انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران تشكیل شد؛

چالش های سرویس مدارس تهران و شورای شهر

چالش های سرویس مدارس تهران و شورای شهر

مدیریت آموزش: دبیر انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران معتقد می باشد چالش ها در حوزه سرویس مدارس بسیار است و بیشتر چالش ها متوجه راننده ها و اولیا می شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، بامداد امروز نخستین جلسه خبری انجمن صنفی كارفرمایی شركت های پیمانكاری سرویس مدارس استان تهران با حضور مرتضی آزاد رئیس هیئت مدیره و مصطفی سامانی دبیر انجمن صنفی انجام شد تا چالش های این حوزه بررسی شود. سامانی در این جلسه اظهار داشت: انجمن صنفی سرویس مدارس در آبان ماه سال ۹۷ شكل گرفت. این انجمن برای استیفای حقوق راننده ها شكل گرفته است. اعضای این انجمن شخصیت های حقیقی و حقوقی پیمانكاری سرویس مدارس هستند. ما ۴۳۰۰ مدرسه در شهر تهران داریم. ۲ هزار مدرسه سرویس دارند كه ۱۹۸۰ در سامانه آموزش و پرورش ثبت شده است. وی افزود: ۷۵۰ پیمانكار حقیقی و حقوقی داریم. ۴۲۸ پیمانكار ثبت شده هستند. ایشان سپس درباره مشكلات و خواسته های این صنف بیان كرد: مشكل در همه صنوفی هست و ظاهراً نهادهای بالادستی علاقه ندارند با صنف ها همكاری كنند. انجمن صنفی سرویس مدارس را دوستانی كه چندین سال در سیستم بودند تشكیل دادند. تا الان به جاهای مثبت رسیدند. چالش ها در این عرصه بیشتر متوجه راننده ها و اولیا می شود.آزاد نیز اظهار داشت: ما با دو سازمان و ارگان در حمل و نقل دانش آموزی طرف می باشیم كه یكی شهرداری تهران و دیگری آموزش و پرورش است. ما از همكاری اداره آموزش و پرورش شهر تهران باید تشكر نماییم ولی در بحث شهرداری مشكلاتی داریم. به دوستان تاكسیرانی گفته ایم كه حوزه حمل و نقل دانش آموزی تخصصی است و بخش مهم آن امنیت تردد دانش آموزان باز می گردد و در این زمینه پیشنهاداتی داریم ولی به سبب نداشتن جایگاه قانونی گرفتار نقصان بودیم. وی بیان كرد: ما در این مدت توانستیم نامه نگاری هایی با تاكسیرانی انجام دهیم و نكاتی را گوشزد نماییم. درباره بیمه و كسورات پیمانكاران، آموزش و پرورش با ما در مساعدت كردند ولی در بحث تاكسیرانی شاهد می باشیم مسائل را چالش برانگیز می كنند. یكی از موارد بحث تردد در محدوده زوج و فرد هست. شورای شهر مصوبه ای اعلام نمود كه طبق آن درصدی تخفیف به كسانی كه مجوز حمل و نقل دانش آموزی دارند ارائه می شود. وی افزود: سوال ما این است كه دوستان در بحث حمل و نقل دانش آموزی تكلیف را روشن كنند كه خصوصی است یا عمومی؟ اگر عمومی است چرا از امكانات ویژه ای كه تاكسی های مدارس برخوردار می شوند، راننده های دیگر برخوردار نمی شوند؟ اگر خصوصی است اصل ۴۴ اجرا شود و بخش حمل و نقل به بخش خصوصی واگذار شود و ما هم راهكار داریم. وی افزود: مصوب شد كه سرویس مدارس باید برچسب دار شوند. قسمتی از این خودرو های برچسب دار پلاك خصوصی هستند كه ۷۰ درصد تخفیف عوارض تردد در محدوده زوج و فرد به آنها تعلق گرفت اما به تاكسی ها صد در صد تخفیف دادند. حرف ما این است كه در آن زمانی كه آن خودرو برای سرویس مدارس استفاده می شد یعنی از زمان سوارشدن بچه ها تا پیاده شدن آنها از همان تخفیف صد درصدی استفاده كنند. حالا دیگر اینكه از مزایای حمل و نقل عمومی بهره نمی بریم، بماند. تسهیلات دیگری چون وام و… نیز برای تاكسی ها وجود دارد كه سرویس مدارس را در بر نمی گیرد. وی با اشاره به مزیت سرویس مدرسه اظهار داشت: خانواده هایی از وسیله حمل و نقل خصوصی بجای سرویس مدارس استفاده می نمایند دسترسی به وضعیت و سلامت راننده و خودرو ندارد و هم اكنون سازمان تاكسیرانی آزمایش هایی از قبیل سلامت راننده و ایمن خودرو انجام می دهد. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی كارفرمایی شركت های پیمانكاری سرویس مدارس استان تهران در عین حال بیان كرد: نرخ سرویس های مدارس نسبت به سرویس های خصوصی بالاتر است و علت آن كسورات بی رویه ای است كه ارگان ها اضافه كرده اند. كسورات حق بیمه قرارداد تأمین اجتماعی و نصب برچسب از آن جمله است كه رسماً باید آنرا اولیا بپردازند و وقتی مشاهده می كنند كه باید ۱۰ درصد بیشتر بپردازند، می روند و از سرویس های خصوصی استفاده می نمایند كه آن هم امكان دارد لطمه هایی به دنبال داشته باشد چون نهاد نظارتی بالای سر آنها نیست. وی با اشاره به اینكه نامه ای به دیوان عدالت اداری نوشته شده تا درباره كسورات بیمه تجدید نظر شود، اظهار داشت: عملاً رابطه بین كارفرما و راننده های سرویس مدارس رابطه میان كارگر و كارفرما نیست كه شامل پرداخت حق بیمه باشد. در واقع شرایط چنین رابطه كاری را پر نمی نماید. بطور مثال یك كارفرما كل قرارداد سالیانه اش می شود ۲۵۰ میلیون تومان كه ۷۵ درصد این رقم را باید به راننده ها بپردازد و شاید در سال برایش رقم ۱۰ میلیون تومان باقی بماند كه چگونه انتظار داریم با این رقم بتواند دفتری اجاره كند و هزینه آب و برق بدهد یا راننده ها را مثل یك كارفرما در اختیار بگیرد. جنس این كار اساساً رابطه كارفرما و كارگر نیست كه هم اكنون رقم بیمه بابت هر قرارداد كسر می شود. اگر چنین بارهای اضافی مالی از این قراردادها كم شود، در واقع این دفعه مالی از دوش خانواده ها كم می شود و هزینه سرویس مدارس شاهد روند افزایشی برای سال آتی نخواهد بود. بگفته آزاد، ۳۵ هزار دستگاه برای سرویس مدارس در سطح تهران فعالیت می نمایند كه ۲۶ درصد پلاك تاكسی و ۷۴ درصد پلاك شخصی است. وی درباره سازوكارهای نظارتی بر سرویس مدارس اظهار داشت: تا دو سال قبل بحث های نظارتی برعهده تاكسیرانی بود، از سال ۹۶ كه شهرداری پیمانكار اصلی شد به تعهدات خودشان به خوبی عمل نكردند، تا سال قبل كه آموزش و پرورش وارد عمل شد و نظارت را برعهده گرفت و سال قبل عملكرد خوبی در حیطه نظارتی را شاهد بودیم. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سرویس مدارس تهران درباره نحوه ورود و عضویت اعضای جدید اظهار داشت: وب سایتی راه اندازی شده كه آنجا شرایط برای عضویت جدید قید شده است. از مدیران مدارس هم می خواهیم سوابق پیمانكاران را بوسیله وب سایت مربوطه مشاهده كنند تا همه چیز برایشان شفاف باشد. وی درباره برخورد با پیمانكاران متخلف اظهار داشت: طی چند ماه گذشته تنها دو راننده از پیمانكاران خود به سبب عدم پرداخت نرخ سرویس به ما شكایت كردند.آزاد درباره نرخ سرویس مدارس اظهار داشت: هرساله نرخ سرویس مدارس را شورای شهر اعلام می كند. در خواست می نماییم انجمن صنفی را وارد كمیسیون های تخصصی خود كنند تا نظرات كارشناسی انجمن در تعیین نرخ سرویس مدارس دخیل شود. بعنوان مثال نرخ سرویس در منطقه ۱۳ بالاست اما در منطقه ۲ یا ۳ تهران پایین تر از حد معمول است. پیشنهاد دادیم به شورای شهر كه نرخ سرویس برای هر منطقه بومی سازی شود. رئیس هیئت مدیره انجمن سرویس مدارس استان تهران با اشاره به اینكه پیش بینی می نماییم برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ نرخ سرویس مدارس ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد، اظهار داشت: این نرخ ها برای مدارس دولتی و غیردولتی در نهایت تفاوتی با همدیگر ندارند. وی امنیت دانش آموزان را مهمترین اولویت پیمانكاران دانست و عنوان كرد: از آموزش و پرورش كه مشاوران تخصصی دارد درخواست می نماییم روی امر گزینش رانندگان سرویس مدارس با دقت بیشتری ورود كنند. پیشنهاد دادیم در مناطقی از تهران، مراكز مشاوره آموزش و پرورش در اوقاتی از سال برای انجام تست ها و روندهای گزینشی سلامت روان رانندگان قرار بگیرد.آزاد افزود: طرح دفترچه انضباطی طراحی كردیم كه برای سال ۹۸ كلید می خورد و موارد لازم مربوطه در آن لحاظ می شود. این طرح به صورت پایلوت در منطقه یك تهران در سال تحصیلی آینده اجرا می شود. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران با اشاره به اینكه اگر مدیران مدارس با معضلات سرویس مدارس روبرو شدند می توانند بوسیله انجمن صنفی پیگیری و موارد را در بین بگذارند اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش و شهرداری به بخش خصوصی اعتماد كنند بسترها برای سرمایه گذاری در این بخش برقرار است. در كشورهای دیگر خودروی ویژه حمل و نقل دانش آموزی تعریف شده اما در داخل كشور چنین چیزی نداریم. وی در پاسخ به این پرسش كه آیا تاكسیرانی می تواند كل حمل و نقل دانش آموزی را به تنهایی به عهده بگیرد بیان كرد: نگاهی به وضعیت سرویس دهی حمل و نقل عمومی شهر در ساعت های پیك ترافیك نشان داده است كه این حوزه اگر بتواند در وظیفه اصلی خود كه ارائه خدمات به حمل و نقل شهری است موفق عمل كند، واقعاً دیگر ظرفیتی به جهت اینكه وظیفه حمل و نقل دانش آموزان را به تنهایی به عهده بگیرد ندارد و آمارها هم گواه این ادعاست. در بخش دیگری از این نشست دبیر انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران اظهار داشت: هر اتفاقی برای دانش آموزان رخ دهد خود راننده و پیمانكار مسئول خواهند بود. سامانی درباره بیمه رانندگان سرویس مدارس و علت كسر حق بیمه ۷.۸ درصدی از قراردادهای پیمانی پیمانكاران اظهار داشت: بیمه و كسورات آن همچون چالش های موجود است و انجمن ناچار شد این مساله را بوسیله دیوان عدالت اداری پیگیری كند كه امیدواریم به نتیجه برسد تا قسمتی از هزینه سرباری سرویس مدارس كاسته شود. شكی نیست كه هر شركت حقوقی باید افراد زیرمجموعه خودرا بیمه كند اما در قراردادهای ما، رابطه كارگر كارفرمایی آنطور كه در قواعد و مقررات بیمه ای قید شده، بین راننده و شركت وجود ندارد. وی افزود: رانندگان از خودروی شخصی خود برای جابجایی دانش آموزان استفاده می نمایند و اگر ابزار دخالت واضح در كسب درآمد داشته باشد، نمی توان رابطه كارگر كارفرمایی را لحاظ كرد، ضمن آنكه راننده ساعات موظفی برای حضور در محل كار ندارد و تنها دو مرتبه در روز را اقدام به حمل و نقل دانش آموزان می كند و رابطه دستمزد بگیری با پیمانكار ندارد. دبیر انجمن صنفی سرویس مدارس استان تهران اشاره كرد: چالش بر سر این است كه این رابطه دستمزد بگیری و كارگر و كارفرمایی احراز نشده و نباید درصدی از حق بیمه كسر شود. در صورتیكه تأمین اجتماعی بابت قراردادهای پیمانی ۷.۸ درصد حق بیمه و كسورات از قراردادها در هر سال كسر می كند و این كسورات ۷.۸ درصدی از قراردادهای پیمانكاری، یك هزینه سرباری برای شركت ها و در نهایت برای خانواده دانش آموزان است.


منبع:

1398/03/13
15:27:32
5.0 / 5
3205
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین