رئیس سازمان فنی حرفه ای:

محتوای آموزش های مهارتی متناسب با نیاز روز نیست

محتوای آموزش های مهارتی متناسب با نیاز روز نیست

مدیریت آموزش: رئیس سازمان فنی و حرفه ای اظهار داشت: در حوزه آموزش های مهارتی، تجهیزات به روز نداریم، محتوای آموزشی باز به روز و متناسب با نیاز نیست و ادامه دادن این مسیر فعلی كمكی به ما نمی نماید.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، سلیمان پاك سرشت رئیس سازمان فنی و حرفه ای شامگاه گذشته در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه با سوژه «چالش های آموزش مهارتی» روی آنتن شبكه آموزش سیما رفت درباره توجه به آموزش های مهارتی اظهار داشت: با وجود آنكه در ادوار گذشته كاستی ها و بی توجهی هایی نسبت به آموزش های مهارتی داشته ایم اما در شرایط فعلی آگاهی بیشتر شده است و این تردید به وجود آمده كه آموزش های رسمی نمی تواند همه نیازها را پاسخ بدهد و باید به آموزش های مهارتی در كنار آن توجه كرد.

وی اضافه كرد: البته هنوز با الگوی فرهنگی كه مهارت آموزی را مهم می داند فاصله داریم و یك تحول فرهنگی رخ نداده است. از ناحیه نظام تصمیم گیری در قبال آموزش های مهارتی باز درنگی در زمینه توجه به آموزش مهارتی به وجود آمده است و با عنایت به بودجه سال ۹۸ برای این حوزه می توان اظهار داشت كه حساسیت بالاتر رفته است.

پاك سرشت با اشاره به اینكه البته كمیت گرایی و آمار گرایی نباید در این زمینه رخ دهد و باید توامان به كیفیت آموزش های مهارتی باز توجه كرد، درباره شاخص های نشان دهنده توجه بیشتر به آموزش های مهارتی اظهار داشت: بنده به جهش جدی در این حیطه اشاره نكردم اما معتقدم حركت به سمت و سوی نظام مهارتی شروع شده است. حالا جامعه در قبال آموزش، سوال هایی دارد و با چالش هایی روبه رو شده كه می تواند گامی رو به جلو به سمت توجه به آموزش های مهارتی باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای افزود: در حوزه آموزش های مهارتی، تجهیزات به روز نداریم، محتوای آموزشی باز به روز و متناسب با نیاز نیست و ادامه دادن این مسیر فعلی كمكی به ما نمی نماید. در كجا این هماهنگی باید بین دستگاه های مختلف صورت گیرد. دستگاه ها منفرد كار می كنند و ارتباطی با همدیگر ندارند. لزوم جدی این است كه به مرحله برون سیستمی برسیم.

وی اضافه كرد: دانشگاه ها، آموزش و پرورش، وزارت رفاه و سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دستگاه های اجرایی عرضه كننده چون وزارت ارشاد، اتاق های بازرگانی، تشكل ها، اتحادیه ها و صنوف، عرضه كنندگان بخش خصوصی و آموزشگاه های آزاد همچون بازیگران عرصه فنی و مهارتی هستند. البته نقش پشتیبانی از آموزش بنگاه ها در اتاق های بازرگانی نداریم.

پاك سرشت با اشاره به قانون مصوب نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی و حرفه ای كه حكمرانی و شیوه تنظیم بین این كنشگران را هدف گرفته است، درباره علت عدم تشكیل شورای عالی مهارت اظهار داشت: پس از ابلاغ، آئین نامه باید تنظیم می شد كه پیش نویس آن در سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده و به دولت رفته كه در كمیسیون اجتماعی مصوب شده است. اما خب زمان بر است و باید آئین نامه اجرایی تعیین تكلیف شود تا بتوانیم تشكیل جلسه بدهیم. هرچند ایجاد این نظام هماهنگی كار ساده ای نیست.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای درباره لزوم احراز گواهی صلاحیت حرفه ای و نقش آن در كسب یك شغل اظهار داشت: صلاحیت حرفه ای در قانون نظام جامع یاد شده قرار گرفته است. آیا چارچوب مشخصی داریم كه افراد به گواه آزمون های رسمی صلاحیتشان احراز و در شغلی پذیرفته شوند؟ تقاضایی برای وجود گواهی های صلاحیت حرفه ای از طرف بنگاه های اقتصادی وجود ندارد. همین طور مركزی كه به شكل متمركز امر سنجش را انجام دهند باز نداریم. اگر می خواهیم به مهارت بها بدهیم باید بپذیریم گواهی مهارتی و فنی افراد قابل معادل سازی با مدرك رسمی دانشگاهی داشته باشند. باید مقررات گردنگیر آوری باشد كه افراد غیر از این مسیر نتوانند استخدام شوند.

وی با اشاره به اینكه قانون كم نداریم، اما قاتون مفید كم داریم بعنوان مثال هیچ قانون گردنگیر آوری برای آموزش های مهارتی نداریم اظهار داشت: ۹۴ درصد اعتبارات ما پرسنلی است. آیا ۶۰۰ مركز آموزش فنی و حرفه ای با ۶ درصد بودجه می توانند مواد اولیه تأمین و متناسب با بازار كار عمل كنند. قانون كم نداریم اما قانون مفید كم داریم. مسئله اصلی این است كه باید بیشتر در حوزه معرفی حوزه فنی و حرفه ای كار نماییم، اما حتماً باید اراده وجود داشته باشد كه اتفاقات خوب بیافتد. پایین ترین اشل پرداخت حقوقی مربوط به سازمان ماست.

1397/12/20
14:57:29
5.0 / 5
70
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین