در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران دانش آموز مطرح شد؛

فرایند یادگیری را اصلاح نماییم

فرایند یادگیری را اصلاح نماییم

به گزارش مدیریت آموزش جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی، بامداد شنبه بدون حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فن آوری برگزار گردید.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، این مراسم كه قرار بود با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شود، بدون حضور دو وزیر به كار خود ادامه داد. فرهاد كریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دبیر جشنواره در این برنامه اظهار داشت: مفتخر هستم اعلام كنم اولین برنامه این هفته كه وزارت علوم بانی آن است به تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر اختصاص دارد و به ما نشان داده است باید از اندیشه دانش آموزان در زمینه رشد كشور بهره ببریم. امروزه اختراعات و ابتكارات دانش آموزی را معرفی می نماییم. وی با اشاره به اینكه خصوصیت هفته پژوهش امسال این است كه در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی به بالندگی در این حوزه رسیده ایم، بیان كرد: امسال از دانش آموزان اول ابتدایی هم كه در حوزه ادبیات آثاری داشتند تجلیل خواهیم كرد. ۲۸ اثر برتر دوره های تحصیلی در این برنامه تجلیل می گردد. كریمی اظهار نمود: اگر مقرر است پژوهش در دانشگاه به نتیجه برسد باید پژوهش در مدرسه جدی گرفته شود و راه پژوهش از مدرسه می گذرد. در آموزش و پرورش پژوهش قدمت طولانی دارد و پیشگام هستیم و راه اندازی سیستماتیك آن در آموزش و پرورش به سال ۷۴ باز می گردد. تولید ملی یعنی كاربست نتایج پژوهش. در ادامه مراسم حیدر تورانی رئیس ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش اظهار داشت: در اهمیت و لزوم پژوهش در آموزه های دینی بسیار گفته شده است. طلب علم وظیفه ماست. یادگیری مادام العمر كه شعار اصلی یونسكو هم همین است. از علمای ما هم نقل است كه زمانی كه از دنیا می روند هم دست از طلب علم بر نداشتند. وی افزود: درباره چیستی پژوهش در آموزش و پرورش بدفهمی هایی داریم. وقتی صحبت از پژوهش در آموزش و پرورش می گردد صحبت از تولید علم نیست بلكه باید فرایند یادگیری و یاددهی را اصلاح نماییم با كمك پژوهش كار مهمی كردیم. یعنی عشق به یادگیری را در وجود كودك و نوجوانان بگذاریم و شوق به تغییر پیدا كنند و حس كنجكاوی در وجودشان باشد. اینها باید وارد محتوای كتاب های درسی برود و كتاب ها را پژوهش محور و خلاقیت محور بنویسیم. سرپرست سازمان پژوهش در ادامه بیان كرد: بسیار مهم می باشد كه در روش تدریس معلم، پژوهش محوری خویش را نشان بدهد. وی اظهار داشت: خیلی از چالش های امروز، چالش های جهانی است اما وقتی چالش را از خودمان می دانیم از مثبت اندیشی دور می كند. مثلا بحث خلاقیت و حل مساله و تفكر انتقادی بحث روز یادگیری در دنیاست و همه با آن چالش دارند. تورانی اظهار نمود: تفكر حل مساله یعنی اینكه روحیه جستجوگری در دانش آموزان تقویت شود و سریع در مقابل یك پرسش سراغ حل المسائل نروند. مدیران مدارس باید تلاش كنند این نگاه را در مدارس جاری كنند تا وقتی دانش آموزان وارد دانشگاه و پژوهشگاه ها می شوند كارآفرین شوند. امروزه كشور به كارآفرین نیازمند است.

1397/09/25
14:37:01
5.0 / 5
73
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین