سیاست یك بام و دوهوای آموزش و پرورش؛

لزوم تدریس زبان انگلیسی در دوره ابتدایی

لزوم تدریس زبان انگلیسی در دوره ابتدایی

به گزارش مدیریت آموزش سیاست آموزش و پرورش با وجود اینكه ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی است، اما این رویكرد در مواجهه با مدارس غیردولتی متفاوت می باشد.



خبرگزاری مهر، گروه جامعه: دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش از ممنوعیت زبان انگلیسی در دوره ابتدایی سخن می گوید. این مورد خبر جدیدی نیست اما بازتاب داخلی و خارجی بسیاری داشت. تكلیف مواضع رسانه های خارجی در مقابل اخبار داخلی مشخص است و به آن نمی پردازیم.
آنچه باید گفت درباره بازتاب این مورد در شبكه های اجتماعی است. خیلی از افراد با بازنشر متنی به نقد این مورد پرداختند و سخن از ممنوعیت تازه زبان انگلیسی در مدارس به میان آوردند.
چرا این مورد برای مردم تازگی داشت؟ شاید دلیل آن را در بعضی از مدارس دولتی و خیلی از مدارس غیردولتی بتوان یافت. یكی ازجاذبه ها و راه های درآمد زایی مدارس، برگزاری كلاس هایی همچون زبان برای دانش آموزان است.
برگزاری كلاس زبان برای دانش آموزان ابتدایی در مدارس غیردولتی یك رویه عادی به شمار می آید. به همین دلیل، بعضی از خانواده ها، فرزندانشان در مدرسه كلاس زبان هم دارند، باید ممنوعیت این مورد برای آنان تازگی داشته باشد. اگر این مورد به صورت جدی ممنوع بود، به صورت قطع فرزندان آنان حداقل در آموزشگاه های بیرون زبان می آموختند.
تدریس الزامی زبان به ابتدایی ها در ساعت درسی
مادری كه فرزندش در مدرسه غیردولتی غرب تهران تحصیل می كند به خبرنگار مهر، می گوید: پسرم پایه ششم است، بابت شهریه مبلغ هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت كرده ام. این دبستان از اول ابتدایی به صورت الزامی برای تمام دانش آموزان كلاس زبان برگزار می نماید.
او ادامه می دهد: پسرم كه پایه ششم است، در هفته سه جلسه ۴۵ دقیقه ای در ساعت درسی زبان انگلیسی دارد. شنیده ام اخیر این مورد ممنوع شده است. من موافق یادگیری زبان برای فرزندم هستم اما سطح یاددهی در مدرسه بالا نیست. اگر الزامی نبود فرزندم را در آموزشگاه زبان ثبت نام می كردم.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر؛ این مدرسه پا را فراتر گذاشته است و كلاس های زبان را به ساعت رسمی آموزشی هم كشانده است و این نشان از ضعف نظارت وزارت آموزش و پرورش دارد.
این مبحث در یكی از مدارس ابتدایی غیردولتی شمال تهران هم رخ داده است، اگر خانواده ای تمایل به ثبت نام فرزندش در این كلاس ها نداشته باشد، فرزندش مجبور است در حیاط مدرسه بنشیند و منتظر شود تا كلاس زبان تمام شود تا ساعت كلاس درس رسمی آغاز شود. بنابراین خانواده ها مجبورند فرزندشان در این كلاس ها ثبت نام كنند.
ناگفته نماند؛ تعداد محدودی از مدارس دولتی هم در دوره های ابتدایی با آموزشگاه ها قرداد منعقد می كنند و مدرسی پس از ساعت درسی به دانش آموزان زبان یاد می دهد. البته این مدارس به علت دولتی بودن، با شنیدن خبر ممنوعیت، عطای این مورد را به لقایش بخشیده اند و تبلیغات خود در خصوص برگزاری دوره زبان انگلیسی را كمرنگ كرده اند.
معتقد به اجرای قانون هستیم
در این باره، رئیس سازمان مدارس غیردولتی به خبرنگار مهر می گوید: در مدارس غیر دولتی كلاسهای فوق برنامه داریم. بعضی از این فوق برنامه ها مربوط به مباحث درسی است و برخی دیگر به موضوعات غیر درسی.
زینی وند ادامه می دهد: معتقد به اجرای قانون هستیم. نوید ادهم، دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش هم توضیحاتی را درباره ممنوعیت زبان انگلیسی داده است. متناسب آن دستور العمل اقدام می نماییم.
وی در واكنش به این پرسش كه برگزاری زبان در مدارس چه رسمی و چه غیررسمی برای ابتدایی ها ممنوع می باشد اما مدارس غیردولتی اهتمامی ندارند، اظهار داشت: این مورد را بررسی می نماییم و گزارش آن را اعلام می نماییم.
معاون وزیر آموزش و پرورش همینطور از تشكیل كارگروه نظارت بر مدارس غیردولتی هم اطلاع داد.
آموزش زبان در دوره رسمی و غیررسمی دوره ابتدایی نداریم
با این وجود؛ دبیر كل شورای عالی آموزش و پرورش ممنوعیت زبان انگلیسی در دوره ابتدایی را مسئله جدیدی نمی داند و به خبرنگار مهر، می گوید: مصوبه ای در خصوص دایر بودن زبان در دوره ابتدایی نداشته ایم كه بخواهیم اكنون مبحث این مصوبه را ممنوع نماییم.
نوید ادهم در ادامه درباره ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ادامه می دهد: بر خلاف مصاحبه ای كه از صدا و سیما پخش گردید، ممنوعیت آموزش زبان مصوبه جدیدی نبود و در جامعه كج تابی داشت. آموزش و پرورش هیچ تصمیم جدیدی درباره آموزش زبان نگرفته است و از گذشته آموزش زبان در دوره ابتدایی را در مدارس و در جدول برنامه درسی نداشته ایم و آموزش زبان از پایه هفتم شروع می گردد.
وی درباره شروع سن آموزش زبان بیان می كند: موفقیت یا عدم موفقیت در فراگیری زبان صرفا به مولفه زمان و سن شروع آموزش بر نمی گردد و مولفه های مختلفی در آن دخیل است كه همچون آنها می توان به صلاحیت های حرفه ای معلم، محتوای مناسب و شیوه های ارزشیابی اشاره نمود.
وی با تاكید بر اینكه تلاش می نماییم آموزش زبان در دوره متوسطه را تقویت كنیم؛ در پاسخ به اینكه آیا آموزش و پرورش همانطور كه خواسته والدین است قصد ندارد آموزش های زبان را از دوره دبستان شروع كند؟ می گوید: در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد و بررسی های كارشناسانه ای در حال انجام می باشد اما در شرایط فعلی به هیچ وجه موافق با اجرای آموزش زبان در برنامه رسمی دوره ابتدایی نیستیم و چیزی تحت عنوان آموزش زبان نه در دوره رسمی و نه در دوره های فوق برنامه وجود ندارد و اگر غیر از این در مدارس رخ دهد تخلف به حساب می آید.
آنچه مشخص است، اجرای سیاست یك بام و دو هوای آموزش و پرورش در مبحث برگزاری كلاس زبان در دوره ابتدایی است. مدارس غیردولتی تاییدیه برگزاری فعالیت های فوق برنامه را از وزارت آموزش و پرورش دریافت می كنند. سیاست آموزش و پرورش با وجوداینكه ممنوعیت زبان انگلیسی در دوره ابتدایی است اما این سیاست در مواجه با مدارس غیردولتی متفاوت می باشد.
 

1396/11/05
14:23:17
5.0 / 5
4553
تگهای خبر: آموزش و پرورش , دانش آموز , دانش آموزان , مدارس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین