رفع انحصار آموزش زبان از مدارس یا رونق آموزشگاه ها و مدرك فروشی؟

رفع انحصار آموزش زبان از مدارس یا رونق آموزشگاه ها و مدرك فروشی؟

مدیریت آموزش: هفته گذشته 57 نماینده مجلس طرحی یك فوریتی با عنوان ˮ رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی كشورˮ را ارائه كرده اند كه به سبب آن آموزش تمامی زبان های انگلیسی و غیر انگلیسی اختیاری و از محیط مدرسه خارج و به آموزشگاه های آزاد سپرده می شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، در مقدمه این طرح به ضروری نبودن تعلیم زبان خارجی به دانش آموزانی كه قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ندارند، اشاره و استدلال شده است كه آموختن زبان خارجی به این دانش آموزان به افت تحصیلی آنها منجر می شود. دلیل بعدی كه نمایندگان امضاكننده این طرح به آن اشاره می كنند، ناكارآمدی مدارس در آموزش زبان خارجی است. آنها معتقدند كه آموزش زبان در مدارس نسبت به آموزش در آموزشگاه های آزاد زبان كمتر موفقیت آمیز بوده و بهتر است كه آموزش تمامی زبان های انگلیسی و غیر انگلیسی از محیط مدرسه خارج و بوسیله آموزشگاه های آزاد صورت گیرد.
در ماده سوم این قانون تاكید گردیده است كه بعد از تصویب این طرح در مجلس، آموزش زبان فقط در مقطع دبیرستان و آن هم در بیرون از مدرسه و در آموزشگاه های آزاد صورت گیرد و هزینه آن نیز بر عهده دانش آموزان خواهد بود. آموزش و پرورش نیز فقط نقش نظارتی در تعیین سطوح قیمتی ارائه خدمات آموزشی در آموزشگاه های آزاد را بر عهده خواهد داشت. دانش آموزان كه قادر به تامین هزینه نیستند طبق تبصره یك ماده دو همین طرح بورسیه می شوند.
در ضمن با تصویب این قانون آموزشگاه های آزاد در مورد روش های آموزش امتحانات و نمرات دانش آموزان در طول مدت سال تحصیلی استقلال عمل خواهند داشت و آموزش و پرورش ضمن اعمال نظارت حاكمیتی فقط مجاز به برگزاری یك آزمون نهایی در سال آخر دوره دبیرستان خواهد بود.
ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به لطمه شناسی این طرح پرداخت و در این زمینه به ایسنا گفت: طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس، طرح پخته ای نیست و لطمه های جدی به همراه دارد. از نمایندگانی كه برخی در كمیسیون آموزش هستند و سبقه آموزش و پرورشی دارند تعجب می كنم!.
وی اضافه كرد: این طرح با عدالت آموزشی در تعارض است و به نظر می آید پشت این قصه یك گروه منفعت طلب كه دستی در آموزشگاه های زبان دارند ایستاده اند.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه شش سال آموزش زبان انگلیسی در دوره ۱۲ ساله تحصیل، از كارایی و اثربخشی لازم برخوردار نیست اظهار داشت: البته این مساله مختص زبان انگلیسی نیست، بلكه در عربی، فیزیك، ریاضی و سایر دروس هم مشكلاتی وجود دارد و میانگین معدل نهایی دروس مختلف نشان داده است در بسیاری دروس اصلی و پایه مشكل داریم كه به پروسه یاددهی و یادگیری برمی گردد.
سحرخیز اضافه كرد: لازم است در شورای عالی آموزش و پرورش و سایر نهادهای ذیربط این بحث مطرح و ضمن استخراج ریشه ای مشكلات، شیوه های تدریس و ارزشیابی زبان انگلیسی مورد بازبینی قرار بگیرند. بعنوان مثال باید بجای تاكید بر روی دستور زبان، روی خواندن و مهارت های شنیداری و گفتاری تمركز نماییم، تراكم كلاس را كاهش دهیم و یا اگر متون دارای اشكال هستند آنها را اصلاح نماییم. البته سازمان پژوهش در دوره قبلی اعلام نموده بود كه در متون درسی زبان انگلیسی تغییر رویكرد داده است. باید شیوه ارزشیابی نیز بارزتر دیده شود و علاوه بر آزمون كتبی، آزمون شفاهی نیز داشته باشیم.
وی به وقفه سه ماهه تعطیلات تابستانی در پروسه آموزش زبان انگلیسی و خللی كه در یادگیری بوجود می آورد اشاره نمود و اظهار داشت: اگر شیوه آموزش اشكال دارد باید اصلاح گردد اما فراموش نكنیم كه مرجع صلاحیت دار در اینباره، آموزش و پرورش است.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن آگهی نسبت به تبعات این طرح نظیر مدرك فروشی و خروج از دایره عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم اظهار نمود: اگر این اتفاق بیافتد مدرك فروشی و نمره فروشی رواج می یابد. در بین آموزشگاه های زبان سطح كشور، چند آموزشگاه موفق بیشتر نداریم؛ هرچند پول های خوبی هم خرج می شود ولی همه زبان آموزان به توانمندی لازم نمی رسند.
سحرخیز افزود: چه بسا دانشجویانی هم داریم كه تا دكترا می خوانند اما هنوز جهت شركت در آزمون هایی چون تافل مشكل دارند و چندین نوبت امتحان می دهند اما پذیرفته نمی شوند. آیا در دوره تحصیلات تكمیلی هم باید زبان را حذف كنیم؟ در مجموع می پذیریم كه شیوه های یاددهی یادگیری اشكال دارد كه باید اصلاح شوند.
وی همین طور به دانش آموزان مناطق كمتر برخوردار اشاره نمود و اظهار داشت: در مناطق محروم كه معلم برای آموزش زبان نداریم و گاهی یك معلم همه دروس را تدریس می كند؛ با سپردن آموزش زبان به آموزشگاه ها تكلیف چه می شود؟ آیا مقرر است زبان انگلیسی از كنكور هم حذف شود؟ اگر زبان از كنكور حذف نشود تكلیف دانش آموزان كمتر برخوردار كه از بی عدالتی رنج می برند چه خواهد بود؟.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مدعی لابی قوی برخی آموزشگاه داران با برخی نمایندگان مجلس شد و عنوان كرد: برونسپاری آموزش زبان انگلیسی علاوه بر اینكه بی عدالتی و بیكاری برخی معلمان و ایجاد مشكل در مناطق روستایی را به دنبال دارد سبب رونق بی حد و حصر آموزشگاه های زبان همانند آموزشگاه های كنكور می شود. این در شرایطی است كه آموزش و پرورش نمی تواند بر آموزشگاه های آزاد نظارت جدی داشته باشد.
سحرخیز افزود: قاطبه معلم ها از این طرح ناراضی هستند. آموزش و پرورش مرجعیت و نظارت بر تمام كتب آموزشی و آموزش های خصوصی و دولتی را برعهده دارد، ولی متاسفانه به نظر می آید كه كار از دستش در رفته است؛ مگر كسی بر كتب و كلاس های رنگارنگ كنكور نظارت دارد؟.
او همینطور با اشاره به اینكه نرخ پوشش تحصیلی دختران در متوسطه پایین و حدود ۸۰ درصد است اظهار داشت: ۲۰ درصد دختران نمی توانند درس بخوانند و یا ادامه تحصیل بدهند، از دیگر سو رتبه اول كنكور متعلق به مدارس غیردولتی و تیزهوشان است و اگر این اجرا شود آموزش و پرورش دربست در اختیار دهك بالایی جامعه قرار می گیرد.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: آن دسته از افراد كه پول خوب دارند، به آموزشگاه خوب می روند و خوب یاد می گیرند و ما بقی هم به سمت خرید و فروش نمره روی می آورند. البته در این طرح معین نمی باشد كه مقرر است آزمون نهایی زبان را خود آموزش و پرورش برگزار كند یا آموزشگاه ها و آیا در صورت تصویب بطور كامل حذف خواهد شد و در كنكور سراسری از آن سوال طرح خواهد شد یا خیر؟ این طرح كارشناسی نشده است و به نظر می آید قدم های اولیه برای كمك به برونسپاری آموزش و پرورش است.
سحرخیز افزود: نمایندگان باید بجای این طرح، وزیر را می خواستند و مهلتی برای او تعیین می كردند تا لطمه شناسی و مطالعه در این عرصه انجام و روشن شود كه چرا مدارس در آموزش زبان موفق نبوده اند؟. در آموزش زبان مشكل داریم ولی چرا صورت مسئله را پاك می كنیم؟ آموزش زبان را از محیط مدرسه دور نكنیم. چرا باید آموزش و پرورش را مثل گوشت قربانی تجزیه نماییم.
وی با اشاره به اینكه این طرح با آموزه های سند تحول بنیادین و تعلیم و تربیت تمام ساحتی در تعارض است اظهار داشت: این طرح ابهامات زیادی دارد.




منبع:

1398/07/21
23:42:45
5.0 / 5
23
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین