گزارش مدیریت آموزش

قوانین استخدامی كه در آموزش و پرورش احتیاج به باز تعریف پیدا می كند

قوانین استخدامی كه در آموزش و پرورش احتیاج به باز تعریف پیدا می كند

به گزارش مدیریت آموزش آموزش و پرورش با گستردگی شاغلان و اهمیت شغل آنها و مطالباتشان حالا دیگر واقعاً احتیاج به این دارند كه بازبینی اساسی در مباحث مربوط به پیگیری های حقوق و مطالباتشان صورت بگیرد.


خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: دیگر دو سالی است كه بحث های مربوط به احكام، نحوه استخدام و حالا بحث عیدی و حقوق آنها هر از چندگاهی سوژه خبری می شود. دانشجو معلمان كه به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی گفته می شود، دانشجویانی هستند كه از آغاز تحصیل خود برای شغل معلمی متعهد می شوند و برای همین دوره تحصیل آنها دارای مزایایی است. همچون داشتن حقوق و احتساب دوره تحصیل آنها بعنوان سابقه شغلی و... علی الهیار تركمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شامگاه جمعه ۱۸ بهمن ماه در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به این پرسش كه آیا عیدی به دانشجو معلمان تعلق می گیرد با اشاره به اینكه بهتر است دانشجو معلمان مطالبات خویش را در قالب قانون و مقررات پیگیری كنند، اظهار داشت: دولت میزان و نحوه پرداخت عیدی كاركنانش را هر ساله طبق مصوبه ای مشخص و ابلاغ می كند و در آن قید شده كه ملاك، اشتغال به خدمت تمام وقت است و هرچقدر از میزان اشتغال آنها كم شود از عیدی شان هم كسر می شود. سوال این است كه آیا دانشجو معلمان مشمول به تحصیل اند یا مشغول به كار؟ بر مبنای قانون متعهدین به خدمت، دانشجو معلمان را رسمی كرده ایم ولی آنها اشتغال به كار ندارند بلكه مشغول تحصیل هستند. ازاین رو نمی توانیم عیدی به این گروه بپردازیم. به قول وی در همان برنامه مشكلات از جایی شروع شده بود كه یكی از نمایندگان مجلس این مورد را مطرح كرده كه باید به دانشجو معلمان عیدی پرداخت گردد و این مورد به یك انتظار تبدیل گشته است و اعلام نمود كه تا زمانی كه مجوزهای قانونی نداشته باشیم نمی توانیم این كار را انجام دهیم. و ظاهراً هم استعلام از سازمان اداری و استخدامی هم این پاسخ را به دنبال داشته كه اشتغال به كار تمام وقت پیش نیاز دریافت عیدی است. در یك جمله بنا به قول های روز ۱۸ بهمن ماه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش پرداخت عیدی به دانشجو معلمان قانونی نیست؛ اما به فاصله یك روز از این گفته ها ناگهان ورق ها برگشت. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش وپرورش از پرداخت «عیدی» به دانشجو معلمان اطلاع داد و اعلام نمود كه پیگیری هایی در وزارت آموزش و پرورش انجام شده است و از تصویب نامه ۱۴۳۸۸۹/ ت ۵۶۰۰ ه مورخ ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ هیأت وزیران با مبحث نحوه پرداخت پاداش آخر سال ۱۳۹۸، برای پرداخت عیدی به دانشجو معلمان اطلاع داد.
در ادامه هم به ماده ۶ قانون مستخدمین خدمت به وزارت آموزش وپرورش اشاره نمود و اظهار داشت: دانشجویان متعهد خدمت در آموزش وپرورش به نسبت مدت تحصیل تمام وقت در سال ۱۳۹۸، از پاداش آخر سال «عیدی» بهره مند خواهند شد.
حال سوال این است كه آیا ۱۸ بهمن ماه معاون برنامه ریزی آموزش و پرورش از این نامه و از این قانون خبر نداشته است كه در یك برنامه تلویزیونی درباره این مورد موضعی ۱۸۰ درجه متفاوت اتخاذ می كند و یا همان حرف ها اعتراضاتی را به دنبال داشته كه چند ساعت بعد از آن سبب می شود وزیر آموزش و پرورش دانشجو معلمان را مشمول قانون دریافت عیدی اعلام كند!
بعد از ظهر روز گذشته هم علی الهیار بار دیگر با تاكید بر اینكه آموزش و پرورش یك دستگاه اجرایی می باشد كه نمی تواند قوانین را تفسیر كند و باید قوانین را اجرا نماید بدون اشاره به صحبت های شب گذشته خود از پرداخت عیدی به دانشجو معلمان بر مبنای مصوبه هیأت وزیران اطلاع داد. این در شرایطی است كه پیشتر بخشنامه ای به استان ها ابلاغ گردیده بود كه دانشجو معلمان مشمول دریافت عیدی نمی شوند.
و بنا به این نظر حالا ۷۰ هزار دانشجو معلم مشمول دریافت عیدی شده اند كه ۴۵ هزار نفر از آنها عیدی كامل دریافت خواهند كرد.
حال سوالی كه در این میان مطرح می شود این است كه پیش از این آنچه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اعلام می كرد معمولاً آخرین اطلاعات در حوزه مسائل مالی و تأمین منابع و قوانین در آموزش و پرورش بود و چرخش ۱۸۰ درجه ای موضوعی اینچنین توسط الهیار تركمن كه ابتدا توسط وزیر آموزش و پرورش اعلام می شود، نشان داده است حالا یك ساختار موازی با این معاونت در آموزش و پرورش پیگیر مطالبات و مباحث مالی است كه معاون این وزارتخانه حرفی می زند كه مجبور به اصلاح آن می شود.
پیش تر و در بدو ورود حاجی میرزایی به وزارت آموزش و پرورش وی از تشكیل گروهی از نخبگان اقتصادی ذیل عنوان كارگروه اقتصادی در آموزش و پرورش اطلاع داد كه حال باید پرسید آیا این كارگروه وارد مصادیق شده است و اینكه به نظر می آید وقت آن باشد وزارتخانه از این كارگروه به شكل رسمی و با بیان اعضای آن رونمایی كند.
سوال دیگری كه مطرح است این است كه آیا این وزارتخانه آموزش و پرورش بوده است كه پیگیر دریافت مطالبه پرداخت عیدی دانشجو معلمان شده است، یا آنطور كه از شواهد پیداست مجلس شورای اسلامی این مهم را پیگیری كرده است. چون كه حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید: به دنبال پیگیری های صورت گرفته و مكاتبه با معاون رئیس جمهور و رئیس دیوان محاسبات كشور، در مورد ضرورت پرداخت عیدی به دانشجو معلمان، دیوان محاسبات وزارت آموزش و پرورش را ملزم به پرداخت عیدی به دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان كرد.
شفاف نبودن مسائل مالی در آموزش و پرورش و حرف های ضد و نقیض در این خصوص كه به معیشت معلمان ربط پیدا می كند (از جمله بحث رتبه بندی معلمان كه هنوز هم وزیر آموزش و پرورش پس از ۲ ماه از اجرایی شدن آن مجبور به پاسخ گویی مرتب درباره این مورد است) از یك سمت و از سمت دیگر این مورد كه مدتهاست هر گروهی از بدنه آموزش و پرورش كه مطالبه ای دارد شامل حق التدریسی ها، نهضتی ها، دانشجو معلمان، بازنشستگان و… بیشتر از آموزش و پرورش مطالبات خویش را از راه مجلس شورای اسلامی پیگیری می كنند، موضوعات مهمی است كه نشان از مشكلات زیرساختی در پیگیری مباحث حقوقی قشر فرهنگیان در آموزش و پرورش می دهد.
الهیار تركمن بارها در مصاحبه های خود اعلام نموده است نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای آنكه وارد ریز مصادیقی اینچنین شوند آموزش و پرورش را كمك كنند تا در هنگام تصویب بودجه سهم این وزارتخانه زیاد شود و یا اینكه كمك كنند قانون خاص برای آموزش و پرورش تصویب شود تا این وزارتخانه از شمولیت قوانین عام استخدامی كشوری در بیاید.
اللهیار تركمن در آخرین نشست خبری خود با رسانه ها اظهار داشت: نكته ای كه می خواهم مورد تاكید قرار دهم این است كه همیشه دولت و آموزش و پرورش در مورد بودجه مورد سوال قرار می گیرند و هیچكس به نقش مجلس در پیشبینی اعتبارات اشاره نمی نماید. عددی كه به سقف منابع و هزینه ها در كمیسیون تلفیق اضافه می شود، نكات مهمی دارد. به صورت مثال در سال ۹۷ در جریان بررسی بودجه، مجلس ۴.۸ درصد لایحه دولت را افزایش داد اما سهم آموزش و پرورش كه ۱۱.۲ درصد بود به ۹.۵ درصد كاهش پیدا كرد. در صورتیكه مجلس می توانست حداقل بگونه ای این بودجه را افزایش دهد كه سهم ۱۱.۲ درصدی باقی بماند. در سال ۹۸ سهم آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹.۱ درصد بود كه پس از تصویب در مجلس تنها ۳ درصد به آموزش و پرورش افزوده شد.
یكی دیگر از چالش های این معاونت با سازمان امور استخدامی و اداری است و این مورد كه بسیاری مواقع سوال هایی كه از وزارت آموزش و پرورش می شود در واقع باید از این سازمان شود و یا از سازمان برنامه و بودجه كشور شود، از جانب الهیار تركمن مطرح گردیده است.
تاكید الهیار تركمن بر اینكه ما تابع اجرای قانون هستیم حالا دیگر هر بار از زبان این معاون وزیر تكرار می شود. قوانینی كه بعضی از آنها پایش به دیوان عدالت اداری می رسد و برخی از راه مجلس شورای اسلامی و یا هیأت وزیران اصلاح، حذف، بازنگری و… می شود. این نشان داده است كه به واقع آموزش و پرورش با گستردگی شاغلان و اهمیت شغل آنها و مطالباتشان حالا دیگر واقعاً احتیاج به این دارند كه بازبینی اساسی در مباحث مربوط به پیگیری های حقوق و مطالباتشان صورت بگیرد تا این وزارتخانه مجبور نباشد درباره هر قانون استخدامی كشوری به دنبال راه هایی برای استثنا كردن آن باشد و در این میان حرف ها و پیام های ضد و نقیض به جامعه فرهنگیان فضا را برای مدتی ملتهب كند.



منبع:

1398/11/20
13:31:23
5.0 / 5
2960
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین