دبیر شورای­ عالی آموزش و پرورش:

باید كلیت آموزش و پرورش مطابق با سند تحول بنیادین بازخوانی شود

باید كلیت آموزش و پرورش مطابق با سند تحول بنیادین بازخوانی شود

مدیریت آموزش: دبیر شورای­ عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش روز گذشته را نمی­ شود به نام سند جا زد و به مردم نمایش كرد بلكه به نظر می­ رسد باید كل آنرا بازخوانی كرد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، مهدی نوید ادهم در نشست آموزشی توجیهی برنامه اجرایی سند تحول بنیادی كه پگاه امروز در سازمان مدارس و مراكز غیردولتی برگزار شد، درباره این سند اظهار داشت: بحث جدی امروز ما در آموزش و پرورش اجرای سند تحول است و در این مسیر باید همه توان خودرا به كار بگیریم. اهداف، مبانی و برنامه­ های آموزش و پرورش باید بازخوانی شود تا به اهداف سند دست پیدا نماییم. آموزش و پرورش روز گذشته را نمی­ شود به نام سند جا زد و به مردم نمایش كرد بلكه به نظر می­ رسد باید كل آنرا بازخوانی كرد. دبیر شورای­ عالی آموزش و پرورش افزود: ما باید مشاركت را یك رویكرد ببینیم كه تمام امور آموزش و پرورش بر طبق آن تنظیم شود، خوشبختانه این رویكرد مشاركت در سند تحول بنیادین وجود دارد، اما متأسفانه باید بگویید فرهنگ مشاركت ضعیف است، مشاركت یك باور است و باید فرهنگ­ سازی شود. وی ادامه داد: اقتصاد دولتی دیگر جواب آموزش و پرورش را نمی ­دهد. مشاركت درون و برون­ سازمانی از رویكردهای مورد نظر ما است. نوید ادهم تكوین و تعادل هویت را یكی از بحث­های مهم سند تحول دانست و بیان كرد: یكی از چرخش­ های اصلی این است كه آموزش و پرورش ما كه امروز یك نظام آموزشی است باید به یك نهاد فرهنگی ـ تربیتی تبدیل گردد. ما باید نسلی را تربیت نماییم كه خروجی آن آدم­ هایی باشند كه سند تحول از ما خواسته است، انسجام ملی و هویت ملی لازم و ملزوم یكدیگر هستند و اگر می­خواهیم ایران، ایران بماند باید هویت ملی تقویت شود. خیلی از كارها باید از آموزش و پرورش شروع شود. سنین كودكی و نوجوانی بهترین سن هویت­ یابی است. دبیر كل شورای ­عالی آموزش و پرورش كوچك انگاری آموزش و پرورش را یكی از بزرگترین مشكلات این حوزه دانست و اظهار نمود: متأسفانه مسئولان آموزش و پرورش را كوچك دیدند و بر روی آن سرمایه­ گذاری نكردند و به همین خاطر رفتند در جاهای دیگر سرمایه­ گذاری كردند و آدم ­های حرفه­ ای و قوی را به آن­جا بردند و همه این ­ها موجب شد ما حالا درگیر تهیه چهار بخاری باشیم. وی هویت ایرانی را شامل ابعاد مختلف هویت قومی و محلی، هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت مدرن دانست و اضافه كرد: كار ما در آموزش و پرورش این است كه بین این چهار مؤلفه توازن برقرار نماییم، پیش از انقلاب عده ­ای تاكید بر افراطی­ گری و ملیت ­گرایی ایرانی داشتند و موفق نشدند، پس از انقلاب هم افراط و تفریط در مواجهه با فرهنگ و تمدن غرب داشتیم و این ­هم موفق نشد و الان ما باید تبیین دقیق مبانی نظری هویت اسلامی ایرانی، صیانت از زبان خط و ادبیات فارسی، توجه متوازن و متعادل به مؤلفه های هویت ایرانی اسلامی، تقویت نگرش مثبت به گذشته اسلام و ایران را در دستور كار قرار دهیم تا شاهد وضعیت بهتری باشیم. نوید ادهم درانتها اظهار داشت: زمانی كه ما ربع رشیدی داشتیم آكسفورد هم وجود نداشته است. فكر می ­كنم كه رسالت آموزش و پرورش از منظر سند تحول این است كه گذشته، حال و آینده را به هم پیوند بزند.

1397/10/05
18:28:45
5.0 / 5
16
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین