مدیركل ارزیابی وپاسخگویی به شكایات آموزش وپرورش:

توان ما محدود و عرصه وسیع است، شكایت كنید، رسیدگی می گردد

توان ما محدود و عرصه وسیع است، شكایت كنید، رسیدگی می گردد

مدیریت آموزش: مدیركل ارزیابی عملكرد وپاسخگویی به شكایات آموزش وپرورش حوزه عملكردی این اداره كل همچون نحوه رسیدگی به شكایات را شرح داد.



علیرضا كمرئی رئیس اداره كل ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات در گفتگو به خبرنگار مهر، درباره موفقیت این اداره كل در حیطه عملكردی نظارتی خود بر حوزه های آموزش و پرورش اظهار داشت: ما سه محور فعالیت داریم. یك محور ارزیابی دستگاه و واحدهای استانی و منطقه ای است كه مبتنی بر شاخص هایی كه موجود است ارزیابی می نماید و نسبت به صیانت از ارزش های آموزش و پرورش، عمل می كند. در این بخش هر جا انجرافی در جهت تحقق اهداف مشاهده شود، برخورد صورت می گیرد و به سیستم بازخورد داده می گردد.
وی در پاسخ به این پرسش كه این رصد چگونه رخ می دهد، بیان كرد: رصد سیستم و معلم ها به دو صورت انجام می گردد. درباره معلم ها فرم هایی وجود دارد كه بر مبنای تفاهم نامه بین معلم و مدیر مدرسه ارزیابی در آن فرم ها در هر فصل وارد می گردد. در واقع این فرم عملكردی معلمان است. در نهایت هم این ارزیابی صورت می گیرد كه هر معلم نسبت به ۱۲۰ امتیاز چه امتیازی كسب كرده است.
مدیركل ارزیابی عملكرد وپاسخگویی به شكایات آموزش وپرورش در ادامه درباره ارزیابی سازمان بیان كرد: به صورت ویژه در دولت عملكرد همه دستگاه ها توسط سازمان برنامه در دو دسته شاخص های عمومی و خصوصی صورت می گیرد. ارزیابی عمومی برای همه دستگاه هاست اما دسته دوم مربوط به وظایف ذاتی آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش با سطوح استانی و منطقه ای تفاهم نامه هایی دارد كه بر این اساس عملكردها ثبت و مستند سازی می گردد. در واقع اجرای این تفاهم نامه ها رصد و ارزشیابی می گردد.
كمرئی همینطور اظهار نمود: در دومین مرحله عملكردی ما كه بحث نظارت و بازرسی است فعالیت مستمری دایم. در همه موارد به صورت مثال روی درآمد اختصاصی آموزش و پرورش و یا سرویس مدارس و.... در استان های مختلف این بازرسی صورت می گیرد. هر بازرس در هر مورد ۵ روز در محل مقیم می گردد و مستندات موجود را جمع اوری می كند و نظر دی نفعان را هم پرسش و جو می كند.
وی در جواب به این سوال كه چرا با این حال فراِیندها باز شاهد موارد تخلفات فردی و گاه سیستمی هستیم، به صورت مثال آخرین مورد مبحث معلمی كه اقدام به كوتاه كردن موی دانش آموز دختر كرده بود و آموزش و پرورش ورود كرد، اظهار نمود: سومین كار ما پاسخگویی به شكایات است و آنجا به صورت كمتر فعالانه حضور داریم اما اگر شكایتی در سامانه های مربوط ثبت گردد ورود می نماییم. ازاین رو هر كس احساس می كند اجحاف یا خطایی صورت گرفته حتما از این طریق با ما در تماس باشد.
مدیركل ارزیابی عملكرد وپاسخگویی به شكایات آموزش وپرورش اظهار داشت: به هر حال آموزش و پرورش به لحاظ گستردگی قابل قیاس با هیچ دستگاهی نیست. ما ۱۳.۵ میلیون دانش آموز داریم و بیش از یك میلیون معلم و هر سیاست در آموزش و پرورش بر تك تك خانواده ها اثر می گذارد. از نظر گستردگی عملكردی آموزش و پرورش تولید خطا در سیستم به نظر دور از انتظار نیست. ما ادعا نداریم چتر نظارتی امان به حدی گسترده است كه می توانیم همه را تحت پوشش قرار دهیم اما از آن سو نمی گردد گفت سیستم كاری ما كارایی نداشته است. توان ما محدود و عرصه كار وسیع است.
وی افزود: ما تلاش در تولید سیاست های بازدارنده داریم. و بعد بر روند اجرای آن نظارت می نماییم. اگر مشكلی هم باشد رسیدگی می نماییم. اما جامعه ما هوشمند است و می داند وجود ۱۰ مورد تخلف اینگونه در عرصه ای كه ۱۴.۵ میلیون فرد مرتبط دارد شاید قابل تامل نباشد.

1397/03/05
15:34:11
5.0 / 5
4947
تگهای خبر: آموزش و پرورش , دانش آموز , معلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین