تحول در تربیت بدنی مدارس

تحول در تربیت بدنی مدارس

به گزارش مدیریت آموزش، معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش، در دوره ارزیابی مجتمع های ورزشی، بر بهره برداری از نگاههای نوین برای توسعه زیرساخت های ورزشی و تربیتی تاکید کرد.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محمد جعفری معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در جریان دوره آموزشی «ارزیابی و پایش مجتمع های آموزشی و ورزشی کشور» از تجربه ها و نگاههای نوین وزارت خانه در توسعه زیرساخت های ورزشی و تربیتی سخن گفت.
جعفری اضافه کرد: اجرای چمن مصنوعی در کمتر از یک شبانه روز فقط شعار نبود؛ ما آنرا عملی کردیم. هدف ما ایجاد الگویی دقیق، شفاف و قابل تکرار در سرتاسر کشور است.
وی بیان کرد که این فرایند فیلم برداری و مستندسازی شد تا دیگر استان ها و مناطق هم بتوانند با اطمینان از این الگو استفاده نمایند.
جعفری با تاکید بر نقش مشارکت مردمی در پایداری طرح ها اظهار داشت: هیچ طرح پایداری بدون حضور مردم دوام نمی آورد. ما در اجرای پایگاه های ورزشی و فرهنگی در دل محله ها، از ظرفیت امام جمعه ها، والدین و حتی خود دانش آموزان استفاده کردیم.
وی افزود: مدرسه ای را که حیاطی بلااستفاده داشت، به محیطی زنده و امن برای ورزش و شادی بچه ها تبدیل کردیم؛ فضایی که نه تنها بامداد ها بلکه عصرها هم با حضور خانواده ها و مردم محل زنده است. این همان مدرسه زندگی محور است که مد نظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
جعفری ضمن اشاره به لزوم مستندسازی و سنجش پذیری برنامه ها اظهار داشت: اگر می خواهیم کارمان ماندگار باشد، باید عدد و شاخص داشته باشیم. مثلا چند دانش آموز از فضای ورزشی استفاده می کنند؟ چند خانواده درگیر فعالیتهای مدرسه شده اند؟ همین آمارها هستند که خیرین و مسؤلان را برای مشارکت های بعدی قانع می کنند.
وی تاکید کرد که بدون تحلیل داده ها نمی توان مسیر بهبود را یافت یا نتایج اقدامات را ارزیابی کرد. این پایش مستمر، کلید موفقیت سیاستهای ملی در حوزه تربیت بدنی است.
جعفری در ادامه این نشست آموزشی اظهار داشت: هر استان باید یک نمونه از این مدل را طراحی و اجرا نماید و با مستندسازی، آنرا در شورای آموزش و پرورش منطقه طرح و تصویب کند. هم اکنون همه استانداران نسبت به فضای تربیتی و ورزشی حساس شده اند و از چنین طرح هایی حمایت می کنند.
وی افزود: تربیت بدنی نباید صرفا یک فعالیت مکمل تلقی شود؛ بلکه بخشی از فرایند تعلیم و تربیت است و باید به شکل ساختارمند، هدفمند و اثربخش دنبال شود.
جعفری اظهار نمود: کل کشور حدود ۵، ۵۰۰ فضای ورزشی فعال دارد که مجموع مساحت آنها به ۲، ۸۴۳، ۳۸۲ متر مربع می رسد. با این حساب، سرانه فضای ورزشی برای هر نفر فقط حدود ۰/۲۱ متر مربع است.
بنا بر اعلام معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش، برای تحقق این هدف توافق نامه ای میان مدیران کل آموزش و پرورش استان ها به امضا رسیده و تابحال ۸۰ درصد از اعتبار مورد نیاز تأمین شده است.
وی افزود: در طرح پایش کشوری، استان ها و مناطق آموزشی بر مبنای میزان سرانه فضای ورزشی در چهار سطح اولویت بندی شده اند تا سرمایه گذاری هدفمند و مبتنی بر عدالت آموزشی انجام گیرد:
اولویت اول: ۱۳۱ منطقه با سرانه کمتر از ۱۰ درصد استاندارد (وضعیت بحرانی)
اولویت دوم: ۳۰۸ منطقه با سرانه تا ۲۱ درصد (نیاز فوری به اقدام)
اولویت سوم: ۶۷۲ منطقه با سرانه کمتر از ۱ متر مربع (کمتر از حد استاندارد)
اولویت چهارم: مناطقی با سرانه مطلوب یا بالاتر که احتیاج به سرمایه گذاری کمتری دارند.
جعفری تاکید کرد: اگر به دنبال تحول پایدار در تربیت بدنی هستیم، نمی توانیم توسعه فضاهای ورزشی را رها نماییم.


منبع:

5.0 / 5
24
1404/05/01
09:50:53
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تعلیم و تربیت , توسعه
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است
مدیریت آموزش: دانش را به اشتراک بگذارید، آینده را بسازید (olms.ir)

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین