میانگین پایین امتحانات غائی به مفهوم بحران در نظام آموزشی کشور نیست
به گزارش مدیریت آموزش، رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش وپرورش اظهار داشت: میانگین پایین امتحانات غائی به مفهوم بحران در نظام آموزشی کشور نیست.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محسن زارعی رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش ضمن اشاره به حواشی اخیر پیرامون میانگین پایین نمرات امتحانات غائی دانش آموزان، اظهار داشت: آزمون های نهایی، فقط معیار نمره دهی یا رتبه بندی نیستند؛ بلکه ابزار علمی برای ارزیابی تحقق اهداف آموزشی مصوب در سطح ملی اند. وی با تاکید بر این که نباید فقط برمبنای عدد و بدون تحلیل کیفی به قضاوت پرداخت، اضافه کرد: این تصور که میانگین پایین عددی حکم به ناکارآمدی کامل نظام آموزشی می دهد صحیح نیست. برمبنای آزمون های سراسری، تمام اهداف برنامه های درسی با طراحی تخصصی گروههای علمی پوشش داده می شوند و دانستن میانگین ها، جایگاه دانش آموزان و مناطق مختلف را در دستیابی به این اهداف آشکار می کند. زارعی خاطرنشان کرد: سال گذشته، میانگین نمرات رشته تجربی دانش آموزان کشور حدود ۱۲ بود که به معنای تحقق ۶۰ درصدی اهداف برنامه درسی است. این رقم به منزله موفقیت قسمتی از نظام آموزشی و نشانه وجود ۴۰ درصد خلأ نیز هست که باید مبنای تحلیل و اقدام جدی قرار گیرد. وی ادامه داد: نه پایین بودن مطلق این عدد معیار بحران است و نه بالا بودن آن نشانه سلامت کامل؛ مهم، تحلیل عالمانه این آمار و کشف نقاط ضعف برای بهبود شرایط است. رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش اعلام نمود: تحلیل کامل داده های امتحانی به تفکیک استان، منطقه، مدرسه، درس و حتی سوال به سوال به دبیران سراسر کشور ارائه شده تا به دور از رویکرد مقایسه ای یا رتبه بندی، مبنایی برای برنامه ریزی و پیشرفت آموزش باشد. وی ابراز امیدواری کرد این رویکرد جایگزین فریادهای «وا اسفا» و واکنش های احساسی شود که با برنامه ریزی اصولی، لطمه ها شناسایی و ترمیم شود. زارعی در جواب انتقادی بر مبنای دفاع صرف از وضع موجود اظهار نمود: اگر امروز به صورت میانگین ۶۰ درصد اهداف در رشته ای مانند تجربی محقق شده و ۴۰ درصد باقیمانده، این اطلاعات باید ابزار اقدام باشد. خوشبختانه طبق آخرین گزارش ها، میانگین نمرات امسال در مقایسه با پارینه بالاتر از نیم نمره افزایش پیدا کرده که نتیجه مداخلات علمی و تدریس مبتنی بر تحلیل دقیق است. وی با اشاره به اینکه تمام دولت ها همیشه بر رشد معدل ها تاکید داشته اند اما باید ریشه مشکلات را جدی تر بررسی کرد، هشدار داد: وقتی دانشجوی ترم اول دانشگاه با مسایل بدیهی علمی دست به گریبان است و پاسخ نمی دهد، این یعنی بجای عدد، باید ریشه ضعف های آموزشی رصد و برطرف شود. تبدیل مسئله میانگین پایین به تابو کمکی به حل آن نمی کند، بلکه باید این مورد را در فضای شفاف و علمی به گفتگو گذاشت. زارعی تاکید کرد: استمرار این تحلیل ها، ارائه بازخورد مستقیم به مدارس و معلمان، و تغییر رویکرد از داوری عددی به بازاندیشی کیفی، مسیر اصلاح دائمی نظام آموزش و پرورش را هموار می کند.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب