رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش:

كنكور گلوی نظام تربیتی را فشار می دهد

كنكور گلوی نظام تربیتی را فشار می دهد

مدیریت آموزش: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش اظهار داشت: برای كنكور باید حداقل در میان دانش آموزان رفراندوم اجرا شود. كنكور گلوی نظام تربیتی را فشار می دهد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه با سوژه «كتب درسی» روی آنتن شبكه آموزش سیما رفت با اشاره به اینكه بنده ۳۵ روز است كه به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آمده ام، درباره چالش های اساسی حوزه كتب درسی اظهار داشت: ابتدا نگاهی كلان به نقشه راه باید داشته باشیم كه همان سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است. البته این اسناد هنوز نیاز به زمان دارند.

وی ادامه داد: در فرایند تالیف كتب درسی كارهای بسیاری انجام می شود. هركدام از حوزه های یادگیری دارای متخصصان ذیربط و حتی خود معلمان است و كتاب درسی محصول یك تلاش جمعی فرایندی است كه تا حدود ۲۵نفر هم در تالیف آن مشاركت دارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان هر كدام از صاحب نظران طرحواره ای برای كتب درسی دارند آنرا خواهیم پذیرفت و به بحث خواهیم گذاشت، بیان كرد: شبكه ارتباطی فعالی در استان ها داریم و همكاران ما هر هفته چندمرتبه در جمع معلمان در مدارس حضور می یابند و درباره كتب درسی تعامل دارند. ابتدای كتب درسی از همه والدین و صاحب نظران خواسته ایم نظرات خودرا برای ما بفرستند و آدرس و نشانی هم درج شده است.

ذوعلم افزود: آنطور نیست كه مولفان كتب درسی در سال های گذشته، ثابت بوده باشند، بلكه مشمول تغییراتی شده اند، اما نیاز است كه گروه مولفان، جوانتر شوند.

وی با اشاره به اینكه ما آماده ایم روی تك تك كتب درسی با حضور مولف و منتقدین به بحث بنشینیم، اظهار نمود: البته نظرات مختلفی درباره حجم و چگالی كتب درسی وجود دارد و نظرات یكسان نیست. یك مشكل موجود، تمركز در تالیف است. زمانی كه به توانمندی در استان ها برسیم و طرح چندتالیفی در بعضی دروس و مباحث اجرایی شود كمك كننده است.

ذوعلم اضافه كرد: هرچند سیاست چندتالیفی را باید در دروسی اجرا كرد كه مستقیما در كنكور سوالی از آن مطرح نشود برای اینكه منابع كنكور باید برای همه یكسان باشد. البته در كل با كنكور مخالف هستیم و قانون مترقی كه ۱۱ سال قبل تصویب شده بود كامل به اجرا در نیامد. استرس و تمایل بالا به مدرك گرایی از دانشگاه های خاص به اعضای جامعه فشار وارد میكند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه نیازمند جمعی ملی هستیم كه این مساله را هدایت كنند، اظهار داشت: مدافع عملكرد سنجش در آموزش و پرورش نیستم و آنجا هم ایراداتی وجود دارد، اما باید یك عزم ملی رخ دهد تا معضل كنكور كه از آن غفلت شده حل شود. متاسفانه شاهد بودیم كه كنكور و تست زنی به دوره دبستان رسیده بود. تبلیغات كنكوری هم وجود دارد و كنكور به سدی در مقابل مباحث تعلیم و تربیتی در مدارس تبدیل گشته است.

وی در پاسخ به اینكه چرا درسی مانند دین و زندگی باید با مباحث كنكوری در هم تنیده شود، افزود: متاسفانه درس های مهارتی، فنی و اخلاقی اینگونه هستند. برای كنكور باید حداقل در میان دانش آموزان رفراندوم اجرا شود. كنكور گلوی نظام تربیتی را فشار می دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه كرد: چرا نمایندگان سوال نكردند كه علت عدم اجرای قانون مصوب سال ۸۶ چه بود؟ چرا نظارت انجام نشد؟ ما می توانیم پذیرش دانشگاه ها را با حفظ گروه بندی های استعدادی و جغرافیایی سامان دهیم. از نمایندگان و رئیس مجلس می خواهم وارد شود.البته معتقدم اگر این مساله كلا به شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل شود بهتر است تا بنشینیم و چاره ای پیدا نماییم.

وی افزود: كتب را سپس تالیف روی سایت بارگذاری می نماییم تا صاحب نظران اگر موردی بود به ما منعكس كنند و این به معنای نفوذ تولیدكنندگان كتب كمك درسی نیست. هرچند آنها باید توجه نمایند كه اصل سوژه و جهت گیری تعلیم و تربیت در چارچوب كتب درسی، خدشه دار نشود و سودآوری را ضلع دوم و سوم قرار دهند.

ذوعلم با اشاره به اینكه فضای الكترونیك بعنوان مكمل و متمم می تواند به پیشبرد آموزش كمك نماید، اظهار داشت: در حیطه نوآوری ها، توانمندی های خوبی داریم و اتفاقات خوبی رخ داده همچون الكترونیكی شدن آموزش های ضمن خدمت و معتقدیم باید با احتیاط جلو برویم و نمی توان شتاب زده و شعار زده در این زمینه حركت كرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره حذف كنكور اظهار داشت: آیا با چندسوال تستی از كتاب درسی می توان به این نتیجه رسید كه یك دانش آموز به همه كتاب درسی مسلط است؟

وی در واكنش به اظهارات دكتر حداد عادل در خصوص اینكه معلمان حق التدریس نمیتوانند استخدام شوند، اظهار داشت: گاهی جنبه اقتصادی بر توانمندی تخصصی غلبه می یابد. اینكه فردی در مقطعی در چارچوب معلم حق التدریسی آمده و كمك كرده و به كلاس رفته از سر ناچاری و كمبود نیروی آموزش و پرورش بوده اما آیا مجوزی می شود كه فرد بدون گذراندن دوره های آموزشی لازم در دانشگاه فرهنگیان به صورت دائمی ادامه فعالیت دهد؟ما سال هاست گرفتار معضل در حوزه تربیت معلم هستیم.

1397/11/27
14:52:13
5.0 / 5
75
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین