مهر پیشنهاد می دهد

طرحی برای الزامی شدن پیش دبستانی بدون تحمیل بار مالی به دولت

طرحی برای الزامی شدن پیش دبستانی بدون تحمیل بار مالی به دولت

به گزارش مدیریت آموزش گرچه آموزش و پرورش الزامی شدن دوره پیش دبستانی را به علل مالی و كمبود نیروی انسانی نمی پذیرد اما در این میان مدلهای متفاوت تحولی وجود دارد كه می تواند این محدودیتها را هم در نظر بگیرد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، چندی قبل غلامعلی افروز روان شناس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ملی روان شناسی مدرسه موضوعی را بیان كرد كه مدتهاست بعنوان یكی از نكات كلیدی در عرصه تربیت مطرح است. وی در این همایش اظهار داشت: ما باید از دوره ۱۲ ساله تحصیل یكسال را كم نماییم و این یكسال را از دوره متوسطه كم نماییم و از جانب دیگر باید پیش دبستانی را رسماً به دوره تحصیلی اضافه نماییم. اما در دوره پیش دبستانی نباید دوباره مواد آموزشی به بچه ها بدهیم بلكه باید در آن یكسال بچه ها را برای زیست روانی و روحی دوره مدرسه آماده نماییم. این دوره باید برای ارتقا توانمندی های دانش آموزان باشد.مدلی كه وی پیشنهاد می دهد البته سبب بر هم خوردن نظام ۶.۳.۳ موجود در نظام آموزشی كه زمان زیادی از استقرار آن در آموزش و پرورش نمی گذرد، می شود.از سوی دیگر هم اكنون با وجود بالا رفتن نرخ پوشش پیش دبستانی در كشور اما به علت آنكه از نظر ساختاری این دوره آموزشی غیراجباری و از نظر ساختاری و محتوایی به صورت مشترك زیر نظر سازمان مراكز غیردولتی و معاونت آموزش ابتدایی است، نمی توان به تداوم برنامه ریزی هایی كه طی سال های اخیر در این حوزه برای توسعه آن صورت گرفته است، امیدوار بود چون كه با تغییر دولت ها و نگرش ها، این دوره می تواند مورد غفلت جدی واقع شود.رضوان حكیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش كه یكی از مدافعان الزامی شدن دوره پیش دبستانی در ساختار آموزش و پرورش است، درباره سخنان غلامعلی افروز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان كرد: من گمان می كنم با عنایت به اینكه قبل از این در سند تحول بنیادین پیش بینی شده بود كه پیش دبستانی الزامی شود و به علت ابعاد مهم این قضیه همچون توجه به دوره های حساس تربیت و رشد، همینطور از بعد توجه به نتایج اقتصادی این امر، این پیشنهاد عملی است.وی افزود: تأثیر آموزش پیش دبستانی و توسعه این دوره آموزشی بر میزان توسعه كشورها امری غیرقابل توضیح است. مطمئناً توسعه دوره پیش دبستانی بسیار پر اهمیت تر از توسعه آموزش عالی است و باید به سمت آن حركت نماییم. اگر یك اراده عملی در این زمینه باشد حتماً می تواند الزامی شدن این دوره عملی شود.اجباری شدن پیش دبستانی یعنی مجانی شدن آنحكیم زاده قبل از این در پاسخ به این سوال كه چرا پیش دبستانی الزامی نمی گردد، به مهر اظهار داشته بود: ما به الزامی شدن این مقطع اعتقاد داریم. اگر این دوره مهم تربیت و شكل گیری شخصیت را كه با رشد شناختی بچه های این زمانه همراه هست از دست بدهیم و برایش برنامه نداشته باشیم، خسارت بزرگی برای جامعه است. اما ما محدودیت منابع را داریم. مطلوب ما الزامی شدن است اما در این صورت باید مجانی هم بشود. اما به خاطر محدودیت ها دولت مایل است از مشاركت مردم استفاده نماید تا منابع را در جاهایی هزینه كند كه محروم یا دوزبانه هستند. ما دانش آموزانی داریم كه وقتی كلاس اول می روند زبان فارسی به گوششان نخورده و در موقعیت نابرابر با بقیه تحصیل را آغاز می كنند.با این وجود به نظر می آید، با عنایت به اینكه وزیر آموزش و پرورش در مدت حضور خود در آموزش و پرورش تأكیدی بر حوزه پیش دبستانی نداشته است و از جانب دیگر با عنایت به این مورد كه نظام ۶.۳.۳ امسال با استقرار پایه دوازدهم به صورت كامل عملیاتی شده است، بعید به نظر می آید كه الزامی شدن دوره پیش دبستانی در دستور كار جدی آموزش و پرورش باشد؛ چون كه الزامی شدن این مقطع به معنای مجانی شدن آن و تحمیل هزینه هایی به آموزش و پرورش است؛ نهاد تعلیم و تربیت كشور هم اكنون هم از عهده تعهدات خود بر نمی آید و بحث افزایش مدارس غیردولتی و كمك های داوطلبانه از مردم برای گرداندن امور مدارس از اولویت های آموزش و پرورش است.اما در پیشنهاد غلامعلی افروز نكته ای وجود دارد كه با احتیاط های لازم می تواند مسیر آموزش و پرورش را برای الزامی كردن دوره پیش دبستانی و در عین حال افزوده نشدن بار مالی و نیروی انسانی به این وزارتخانه هموار كند.اگر آموزش و پرورش بتواند واجب التعلیم ها را از سن ۵ سال تمام در نظر بگیرد و از دوره پیش دبستانی، اما در همین نظام ۶.۳.۳ این كودكان را بگنجاند به این معنا كه ۶ سال ابتدایی تبدیل به دوره پیش دبستانی و ۵ سال تحصیل باشد و محتوای پایه ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم در دو دوره سه ساله عرضه شود، عملاً دوره تحصیل همان ۱۲ سال باقی می ماند و نظام ۶.۳.۳ هم تغییری نخواهد كرد. در این حالت از محتواهای اضافی و سنگین دوره های متوسطه كه مورد انتقاد جدی خیلی از صاحبنظران است، كم شده و در عین حال پیش دبستانی هم الزامی شده و یكی از سال های مهم دوره های حساس رشد از دست نمی رود.تنها كافی است وزیر آموزش و پرورش كه اعتقاد به تحول دارد در این راه قدم بردارد كه افراد تحت پوشش این نهاد تربیتی را به جای ۷ سال تا ۱۸ سال، از ۶ تا ۱۷ سال در نظر بگیرد.البته این مهم نیاز به كار كارشناسی و گفتگوهای میان صاحبنظران دارد اما آنچه به نظر می آید این است كه تحول در ساختار تعلیم و تربیت كشور امری گریز ناپذیر است.

1397/12/13
14:08:34
5.0 / 5
83
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین