نرخ رشد باسوادی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است

نرخ رشد باسوادی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است

مدیریت آموزش: رئیس سازمان سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش اعلام نمود: در كشور ما در طول سال های ۹۱ تا ۹۵، نرخ باسوادی ۲، ۸۵ درصد رشد پیدا كرده كه این رقم در حدود ۳ برابر میانگین جهانی است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علی باقرزاده در مورد توسعه، پیشرفت و آبادانی در جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش، اظهار نمود: سازمان سوادآموزی از سال ۶۳ با مصوبه مجلس شورای اسلامی بعنوان یك سازمان وابسته به آموزش و پرورش درنظر گرفته شد و با تمام تلاش هایی كه فرزندان این مرز و بوم انجام دادند درصد باسوادی از حدود ۴۸ درصد در سال پیروزی انقلاب اسلامی به حدود ۸۸ درصد در سال ۹۵ رسیده، البته این امر در مورد گروه سنی زیر 50 سال شرایط متفاوتی دارد به این شكل كه از ۴۸ درصد در سال پیروزی انقلاب اسلامی حدودا به ۹۵ درصد باسوادی دست پیدا كرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد كاهش اختلاف درصد باسوادی بین زنان و مردان و اینكه مسئله شكاف و عدالت جنسیتی مبحث بسیار مهمی در شاخص های آموزشی دنیا است، اظهار داشت: در سال پیروزی انقلاب بین باسوادی زنان و مردان حدود ۲۴ درصد اختلاف وجود داشت كه هم اكنون این رقم به كمتر از ۶، ۵ درصد رسیده است.
باقرزاده ادامه داد: در میان مناطق شهری و روستایی حدود ۳۵ درصد اختلاف باسوادی بین زنان و مردان وجود داشته كه اكنون به حدود ۱۲ درصد رسیده است و برپایه آمار ناشی از سرشماری، تنها در ۵ سال قبل نرخ باسوادی ۲، ۸۵ درصد بهبود پیداكرده است.
وی با باین اینكه در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، سند جهانی "آموزش برای همه" را حدود ۱۷۷ كشور امضا كردند اظهار داشت: در این راستا تعهد دادند كه در تعداد و درصد بی سوادی كاهش قابل ملاحظه داشته باشند، ارزیابی یونسكو نشان داده است كه میانگین كاهش درصد بیسوادی حدود یك درصد بوده است و تعداد بی سوادان دنیا در طول ۱۵ سال هم حدودا ثابت مانده اند.
رئیس سازمان سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: در كشور ما در طول سال های ۹۱ تا ۹۵، نرخ باسوادی ۲، ۸۵ درصد رشد پیدا كرده كه این رقم در حدود ۳ برابر میانگین جهانی است واز آمار بی سوادان یك و میلیون نفر به نسبت جمعیت كاهش یافته است.
باقرزاده كه در یك برنامه رایویی سخن می گفت، خاطرنشان كرد: حدودا تمام كشورهای دنیا اتفاق نظر دارند كه "سواد باید توام با توانایی خواندن، نوشتن و حساب كردن باشد" كه در كنار این توانایی بحث به كار بستن این توانایی در مشاركت و توسعه جامعه محلی، ملی یا بین المللی مطرح است.



1396/11/21
14:23:53
5.0 / 5
5803
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین