در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد

تجربه آموزش مجازی فرصت خوبی برای به روز رسانی دانش معلمان است

تجربه آموزش مجازی فرصت خوبی برای به روز رسانی دانش معلمان است

به گزارش مدیریت آموزش معلم با سابقه آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش مجازی هیچ گاه نمی تواند جایگزین تدریس حضوری شود اما یكی از اتفاقات خوب سال 98 آشنا شدن معلمان با آموزش مجازی و نرم افزاهای این حوزه بود.


رضا نهضت معلم با سابقه و كارشناس مسائل آموزش و پرورش‬ در گفتگو با خبرنگار مهر درباب تجربه آموزش مجازی در این روزهای كرونایی اظهار داشت: به نظرم این روزها فرصت خوبی بود كه معلم ها مجبور شدند بالاخره با فضای مجازی و نحوه آموزش مجازی آشنا گردند و همین طور استفاده از برخی نرم افزارها را یاد بگیرند. مثلاً خود من كار با نرم افزار آداپ كانكت رو بلد نبودم و این روزها مجبور شدم یاد بگیرم. وی افزود: همین طور آموزش و پرورش و سازمان پژوهش به این فكر افتادند كه محتوای تصویری تولید كنند. البته بهتر بود قبلاً به این مسائل فكر می شد و مثلاً مولف كتاب درسی یك نمونه تدریس تصویری هم می داشت و این روزها به سهولت آن موارد در دسترس می بود. این كارشناس مسائل آموزش و پرورش بیان كرد: یكی از اشكالات این است كه این روزها بیشتر معلم ها دارند با واتساپ و تلگرام كار می كنند و خب نبود فیلتر شكن در دسترس مشكل ساز است. از جانب دیگر ممكنست برخی بچه ها با در اختیار داشتن فیلتر شكن بتوانند در مواقعی خانواده ها را دور بزنند و وارد سایت هایی شوند كه برایشان مجاز نیست. یكی دیگر از چالش ها هم این است كه ما باردیگر شاهد تقسیم بندی مدارس شده ایم. مثلاً یك سری مدارس توانسته اند با كیفیت خوب فیلم های تدریس را بگیرند و روی سایت هایشان بگذارند كه عموماً مدارس سمپاد و غیردولتی و هیات امنایی های برند هستند و باردیگر سر مدارس دولتی كلاه رفته است چون كم كاری بیشتری را شاهد می باشیم و آن هم به سبب نبود زیرساخت هاست. نهضت اظهار نمود: یكی دیگر از مشكلات هم این است كه برخی معلم ها فشار برای این روزها را تحمل نمی كنند و می گویند اگر مقرر است یك ماه پس از بازگشایی مدارس به مدرسه بیاییم چرا این روزها هم باید وقت زیادی برای این تدریس بگذاریم. خصوصاً در این روزهای تعطیلات نوروز. در هر صورت آنجاهایی كه سطح فرهنگی و مالی و امكانات محدودتر است باز هم در این میان ضرر كرده اند. البته آموزش از راه صدا و سیما مقرر است این را جبران كند ولی آنجا هم بیشتر تدریس ها شبیه یك نمایش تلویزیونی است. باز از طرف دیگر برخی ها به صورت رایگان فیلم هایی را به اشتراك گذاشته اند مثلاً دانشجویان صنعتی شریف یك پكیجی تهیه كرده اند و خیلی هم كیفیت خوبی دارد و رایگان دردسترس است.
وی درباره اینكه چقدر با آموزش مجازی و اینكه می تواند جای آموزش حضوری را بگیرد موافق هستید، اظهار داشت: انصافاً هیچ گاه تدریس مجازی كار تدریس حضوری را نمی نماید. ممكنست ما نمونه ای از آموزش تماماً مجازی را در دانشگاه ها داشته باشیم ولی دانشجو با دانش اموز فرق دارد. دانشجو باید خودش دروسش را پاس كند ولی دانش آموز نیاز به راهنمای در دسترس دارد و اینكه در مدرسه باید حداقل های زندگی را نیز یاد بگیرد. مهارت، تربیت، عقل گرایی، اخلاق و… اینها مسائلی است كه دانش آموز سر كلاس یاد می گیرد. در آموزش مجازی از تربیت خبری نیست. گلایه های معلم ها از تبعیض در آموزش و پرورش رضا نهضت در بخش دیگری از این گفتگو درباره مهمترین چالش ها و اتفاقات سال ۹۸ از دید وی در حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: به نظرم بزرگترین چالش سال ۹۸ نارضایتی حداكثری معلمان از وضعیت معیشتشان بود كه در تاریخ ۲۹ ساله ای كه من در آموزش و پرورش هستم بی سابقه بوده است. پس از كلی منت گذاشتن درباره رتبه بندی ناگهان آنرا حذف كردند و طرح دیگری جایگزین كردند كه روی هم رفته با طرح رتبه بندی و طرح جدید ۷۰۰ هزار تومان به حقوق یك معلم در بهترین حالت اضافه شده در صورتیكه هم رده من در ستاد دو میلیون تومان به حقوقش اضافه شده است و این یك تبعیض آشكار است. این معلم افزود: من فوق لیسانس دارم و سطح عالی در رتبه بندی را دارم. الان با طرح جدید نزدیك به ۱۵۰ هزار تومان به حقوقم اضافه شده و در طرح قبلی رتبه بندی هم ۵۵۰ هزار تومان. موضوع تبعیضی است كه رخ داده و فریب افكار عمومی كه معلم ها را شاكی كرده است. مثلاً می گویند وام مقرر است داده شود. كدام وام؟ بعد این هم از اضافه كردن حقوقشان به معلمان در صورتیكه من فیش حقوقی هم رده ام در ستاد را دیده ام كه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به آن اضافه شده بود. آن هم بدون منت و اینكه این همه در جامعه درباره اش حرف بزنند. وی در پاسخ به این پرسش كه پس بطور میانگین آنطور كه مسئولان می گویند یك میلیون و نیم تا دو میلیون به حقوق معلم ها اضافه نشده است، اظهار داشت: بله به مدیر ممكنست این رقم اضافه شده باشد. حتی بالاتر از این رقم. روسای مناطق بطور قطع راضی هستند. ولی این تعداد می شود ۴۰ هزار نفر و در مقابل نهایت ۷۰۰ هزار تومان اضافه حقوق ۸۰۰ هزار معلم این میانگین درست نیست. نهضت افزود: آنچه هم كه قبلاً اجرا شد رتبه بندی نبود و استفاده از ظرفیت های خدمات كشوری بود. همان زمان هم نمایندگان مجلس گفتند رتبه بندی یعنی باید لایحه ای بیاید مجلس و تصویب شود و باید ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار داشته باشد. آنچه اجرا شد مصوبه ای نداشت. واقعاً هیچ دولتی این میزان تبعیض در حقوق را در سطح آموزش و پرورش اجرا نكرده بود كه این دولت اجرا كرد. آن وقت من معلم اضافه كار هم ندارم، بن رفاهی هم ندارم. واقعیت هم این است كه مشخص بود بودجه این میزان افزایش حقوق را ندارند اما به دروغ در جامعه جا انداختند كه چنین شده است. در نهایت هم دود این اتفاق به چشم مدارس دولتی می رود و انگیزه معلمان این مدارس كمتر می شود. مدارس غیردولتی كه پولی از دولت نمی گیرند. وی درباره اتفاق های مثبت سال ۹۸ نیز اظهار داشت: یكی از اتفاق های مثبت این بود كه زمان سرپرستی آقای حسینی اعلام نمودند و بخشنامه كردند كسی از رسانه شكایت نكند و حتی یكی دو شكایت را نیز پس گرفتند. رتبه بندی هم خوب بود ولی آنرا خراب كردند و عمر خوشی آن یك ماه هم نكشید. در حوزه دانش آموزی هم شاید بتوان توجه بیشتر معلم ها به فضای مجازی را بیان كرد كه اتفاق خوبی بود.


منبع:

1399/01/08
23:20:35
5.0 / 5
1847
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین