چالش های آموزش زبان فارسی در مناطق دو زبانه

چالش های آموزش زبان فارسی در مناطق دو زبانه

به گزارش مدیریت آموزش دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ریشه مشكل عدم آموختن كامل زبان فارسی در مناطق دوزبانه در بین برخی دانش آموزان حتی تا پنجم ابتدایی اظهار داشت: فراوانی اش زیاد نیست. معدل درس زبان و ادبیات فارسی نسبت به سایر دروس بهتر است، اما در مجموع مشكلاتی چون تراكم كلاس های درسی، وضعیت ورود و خروج معلمان به سیستم، مزید بر علت شده است تا چالش های آموزش افزایش یابد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، مهدی نویدادهم، دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینكه آموزش زبان فارسی از دو منظر موضوعیت دارد اظهار داشت: نخست بعنوان ماده درسی مهمی كه عنصر وحدت آفرین فرهنگی و زبان ملی ماست و كتب باید به زبان و خط فارسی باشد و معلمان به همین زبان آموزش دهند. فراگیری فارسی بستر یادگیری سایر دروس را فراهم می آورد. بنا بر این از پایه اول درس ادبیات فارسی را داریم.

وی درباره ریشه مشكل عدم آموختن كامل زبان فارسی در مناطق دوزبانه در بین برخی دانش آموزان حتی تا پنجم ابتدایی اظهار داشت: فراوانی اش زیاد نیست. معدل درس زبان و ادبیات فارسی نسبت به سایر دروس بهتر است، اما در مجموع مشكلاتی چون تراكم كلاس های درسی، وضعیت ورود و خروج معلمان به سیستم، مزید بر علت شده است تا چالش های آموزش افزایش یابد.

نویدادهم با اشاره به اینكه ارزشیابی توصیفی اقدام خوب آموزش و پرورش در سال های اخیر بود و موجب كاهش استرس ها شد اظهار داشت: اگر كودكی در ارزشیابی پایانی حداقل لازم را كسب نكرد، اجازه رفتن به پایه بالاتر را ندارد. در مناطق دوزبانه كاری كه انجام شده، كم بوده و باید تقویت شود.

وی با اشاره به اینكه در شهریور ماه كلاس جبرانی برای زبان فارسی در مناطق دوزبانه به مدت یك ماه گذاشته می شود كه كافی نیست و باید افزایش یابد اضافه كرد: در روزهای بودجه بندی مسئولان توجه بیشتری داشته باشند تا با تخصیص منابع بیشتر بتوان این ضعف را جبران كرد.

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه كرد: از خانواده ها می خواهم حتما قبل ازورود بچه ها به مدرسه مقدمات را فراهم و به زبان فارسی هم با كودكان صحبت كنند تا این مشكل را تقلیل دهیم.

نویدادهم اضافه كرد: سیاست اینكه حتی یك دانش آموز بیرون از مدرسه نماند در دوره های گذشته دنبال شده در صورتیكه اعتبار آموزش و پرورش كفاف نمی دهد. متاسفانه برخی انتقادات ما مانند به كارگیری و استخدام معلمان طبق مصوبات مجلس، شنیده نمی گردد و دست و پای مدیران آموزش و پرورش به سبب برخی سیاست ها و تصمیمات بسته شده است.

وی با اشاره به اینكه روز پنج شنبه با معاونین وزارتخانه جلسه ای درباره بودجه انجام شد اظهار داشت: متاسفانه بودجه ۹۹ كاهش هایی نسبت به ۹۸ دارد. مثلا فعالیت های ورزشی حدود ۳۰ درصد كاهش دارد، یا پرورشی به همین صورت. ما به اقتصاد لطمه دیده و تحریم توجه داریم اما اگر دنبال مثلا تقویت آموزش زبان فارسی بعنوان عنصر انسجام بخش ملی هستیم باید سرمایه گذاری نماییم. آموزش ریاضی، تربیت اخلاقی در فضای مجازی و... امكانات می خواهد در صورتیكه در چنین شرایطی مدیران ما با سیلی صورت خودرا سرخ نگه می دارند.

نویدادهم اضافه كرد: آموزش و پرورش مطالبه گر است و درخواست ما از مسئولین سازمان برنامه، دولت و مجلس این است كه مساعدت كنند تا برای یكبار بودجه آموزش و پرورش بدون كسری بسته شود و مطالبات انباشته آموزش و پرورش تسویه شود.





منبع:

1398/09/09
23:02:37
5.0 / 5
2352
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین