رئیس سازمان مدارس غیردولتی خبر داد

تعیین تكلیف هزینه های مدارس هیات امنایی، شهریه ۱۰۰ میلیونی در مدارس خاص صحت ندارد

تعیین تكلیف هزینه های مدارس هیات امنایی، شهریه ۱۰۰ میلیونی در مدارس خاص صحت ندارد

مدیریت آموزش: رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش جزئیات راه اندازی سامانه های مدارس غیردولتی را اعلام نمود و اظهار داشت: شهریه در دو قالب ثابت و فوق برنامه دریافت می گردد. فوق برنامه همچون فعالیت های تابستانی مدارس غیردولتی كاملا اختیاری هستند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، مجتبی زینی وند در استودیو الفبای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طراحی و راه اندازی سامانه هایی در سازمان مدارس غیردولتی به منظور شفافیت و سهولت دسترسی به اطلاعات اظهار داشت: معتقدیم اگر بتوانیم سامانه ها را در قالب خوبی یكپارچه نماییم بسیاری مشكلات مخاطبان ما حل می گردد.

وی ادامه داد: بعنوان مثال برای دریافت صدور مجوز مراحل طولانی طی می شد اما از زمانی كه سامانه صدور مجوز الكترونیكی راه اندازی شده دیگر نیازی به رجوع حضوری نیست. همه فرآیندها به صورت الكترونیكی تعریف شده است و مراحل قابل رهگیری است.

رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به راه اندازی درگاه اطلاع رسانی، سامانه صدور مجوز تاسیس و راه اندازی مدارس و سامانه شهریه مدارس غیردولتی در چندماه اخیر اظهار داشت: مراحل تعیین شهریه هم همه به صورت الكترونیكی انجام شد و پس از مشخص شدن شهریه اعلام كردیم ولی دانش آموز می تواند در دو قالب شهریه بپردازد. قالب اول شهریه مصوب ثابت طبق برنامه درسی رسمی است و قالب دوم هزینه های اختیاری است كه فعالیت های تابستانی همچون آنهاست.

زینی وند افزود: در سامانه به اولیاء اعلام كردیم اگر دانش آموزی مقرر است در یك فعالیت تابستانی شركت نماید چقدر هزینه باید بپردازد. مؤسسین موظف شدند بر مبنای ساعات تعیین شده در سامانه، فعالیت های تابستانی را برنامه ریزی كرده و تدارك ببینند. بعنوان مثال سقف ساعت مصوب برای فعالیت تابستانی در دوره ابتدایی ۹۰ ساعت است. ضمنا برنامه های تابستانی و فعالیت های خارج از برنامه درسی كاملا اختیاری هستند و مؤسسین موظف اند همه این برنامه ها را در سامانه درج كنند تا اولیاء از آن آگاه باشند.

وی با اشاره به اینكه اكنون مؤسس نمی تواند از ولی دانش آموز بابت فعالیت فوق برنامه هزینه دریافت كند چونكه هنوز سامانه مربوطه فعال نشده است اظهار داشت: از آخر تیر تا آخر مرداد فایل مربوط به فعالیت های خارج از برنامه درسی را در سامانه فعال می نماییم تا مؤسسین بتوانند برنامه های خویش را در آن وارد كنند تا مراحل خویش را برای تایید بپیماید.

رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه سامانه صدور مجوز تاسیس مدارس غیردولتی برای همه افراد جامعه قابل دسترس است و هر شخص حائز شرایطی می تواند درخواست صدور مجوز داشته باشد اظهار داشت: البته مؤسس باید دارای شرایطی باشد كه مدرك تحصیلی و سن افراد از این جمله است.

وی درباره مدت زمان صدور مجوز تاسیس مدرسه غیردولتی عنوان كرد: به لحاظ قانونی باید طی دو ماه استعلامات قانونی از دستگاه های مربوطه پاسخ داده شود.

زینی وند درباره شرایط تأسیس شعب مدارس غیردولتی اظهار داشت: موسسین غیردولتی كه می خواهند شعبه ای برای مدارس دایر كنند اگر حتی یك تذكر كتبی از شورای نظارت منطقه گرفته باشند حق تاسیس شعبه در هیچ شهری را ندارند.

رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سامانه خرید خدمات اظهار داشت: برخی معلمان خرید خدمات از حقوق و عدم پوشش بیمه خود گلایه مند بودند. سامانه ای طراحی كردیم كه نظارت بر طرح خرید خدمات را با استفاده از آن پیگیری می نماییم. اطلاعات كلیه مراكز خرید خدمات باید وارد این سامانه شده و اطلاعات معلمان خرید خدمات در آن درج شود. حق الزحمه معلم بر مبنای دستورالعملی است كه تعریف كرده ایم و به میزان پرداختی موسسین به معلمان دسترسی داریم.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد مدارس خرید خدمات اطلاعات خویش را وارد سامانه كرده اند. از سال آینده اگر مقرر است مدرسه ای مجری طرح باشد باید اطلاعات خویش را وارد سامانه كند.

زینی وند درباره گلایه های مردمی از شهریه های بالای ۲۵ میلیونی مدارس، اظهار داشت: هیچ مورد شهریه ۲۵ میلیونی نداشتیم. از ۶۵ مدرسه گزارش تخلف شهریه داریم و برای نظارت بر شهریه چند اقدام انجام دادیم كه ناظر مستقر در مناطق از این جمله است. به صورت مستمر و روزانه ۵ تیم بر مدارس غیردولتی تهران نظارت دارند.

وی ادامه داد: یك مبنای نظارت، شكایات مردم و دستگاه های مختلف همچون مجلس و سازمان بازرسی است كه بازرسان ما آن را بررسی می كنند. امسال و تا كنون بیش از ۱۰ مورد تخلف شهریه برای ما مسجل شد كه به شورای نظارت تهران اعلام كردیم.
رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه در بین این تخلفات مسجل شده، بالاترین میزان گزارش شده از مدرسه ای بود كه ۲۱ میلیون شهریه گرفته بود كه خلاف بود و پیگیر استرداد شهریه به اولیا هستیم اظهار داشت: وظیفه ما دفاع از حقوق مؤسسین و مردم است. اغلب مؤسسین قانون را رعایت می كنند و ما وظیفه داریم از آنها حمایت نماییم. از آن سو باید از حقوق مردم كه به ما اعتماد كردند دفاع نماییم.

زینی وند با اشاره به اینكه وظیفه ما پیگیری و نظارت است بخصوص مدارسی كه عدول از ضوابط داشته باشند، درباره اخباری در خصوص دریافت شهریه های لاكچری بالای ۱۰۰ میلیونی در بعضی مدارس عنوان كرد: یقین دارم چنین موضوعی صحت ندارد و تا كنون سندی از جانب رسانه های منتشر كننده این اخبار در اختیار ما قرار نگرفته است. ما استقبال می نماییم و اگر چنین مواردی گزارش شود بررسی می نماییم.
وی درباره مدارس هیئت امنایی اظهار داشت: با دو مشكل جدی در این مدارس مواجهیم نخست آنكه توسعه كمی مدارس هیئت امنایی سبب شده بسیاری ادارات مناطق از توسعه كیفی غافل بمانند. بعنوان مثال شرط لازم مدارس هیئت امنایی برای دریافت شهریه از اولیاء، وجود كلاس های فوق برنامه است. جالب آنكه برخی مدارس دوشیفته و چرخشی اند و كلاس فوق برنامه برگزار نمی كنند كه جلوی آنها را گرفته ایم.

زینی وند اضافه كرد: تصمیم گرفته ایم شاخص هایی تعریف نماییم كه مبنای برنامه ریزی در هیئت امنا باشد. شاخص نخست برگزاری كلاس های فوق برنامه برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان است.


تعیین تكلیف هزینه مدار س هیات امنایی و ابلاغ بخشنامه آن تا آخر تیر

رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه اخیر در خصوص تبدیل مدارس نمونه دولتی به هیئت امنایی اظهار داشت: بر این اساس برخی مدارس نمونه دولتی باید در قالب مدارس هیئت امنایی فعالیت كنند. به همین علت اعلام كردیم امسال سایر مدارس دولتی به جز در موارد خاص و هماهنگی ما نمی توانند به هیئت امنایی تبدیل وضعیت شوند. ویرایش سوم بخشنامه تعیین تكلیف هزینه های فوق برنامه های این مدارس، انجام شده است و امیدواریم پیش از اتمام تیرماه بخشنامه مدارس هیئت امنایی ابلاغ شود.

به قول وی، تیم نظارتی قوی برای مدارس هیئت امنایی فعال كردیم و این مدارس هم مورد بازرسی قرار می گیرند.

آخرین وضعیت مدرسه معین
رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش آخرین وضعیت مدرسه معین را شرح داد و اظهار داشت: مراجع ذیصلاح قضایی به این پرونده ورود كرده اند. موارد مربوط را آنها اعلام نمودند. آنچه به ما مرتبط بود این بود كه شورای نظارت استان دو وظیفه دارد نخست باید پیرامون مدرسه ای كه این اتفاق افتاده تصمیم گیری می كرد كه انجام شد و مدرسه دوره اول را منحل كرد. آن فضا مجتمع آموزشی و یك فضای احداثی است و اولیاء از سایرمقاطع نارضایتی نداشتند و آنها دایرند.

زینی وند اضافه كرد: این اتفاق یك بی اعتمادی را تولید كرد و حادثه تلخی بود. شورای نظارت موظف بود برای دفاع از حقوق حقه آموزش و پرورش از مسببین شكایت كند كه این كار هم انجام شد و طرح دعوی صورت گرفت.ضمنا نظارت ما باید سختگیرانه تر شود و سبب شد جذب، توانمندسازی و نظارت بر نگهداشت را جدیتر دنبال نماییم كه جلساتی با گزینش برای جذب نیروی انسانی در مدارس غیردولتی داریم و احیانا دستورالعمل جدیدی هفته آینده به اتمام برسد.

وی با تاكید بر اینكه هیچ معلمی نباید بدون گزینش در مدرسه حضور یابد و این یك قانون است و هرساله باید گزینش درباره نیروها اظهار نظركند اظهار داشت: گزینش مراحل عادی خویش را طی می كند.
ضمن آنكه در طرح ناظرین مقیم به صورت موردی، گزینش نیرو مورد توجه است. در همین راستا استانها موظف شدند تك تك مدارس پیش از شهریور یكبار مورد بازرسی قرار گرفته باشد.
برای بهبود وضعیت موجود و تسهیل شرایط در حال تهیه دستورالعملی هستیم كه موارد لازم در آن گنجانده میشود.

آموزش و پرورش؛ تنها مرجع صدور مجوز پیش دبستانی
زینی وند به سامانه صدور مجوز پیش دبستانی اشاره نمود و اظهار داشت: بر مبنای قانون تنها مرجع صدور مجوز پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش است.
دو نوع مراكز پیش دبستانی داریم. نخست مراكز پیش دبستانی دولتی با مشاركت مردم و دوم مراكز پیش دبستانی غیردولتی؛ ازاین رو مراكز پیش دبستانی صرف دولتی در هیچ كجا نداریم البته در نوع اول، تفكیك وظیفه كردیم و مناطق دو زبانه و كمتر برخوردار با حمایت دولت و تخصیص اعتبارات به صورت دولتی اداره می گردند.

وی ادامه داد: در نوع دوم كه مراكز غیردولتی بود هم دو گونه مركز پیش دبستانی داریم، نخست مركز كاملا غیردولتی مستقل و دوم مركز ضمیمه مدرسه غیردولتی است. مركز مستقل بر مبنای الگوی شهریه، شهریه دارد و در پیش دبستانی ضمیمه هم والدین باید ۸۰ درصد شهریه سالانه دوره ابتدایی همان مدرسه را بپردازند.

توضیحاتی درباره مدارس دولتی كه چند كلاس پیش دبستانی دایر كرده اند
درصد افزایش شهریه پیش دبستانی های مدارس دولتی


زینی وند با اشاره به آن دسته از مدارس دولتی كه دو كلاس خویش را تبدیل به پیش دبستانی كرده اند عنوان كرد: همه مباحث كارشناسی ما روی این است كه اگر مقرر است در یك مدرسه دولتی دو كلاس اختصاص بدهند چون از مردم شهریه می گیرند، باید بر مبنای ماده ۱۲ قانون تاسیس مدارس غیردولتی باشد و آن دو كلاس بعنوان فضای مازاد به موسس پیش دبستانی كه مجوز دارد اجاره داده شود.

رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه همكاران ما بعنوان مدیر مدرسه نمی توانند اتاقی را در مدرسه جدا و به پیش دبستانی تبدیل كنند اظهار داشت: در مراكزی كه سال قبل پیش دبستانی در فضای دولتی داشتیم نباید شهریه شان از ۱۵ درصد سال قبل خود بیشتر شود.

به قول وی استقبال خوبی برای دریافت مجوز مراكز سایر دستگاه ها داشتیم و تا كنون حدود ۷۰۰۰ مركز از ما مجوز دریافت كرده اند. در حال توافق با بهزیستی و سایر دستگاه ها هستیم و امید است حمایت كنند تا همه وارد سامانه شده و مجوز بگیرند.

زینی وند افزود: سامانه مجدد فعال شده و قرار شد روی مهلت زمانی پافشاری نكنیم. در شورای سیاست گذاری تصویب كردیم اگر مركزی از سایر نهادها مجوز گرفته به محض آنكه این موسسین اطلاعات خویش را وارد سامانه كنند كد رهگیری دریافت می كنند كه به منزله مجوز موقت یكساله است. در این یكسال موظف ایم مراحل قانونی را طی و مجوز دائم بدهیم. حدود ۱۹ هزار مراكز از همه دستگاه های دیگر وجود دارند كه برخی مهدكودك هستند و پیش دبستانی هم دارند كه تا كنون حدود ۷۰۰۰ مركز در سامانه ثبت نام كرده اند.

رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: معتقدیم بر مبنای سیاستهای كلی ابلاغی و امری حاكمیتی باید از مهدكودك تا پیش دانشگاهی را برنامه سازی، تصمیم گیری نظارت و اجرا نماییم و مصر هستیم همه مراكز پیش دبستانی در آموزش و پرورش متمركز شود.



1397/04/22
00:40:42
5.0 / 5
5103
تگهای خبر: آموزش و پرورش , توسعه , خدمات , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین