ذوق و شوق برای مدرسه رفتن، شرط یادگیری دانش آموزان

ذوق و شوق برای مدرسه رفتن، شرط یادگیری دانش آموزان

به گزارش مدیریت آموزش وزیرآموزش وپرورش بابیان اینكه برنامه های درسی و پرورشی گاهی سبب موانعی شده اند، اظهار داشت: محیط آموزش رسمی تبدیل به محیطی شده است كه دانش آموزان به زور به مدرسه وارد می شوند و برای همین یادگیری اتفاق نمی افتد مگر اینكه دانش آموزان باذوق و اشتیاق به مدرسه بیایند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سیدمحمد بطحایی در نشست فصلی مدیران كل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان ضمن تسلیت شهادت حضرت امام هادی مقابل السلام و قدردانی از زحمات و تلاش مدیران كل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كشور اظهار نمود: با تلاش شما همكاران و فعالیت ها و برنامه هایی كه در كانون ها انجام می شود، روزبه روز شاهد پرفروغ تر شدن چراغ كانون هستیم و امیدوارم بزودی كانون به دوران اوج خودش برسد.
وی در مقدمه ای بابیان اینكه یادآوری می كنم كه سمت وسوی تعلیم و تربیت كودكان و نوجوانان است و اگر به آن دقت نكنیم همه كارهای ما به بیهودگی سپری شده است، اظهار نمود: زمانی كه از تربیت صحبت می نماییم منظور این است كه متربی در راه تربیتی متصف به خاصیت هایی شود كه خداوند آنها را حائز است و كسی باتربیت تر است كه این خاصیت ها را داشته باشد.
بطحایی اضافه كرد: این صفات فقط برای دین اسلام نیست و برای همه نظام های تعلیم و تربیت و ادیان، این خاصیت ها تعریف شده است.
وی تاكید كرد: در گام اول در راه تربیت، این مسیر باید برای كودكان و نوجوانان فراهم و سازگارتر شود و این مقصد همه فعالیت ها در آموزش وپرورش است و اگر در فعالیت ها از این بحث غافل شویم پیامد مطلوب موردنظر را نخواهیم داشت و كودكان ما با همه سختی هایی كه كشور در راه تعلیم و تربیت آنان طی می كند، به هدف اصلی آموزش وپرورش كه تعلیم و تربیت است دست نمی یابند.
وزیرآموزش وپرورش اشاره كرد: بچه ها وارد گردونه یادگیری رسمی و غیررسمی می شوند تا به تربیت برسند پس در صورت عدم رسیدن به این هدف، تمام تلاش های ما بیهوده و بی اثر است.
وزیرآموزش وپرورش بابیان اینكه باید در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برای رسیدن به این اهداف دو كار مهم را انجام دهید، اظهار داشت: گام اول شناسایی موانع تربیت است، در گام دوم فراهم كردن شرایط و لوازم و امكانات لازم است و اینكه در اختیار دانش آموزان و مربیان قرار دهیم.
بطحایی در تعریف یادگیری اظهار داشت: منظور از یادگیری تغییر نسبتاً پایدار در نگرش، دانش و رفتار دانش آموزان است و اگر دانش آموزان را به برنامه های تربیتی كانون ها بیاوریم اما رفتار آنان تغییر نكند و یا پایدار نباشد در حقیقت یادگیری رخ نداده است.
وی تاكید كرد: گاهی فكر می نماییم یادگیری صورت گرفته است اما زمانی كه تربیت اتفاق نیفتد، یادگیری صورت نمی گیرد، به همین علت خاصیت هایی كه مدنظرمان بوده است در فارغ التحصیلان مدارس مشاهده نمی نماییم و متأسفانه ما معلمان گاهی مانع را برنمی داریم و حتی موجب موانعی هم می شویم.
وزیرآموزش وپرورش بابیان اینكه برنامه های درسی و پرورشی گاهی موجب موانعی شده اند، اظهار داشت: محیط آموزش رسمی تبدیل به محیطی شده است كه دانش آموزان به زور به مدرسه وارد می شوند و برای همین یادگیری اتفاق نمی افتد مگر اینكه دانش آموزان باذوق و اشتیاق به مدرسه بیایند.
به گزارش مركز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش وپرورش، بطحایی با اشاره به مصرعی از شعر «می سوزم و بهر تسلای جگر دف می زنم»، اظهار داشت: كار شما مدیران كل كانون های پرورش فكری خیلی مشكل استو ایجاد محیط شاد برای دانش آموزان بایدمهم ترین دغدغه شما باشد پس محیط كانون طوری باشد كه در آن دانش آموزان با اشتیاق و ذوق و تمایل درونی حضورداشته باشند و از بودن در آن احساس شعف كنند و این اتفاق زمانی می افتد كه برنامه های شما همسو با نیاز دانش آموزان باشد.
ایشان سپس اظهار داشت: در چند ماه اخیر با هنرمندان و نخبگان در حوزه های مختلف فرهنگی هنرمندان دیدارهایی داشتم كه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان می تواند با عنایت به اینكه ظرفیتی مطمئن برای جامعه است از این سرمایه استفاده نماید و از نخبگان فرهنگی و هنری در برنامه ها بهره بگیرد.




1397/12/19
22:48:21
5.0 / 5
70
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین