پیاده سازی سند تحول در مدارس سمپاد با ۶ اصل بنیادین

پیاده سازی سند تحول در مدارس سمپاد با ۶ اصل بنیادین

به گزارش مدیریت آموزش، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در دوره آموزشی مدرسه تراز ضمن اشاره به اهداف سند تحول بنیادین، این سازمان را نمونه ای از یک نهاد یادگیرنده و پیشرو توصیف کرد.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، کارگاه تخصصی توانمندسازی مدیران مدارس سمپاد با هدف پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحقق الگوی «مدرسه تراز» این سند، با حضور بیشتر از ۱۰۰ نفر از مدیران این مدارس از سراسر کشور برگزار گردید.
الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و معاون وزیر آموزش و پرورش، در آغاز این مراسم با بزرگداشت یاد و خاطره شهدای جنگ ۱۲ روزه و بخصوص شهدای سمپاد، این استعدادهای درخشان را هدیه ای الهی برای شکوفایی کشور برشمرد.
یاوری در ادامه با تاکید بر لزوم تربیت نیروی انسانی اثرگذار برای پیشبرد تمدن دیرینه اسلامی-ایرانی در مقابل تمدن های جنگ طلب، بر مسئولیت خطیر مدارس سمپاد در تربیت نسلی متعهد به ارزش های انسانی و معنوی پرچم داری شده توسط ایرانی ها در طول هشت هزار سال تاریخ تاکید کرد. وی سپس شش اصل محوری موردنیاز برای تحقق این مهم در مدارس سمپاد را به شکل انشایی تشریح نمود.
معاون وزیر آموزش و پرورش سلامتی جسم، ذهن و روح را بعنوان پایه ای اثرگذار و پیش نیاز یادگیری معرفی نمود و اضافه کرد: «دانش آموزان تنها زمانی مهارت ها را به درستی می آموزند که این خصوصیت حیاتی را در مربیان و مدیران خود ببینند. با ورزش، تغذیه مناسب و تربیت ذهنی می توانیم آنان را به اشخاصی با تاب آوری بالا تبدیل نماییم.»
وی در ادامه مشارکت فعال را از ارکان کلیدی دانست و توضیح داد: این مشارکت باید در تولید و عرضه محتوای علمی، کاربردهای عملی، اداره مدرسه و کلاس، و همینطور صدمه شناسی و عرضه راهکار ها توسط خود دانش آموزان متجلی شود. حضور مؤثر دانش آموختگان سمپاد، شبکه اولیای کارآمد و دانشجو معلمان برجسته در مدارس، نمونه های بارز این مشارکت است.
دکتر یاوری آموزش پشتکار، مسئولیت پذیری و حل مسئله را گام بعدی برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر موفق شویم دانش آموزان را طوری تربیت نماییم که مسایل را متعلق به خود بدانند و با پشتکار در حل آنها بکوشند، آن گاه است که آنها را اثرگذار پرورش داده ایم و در وجودشان تعهد بوجود آورده ایم. این بخش شاهکار مدیریتی ما خواهد بود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، آزمون و خطا و پذیرش شکست را مهم ترین درسی عنوان نمود که دانش آموزان باید در مدرسه بیاموزند: باید تجربیات دانش آموزان را متنوع کرد و آنها را به خروج از منطقه امن و تجربه اندوزی تشویق نمود. شکست خوردن به آنها می آموزد که برای حل مشکلات به جمع نیاز دارند و روحیه ایستادگی را در آنها تقویت می کند. اصل کلیدی، پذیرش شکست است.
وی سپس بر ضرورت مدیریت دانایی محور تمام ارکان مدرسه و ادارات استعدادهای درخشان تاکید کرد و توضیح داد: این رویکرد متفاوت از کتاب محوری صرف است و شامل توانایی طرح مساله، پرسشگری صحیح، پژوهش هدفمند، ایجاد ارتباط بین ایده ها و فرصت سازی برای تعامل گروهی می شود. در عصر هوش مصنوعی، نظام دهی به داده ها و پرورش این قابلیت ها در مدرسه، ارزشی بی بدیل دارد.
یادگیرندگی سازمانی آخرین محور مورد تاکید دکتر یاوری بود: مدارس ما باید به سازمان های یادگیرنده تبدیل شوند که همواره با کسب تجربه، درحال بهبود عملکرد خود هستند. مدیران این سازمان ها با استفاده از مشورت، تجربیات را عملیاتی می سازند. آموزش و پرورش و به صورت ویژه سمپاد، نمونه های ایده آلی از چنین سازمان هایی هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در انتها ضمن اشاره به لزوم ارتقا در تمامی حوزه های شش گانه فوق، تصریح کرد: آموزش هایی نظیر این کارگاه تخصصی، مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ایجاد مدارس تراز را هموارتر می سازد و ما را از وضعیت کنونی به جایگاهی والاتر رهنمون خواهد شد.


منبع:

5.0 / 5
25
1404/05/09
11:05:06
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , دانش آموز
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است
مدیریت آموزش: دانش را به اشتراک بگذارید، آینده را بسازید (olms.ir)

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین