مدیركل نوسازی مدارس استان تهران:‏

اولین مدرسه كشور با بهره وری سبز در تهران افتتاح شد

اولین مدرسه كشور با بهره وری سبز در تهران افتتاح شد

به گزارش مدیریت آموزش مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اظهار داشت: اولین مدرسه كشور با فاكتورهای ‏بهره وری سبز در تهران بازطراحی و افتتاح شد.‏


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، ماموریت هر سازمان در نظام مدیریت بهره وری ‏كشور، دستیابی به سهم بهینه بهره وری از رشد اقتصادی و توسعه پایدار می باشد كه یكی از موضوعات مطرح شده در این زمینه، ‏‏«بهره وری سبز» منظور شده است.‏ بهره وری سبز بعنوان راهبردی استراتژیك برای رسیدن به پیشرفت، توسعه اقتصادی و اجتماعی و در عین حال مصرف بهینه از منابع ‏با ملاحظات زیست محیطی مورد تاكید قرار گرفته است.‏ اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در امتداد نیل به اهداف راهبردی مدیریت سبز و «استفاده بهینه از منابع و ‏انرژی» در مدارس كشور فعالیت هایی را آغاز نموده است.‏ علی شهری مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اینكه «بهره وری سبز» در سه حوزه پیگیری و دنبال ‏می شود، گفت: طراحی این مدارس با رویكرد «صیانت از هویت معماری ایرانی اسلامی»، «تبدیل مدرسه در حال ساخت به ‏مدرسه با بهره وری سبز» و «تبدیل مدرسه در حال بهره برداری به مدرسه با بهره وری سبز» بعنوان سه راهبری برای نیل به این ‏اهداف دنبال می شود.‏ وی با اشاره به اینكه تنها پروژه پایلوت كشور در حوزه مدیریت بهره وری سبز در استان تهران انجام شده است، اشاره كرد: مدرسه ‏شهید حسن باقری یكی از مدارس در حال بهره برداری موجود در تهران و مربوط به منطقه ۵ آموزش و پرورش بود كه تصمیم گرفته ‏شد تا مدرسه مذكور با رعایت تمام استانداردهای موجود در حوزه بهره وری سبز، بازسازی شود. ‏ وی ادامه داد: در ابتدا وضعیت فعلی ساختمان اصلی و محوطه مورد بررسی قرار گرفت و شاخص هایی كه در حوزه این مدارس قابلیت ‏اجرایی داشت، احصا شد. در این بخش از یكی از مشاوران ذیصلاح در حوزه مدیریت سبز كه در بین دانشگاه های برتر كشور زمینه ‏فعالیت داشت نیز كمك گرفته شد.‏ شهری با اشاره به اینكه در ابتدا تبدیل تأسیسات و اجزائی كه در حوزه بهره وری سبز در مدرسه مذكور مورد اهمیت بود، بررسی گردید، ‏عنوان كرد: ساختمان اصلی مدرسه با عنایت به قدمت آن فاقد تأسیسات الكترونیكی و مكانیكی موثر و مفید بود و هیچ یك از ‏شاخص های توسعه پایدار را شامل نمی شد و همین تأسیسات الكترونیكی و مكانیكی علاوه بر هدر رفت منابع انرژی و تخریب محیط ‏زیست، آسایش مطلوبی را برای بهره بردار (دانش آموزان) تأمین نمی كرد.‏ وی به برخی موارد فاكتورهای در رابطه با بهره وری سبز كه مدرسه مذكور از آنها بی بهره بود اشاره و اظهار داشت: «فقر فضای سبز و پوشش ‏گیاهی به منظور طراوت و شادابی»، «عدم وجود مبلمان و محل استراحت و تماشای بازی و فعالیت های آموزشی و پرورشی»، «عدم ‏وجود كلاس های روباز»، «تردد خودرو از محوطه اصلی»، «سرویس بهداشتی فاقد شاخص بهداشتی و معماری كه در آن هدر رفت ‏منابع آبی و انرژی گاز برجسته بود» و «تولید، جمع آوری و تفكیك پسماند» از شرایط قابل قبولی برخوردار نبود.‏ مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اینكه انرژی، آب، پسماند، مواد مصالح، كیفیت هوای داخلی و سایت به ‏عنوان فاكتورهای مدارس با بهره وری سبز هستند، اشاره كرد: برای انجام فاكتورهای بهره وری سبز در مدارس، با دانشگاه های ‏مطرح كشور در حوزه مدیریت سبز وارد گفت و گو شدیم كه در نهایت دانشگاه شیراز در این بین انتخاب و بعنوان مشاور ذیصلاح ‏برای پیشبرد این امور انتخاب گردید.‏ وی ادامه داد: بطور كلی برای تبدیل یك مدرسه به مدرسه با خصوصیات و فاكتورهای مد نظر در حوزه بهره وری سبز موارد مختلفی ‏مورد بررسی قرار گرفت كه در نهایت مدرسه شید حسن باقری كه بعنوان طرح پایلوت برگزیده شد و در حوزه های انرژی الكتریكی، ‏معماری، اهمیت منظر و بار گرمایی مورد بازبینی كلی قرار گرفت.‏ شهری به اصلاحاتی كه در مدرسه طرح پایلوت شهید حسن باقری تا قبل از شروع سال تحصیلی صورت گرفت اشاره و اظهار داشت: ‏‏«جمع آوری یا هدایت آب باران و جمع آوری آب خاكستری به منظور بازچرخانی منابع آبی برای پر كردن فلاش تانك سرویس های ‏بهداشتی و آبیاری فضای سبز» طراحی شد، «تأسیسات الكتریكی مدرسه با روش های نوین و بهره مندی از تجهیزات كم مصرف و ‏دوستدار محیط زیست همچون چراغ های ال ای دی» مجهز شد، «تأسیسات گرمایشی مدرسه با روش های نوین و بهره مندی از ‏تجهیزات كم مصرف و دوستدار محیط زیست همچون دیگ چگالشی» مجهز و «كولرهای آبی با كولرهای جدید و كم مصرف از نظر ‏آب و برق و با امتیاز دوكاره بودن (دهش و مكش هوا)» نصب گردید.‏ وی ادامه داد: همچنین، «آبگرمكن خورشیدی برای تأمین آب مصرفی ساختمان و سرویس های بهداشتی دانش آموزان» نصب گردید، ‏‏«اجرای بام وارونه به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی» اجرایی شد، «پنجره های فلزی با پنجره های دوجداره» تعویض شد، «اجرای ‏درب دوم در ورودی برای كنترل تبادل حرارتی ساختمان با محیط خارج»، «طراحی محوطه با پوشش گیاهی، درختی مبلمان استراحت ‏و تماشای بازی و مسابقات، كلاس روباز، زمین ورزش، جانمایی پاركینگ خودرو» و «ایجاد دسترسی دانش آموزان به فضای سبز» نیز ‏پیش بینی شد.‏ مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: «ارتقای كیفیت هوای داخل و آسایش در حد قابل قبول برای ‏دانش آموزان در كلاس درس» پیش بینی و «سایبانی به منظور بهره مندی از نور طبیعی و جلوگیری از مزاحمت نور آفتاب برای ‏كلاس های درس» تعبیه شد.‏ مدرسه شهید حسن باقری در منطقه ۵ آموزش و پرورش شهر تهران بعنوان طرح نمونه و پایلوت كشوری با تغییرات ‏ساختاری به یك مدرسه با بهره وری سبز تبدیل و با استفاده بهینه از انرژی و ایجاد آسایش و آرامش برای دانش آموزان در هنگام حضور ‏در مدرسه اجرایی و الان مشغول فعالیت است. تمام امور فوق الذكر در مدت زمانی كوتاه در فصل تابستان توسط اداره كل نوسازی، ‏توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اجرایی شد.‏



منبع:

1398/07/30
19:08:59
5.0 / 5
4313
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین