی آموزش است. اگر جایی امکان استفاده نباشد روش های دیگر ‏آموزش دنبال می شود؛ اما اگر دسترسی وجود داشته باشد باید این کار را انجام دهند.‏ بگفته سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری وزارت آموزش و پرورش استفاده از مدرسه تلویزیونی کند و ‏شل نشده است؛ اما باید درنظرداشت که آموزش یک پروسه تعاملی است. محتوا ارائه شد اما دانش آموزی که ‏محتوا را از تلویزیون دیده اگر سوال داشته باشد باید در یک بستری آنرا مطرح کند که در مدرسه تلویزیونی ‏این امکان وجود نداشت.‏ ‬ به معنای دیگر سخنان وی که در برنامه تلویزیونی پرسشگر شامگاه گذشته پخش گردید، هیچ نشانی از شنیده شدن گلایه ها و مشکلات این شبکه دیده نمی گردد در حالی که یک سرچ ساده با هشتک شاد در فضای مجازی انبوهی از مشکلات فراگیر معلمان و والدین را در استفاده از این اپلیکیشن مشخص می کند. آموزش اینترنتی به معنای دسترسی عادلانه به آموزش نیز هست؟ ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور نیز با اعلان اینکه آموزش ها را به سمت فضای مجازی برده ایم در صورتیکه مسئله فقط ‏on time‏ بودن نیست بلکه ‏real time‏ بودن ‏هم هست اظهار داشت: آیا دسترسی به زیرساخت ها و دسترسی به نوع سواد دیجیتال هم عادلانه توزیع شده است ‏یا خیر؟ که بنظر می رسد توزیع عادلانه نیست. آیا آموزش اینترنتی به معنای دسترسی عادلانه به آموزش نیز هست؟ وی ادامه داد: دو زیرساخت اصلی داریم؛ دسترسی به اینترنت و در دسترس بودن ابزار. چقدر دسترسی به اینترنت وجود دارد؟ نرخ نفوذ اینترنت در کشور ۹۰ درصد است و ما جزو یک چهارم مثبت دنیا هستیم. ‏سال ۹۲ ضریب نفوذ اینترنت در آمریکا ۷۴ درصد بوده و ضریب ما ۲۲ درصد بوده است؛ توان زیادی برای ‏افزایش دسترسی صرف کرده ایم. ‏ وی افزود: اما درباره در دسترس بودن ابزار باید اظهار داشت که آیا همه مردم یک کشور پول دارند که ابزار ‏بخرند؟ این امر به اقتصاد کشور بر می گردد. در بخش خدمات نیز پلت فرم ها و نرم افزارها بسیار مهم هستند.‏ در حوزه زیرساخت اینترنت ‏فاصله ما با دنیا خیلی زیاد نیست. اما در شاخص خدمات و محتوا فاصله داریم؛ در محتوا وضع ما از همه بدتر است و در حوزه خدمات در میانه قرار داریم رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اعلان اینکه یک عامل مهم دیگر محتوا است اظهار داشت: محتوا توسط یک معلم برای دانش آموزان خودش تولید می شود. اما محتواهای آموزشی گوناگون و فیلم های حرفه ای که قابل استفاده برای همه باشد وجود ندارد. هیچکدام از این شاخص ها در وضع بهینه نیست. در حوزه زیرساخت اینترنت ‏فاصله ما با دنیا خیلی زیاد نیست. اما در شاخص خدمات و محتوا فاصله داریم؛ در محتوا وضع ما از همه بدتر است و در حوزه خدمات در میانه قرار داریم.‏ وی افزود: امروز حدود ۷۰ میلیون گوشی هوشمند در ایران داریم. یک پیمایشی قبلاً انجام شده که نشان ‏می دهد ممکنست در یک خانواده برخوردار هر ۴ فرزند گوشی داشته باشند اما در یک خانواده کم ‏برخوردار هیچکدام نداشته باشند. دوم اینکه آیا والدین گوشی را در اختیار فرزند خود قرار می دهند؟ طبق ‏این پیمایش ۵۰ درصد والدین گوشی خودرا در اختیار فرزندان قرار می دهند. ۱۰ درصد فرزندان گوشی ‏شخصی دارند و ۴۰ درصد از گوشی والدین استفاده می نمایند.‏ وی با اعلان اینکه به سبب نابرخورداری ها، اگر می خواستیم سراغ آموزش برویم باید توان خودرا روی دیگر ‏ابزار چون رادیو و تلویزیون، لوح های فشرده آموزشی، کتاب و… می گذاشتیم اظهار داشت: در مرحله بعد اگر ‏محتوایی مانند فیلم داشتیم که افراد می توانستند آنرا دانلود کرده و تماشا می کردند بار شبکه تقسیم می شد و هزینه ها کاهش می یافت نه حالا که همه بار شبکه در یک زمان مشخص مثلاً از ۹ بامداد تا یک بعدازظهر می افتد.‏ رئیس سازمان فناوری اطلاعات‬ نیز‬ که‬ در‬ برنامه پرسشگر‬ صحبت‬ می کرد اضافه کرد: ۹۰ درصد مردم دسترسی به اینترنت دارند که ۱۰ درصد ثابت و ۸۰ ‏درصد روی موبایل است. این هزینه از روی باند فرکانسی تجهیزات می آید. اگر این دو باند فرکانس آزاد ‏شود می توان کل این هزینه را رایگان کرد. حالا به محل اشباع باند رسیده ایم. بارها هم این درخواست را ‏مطرح کرده ایم.‏ وی درباره رایگان شدن اینترنت برای مردم و استفاده از شبکه شاد دو چاره ارائه داد و اظهار داشت: یک چاره ‏ساده این است که این دو باند فرکانسی را آزاد شود که ما ظرف یک هفته آنرا بالا می آوریم و اینترنت برای آموزش و پرورش رایگان می شود. چاره دوم هم این است که در شبکه ملی اطلاعات ظرفیت ۲۴ ترا ‏داریم و حاضریم اینترنتی که دولت می فروشد رایگان نماییم به شرط آنکه اپراتورها آنرا رایگان در اختیار قرار ‏دهند. کل هزینه ای که از جانب دولت تحمیل می شود ۸ درصد است. علت افزایش این هزینه این است که بنظر می رسد مکانیسم های مالی را طوری تنظیم کرده ایم که به ضرر مردم و به نفع منافع گروهی باشد. سخنان وی در حالی سوال های بسیاری را مطرح می کند که در رأس این سوال ها باید پرسید همانطور که از ابتدا درباره انحصاری کردن آموزش در فضای مجازی در اپلیکیشن خاص محل سوال بود، این تنظیم مکانیسم های مالی در این خصوص به شکلی که عملاً به ضرر مردم و به نفع منافع گروهی خاص باشد، در کدام بخش از آموزش و پرورش تصمیم گیری شده است و آیا عدم کوشش برای اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا برای رایگان بودن استفاده از اینترنت در این اپلیکیشن باید معنای خاصی داشته باشد؟ ‏ما آینده کودکان مان را به گروگان گرفته ایم وی در واکنش به صحبت های تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی درباره عدم وجود تجهیزات برای بهره برداری از دو باند فرکانسی اظهار داشت: ایرانسل بطور رسمی اعلام نموده تجهیزاتش آماده است و باید ‏حافظ منافع مردم باشیم. ‏ او در آخر اظهار داشت: در حوزه زیرساخت هزینه ای را به مردم تحمیل می نماییم سوال این است که اگر دولت ۸ ‏درصد پولی که بابت اینترنت می گیرد را رایگان کند؛ آیا اپراتور ایرانسل اینترنت را برای مردم رایگان می کند؟ رئیس سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد: آموزش را به یک پیام رسان انحصاری تقلیل داده اند که درست نبوده ‏و ما آینده کودکان مان را به گروگان گرفته ایم. ‏ رضا تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی نیز با اعلان اینکه آموزش هزینه دارد، آموزش ‏حضوری یک هزینه هایی دارد و آموزش مجازی هم همچنین اظهار داشت: چون برای این تعطیلات آمادگی ‏نداشتیم خیلی ها از قبل برای مدارس و آموزش و حتی سرویس ایاب و ذهاب هزینه کرده بودند و الان ‏گویی هزینه های اضافی دارد از خانواده ها دریافت می شود که باید درباره اینها در جای خودش بحث و ‏تصمیم گیری بشود. در کشور ما سعی شده برابر با قانون اساسی، رایگان بودن ‏آموزش رعایت شود و مدارس و دولت هزینه ای بابت آموزش از خانواه ها طلب نمی کنند اما تامین هزینه ‏اینترنت و پهنای باند بحث دیگری است عضو شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: از آن سو در کشور ما سعی شده برابر با قانون اساسی، رایگان بودن ‏آموزش رعایت شود و مدارس و دولت هزینه ای بابت آموزش از خانواه ها طلب نمی کنند اما تامین هزینه ‏اینترنت و پهنای باند بحث دیگری است. در شورای عالی بحث شده که باید با ایجاد شبکه ملی اطلاعات ‏تفاوتی بین پهنای باند داخل و خارج قائل شویم. قاعدتاً برای پهنای باند داخلی نباید هزینه بالا داشته باشیم ‏و این هزینه می تواند تا یک دوازدهم کم شود. تلاش هایی هم صورت گرفته است و بعنوان مثال حالا جهت استفاده از پیام رسان های داخلی یک سوم و برای سایت های داخلی یک دوم هزینه معمول اینترنت از ‏مشترکان دریافت می شود.‏ وی در پاسخ به اینکه آیا شورای عالی فضای مجازی در رایگان کردن اینترنت برای آموزش و پرورش نقشی ‏داشته و آیا ضعیف عمل کره است یا خیر؟ اظهار داشت: فلسفه اصلی شبکه ملی اطلاعات همین بوده و تا کنون ‏محقق نشده است و یک مطالبه عمومی است. دو سند دراین زمینه تصویب و چارچوب کار مشخص شده است و از اینجا به بعد وظیفه دولت بوده است که بودجه تصویب و آنرا اجرا می کرد که حالا درصد کمی اجرا شده است. ‏ عضو شورای عالی فضای مجازی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص در اختیار ‏قرار ندادن دو فرکانس از طرف صداوسیما اظهار داشت: هم اکنون مشکل ما توسعه پهنای باند، مشکل فرکانس های صداوسیما نیست. اولاً اپراتورهای ما تجهیزاتی در این باند ندارند که بتوانند پهنای باند را بالا برند. ‏دوم اینکه توسعه شبکه ما نامتجانس است و بین شبکه ثابت و موبایل تفاوت وجود دارد و ما آن نرم را ‏رعایت نکردیم و شبکه را در چارچوب بی سیم توسعه دادیم و هزینه اش گران تر تمام می شود. همین طور در ‏مصرف فرکانس باید مباحث اقتصادی را لحاظ نماییم. ‏ وی ادامه داد: از نظر فنی بطور قاطع می گویم که هیچ اپراتوری تجهیزات راه اندازی فرکانس را ندارد. اگر ‏می‬ خواستیم حافظ منافع مردم باشیم باید شبکه ملی اطلاعات را راه می انداختیم.‏ وی درباره اینکه نرم افزارهای حرفه ای برای تهیه محتوای حرفه ای ایجاد نکرده ایم اظهار داشت: ما امروز در حیطه زیرساخت های ارتباطی مهیا هستیم اما مشکل ما آمادگی الکترونیکی است که این اتفاق کرونا موجب تسریع این ‏روند مثلاً در آموزش و پرورش شد که هنوز جای کار دارد و باید در تولید محتوای حرفه ای وارد شده و ‏دولت بخش خصوصی را برای ایجاد نرم افزارهای حرفه ای تشویق کند تا تولید محتوا به سرعت افزایش ‏یابد. توسعه فیبر نوری می تواند زیرساخت را ارزان کند. این پروانه از سال ۹۱ صادر شده اما درصد پیشرفت ‏بالا نبوده است.‏


منبع:

1399/02/20
21:25:27
5.0 / 5
2597
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اینترنت , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین