مدیركل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خبرداد

برپایی نمایشگاه مشاغل در مدارس، اجرای آزمون رغبت و توانایی كلاس نهمی ها

برپایی نمایشگاه مشاغل در مدارس، اجرای آزمون رغبت و توانایی كلاس نهمی ها

مدیریت آموزش: مدیركل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش روزشمار هفته مشاغل را معرفی و برنامه های ویژه این هفته را در مدارس اعلام نمود.


مسعود شكوهی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری هفته اول اردیبهشت ماه بعنوان هفته مشاغل اظهار نمود: راهكار ۳-۲۱ سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را موظف كرده كه باید هدایت تحصیلی دانش آموزان را منطبق بر استعداد، توانایی و رغبتشان انجام دهد.
وی اضافه كرد: یكی از اركان و استلزامات هدایت تحصیلی فراهم كردن فرصتی است تا دانش آموزان فرصت های شغلی را بشناسند و با حرف و مشاغل موجود و دارای اولویت منطقه خود آشنا شوند.
مدیركل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه آموزش و پرورش برنامه ریزی هایی را در سطح مدرسه، منطقه و استان برای معرفی مشاغل انجام داده است، به تشكیل كمیته هایی در مناطق اشاره نمود و اظهار داشت: كمیته ها موظف اند برنامه هایی را در این هفته انجام دهند كه همچون آنها برپایی نمایشگاه مشاغل است. یك غرفه در اختیار هر منطقه قرار می گیرد تا بتواند ظرفیت های شغلی موجود را معرفی نماید.
شكوهی ادامه داد: در بهمن و اسفندماه سال قبل از دانش آموزان پایه نهم آزمون رغبت و توانایی گرفتیم كه در هدایت تحصیلی دانش آموزان موثر است. در این ایام تلاش می نماییم دانش آموز بر مبنای استعداد، توانایی، رغبت و خصوصیت های شخصیتی كه دارد رشته تحصیلی یا شغلی اش در آینده را آگاهانه و با اطلاعات بیشتری انتخاب نماید.
وی همینطور به تهیه بروشور و كتاب های معرفی مشاغل و توزیع آن در بین دانش آموزان اشاره عنوان كرد: برگزاری اردوهای یك روزه و بازدید از مراكز تولیدی و صنعتی در منطقه و استان و آشنایی با حرف و مشاغل موجود و دعوت از كارآفرینان موفق و متخصصان برای حضور در نمایشگاه و جلساتی كه در مدارس برگزار می گردد هم از دیگر برنامه های موجود است. ما از نمایندگان دستگاه ها و بخش های مختلف دعوت كرده ایم و این امكان فراهم است بیایند و خویش را معرفی كنند.
مدیركل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره اثربخشی این نمایشگاه ها اضافه كرد: با اهتمامی كه مدارس دارند اگر برنامه ها بخوبی اجرا شوند و بخش های دیگر چون حوزه صنعت و وزارت كار همكاری كنند، كمك می نماید تا دانش آموزان دریابند در آینده چه شغلی در جامعه نیاز است و چگونه می توانند وارد رشته ای شوند كه متناسب با توانایی آنها باشد. این تطبیق و تناسب سازی می تواند كمك نماید تا بخشی از مشكلات موجود حل شود.
شكوهی ادامه داد: برخی دانش آموزان تحت اكراه و اجبار رشته ای را انتخاب می كنند اما بعد می بینند فرصت شغلی برای آن وجود ندارد و علاقه ای هم به آن ندارند كه این امر خود تبعات زیانبار اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی به همراه دارد.
به گفته وی روزشمار هفته مشاغل با شعار «حمایت از كالای ایرانی» به شنبه، اول اردیبهشت روز «دانش آموزان و نقش آنان در عملیاتی كردن شعار پشتیبانی از كالای ایرانی»، یك شنبه، دوم اردیبهشت روز «دانش آموزان و نهادینه كردن فرهنگ كار، كارآفرینی و خود اشتغالی»، دوشنبه، سوم اردیبهشت روز «دانش آموزان و نقش مشاوره تحصیلی – شغلی در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازاركار آینده»، سه شنبه، چهارم اردیبهشت روز «دانش آموزان و ایده پردازی در رشد و توسعه شغلی كشور»، چهارشنبه، پنجم اردیبهشت روز «دانش آموزان و راه های كسب اطلاعات در زمینه شناخت خود و مشاغل موجود در جامعه»، روز پنج شنبه، ششم اردیبهشت روز «دانش آموزان، بازدید از مراكز شغلی و انتخاب مسیر زندگی تحصیلی و شغلی» و جمعه، هفتم اردیبهشت روز «دانش آموزان، خانواده و آگاهی بخشی تحصیلی - شغلی» نامگذاری شده است.



1397/01/31
21:40:15
5.0 / 5
4733
تگهای خبر: آزمون , آموزش و پرورش , تحصیل , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین