صحرایی:

سیاست ما تحصیل نیمی از دانش آموزان در هنرستان است

سیاست ما تحصیل نیمی از دانش آموزان در هنرستان است

به گزارش مدیریت آموزش، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: سیاستی درحال اجراست که ۵۰ درصد دانش آموزان ایران به هنرستان ها بروند و معتقدیم دبیرستان باید دالان زندگی و نه دالان دانشگاه باشد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، رضا مراد صحرایی روز دوشنبه در دیدار با معلمان عضو سندیکاهای سوریه گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سوریه جز نخستین کشورهایی بود که پیروزی انقلاب را به رسمیت شناخت. وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به مردم، ایران و کل منطقه و آزادگان جهان عزت داد و فراموش نمی نماییم که سوریه در هنگام جنگ تحمیلی ایران و عراق رویه ای متفاوت از سایر کشورهای عربی داشت. وزیر آموزش وپرورش افزود: نخستین و مهم ترین هدف انقلاب اسلامی به زیرآوردن استکبار است. امروز می بینیم که چگونه آمریکا ذلیل شده و اسرائیل از جبهه مقاومت شکست خورده است. پیام جمهوری اسلامی اینست که نه ظلم می نماییم و نه ظلم می پذیریم و استقلال و آزادی را در دستور کار قرار می دهیم و از برکات انقلاب اسلامی، تحول و شئون در همه زمینه هاست. وی با اعلان اینکه یکی از تحولات مهم ایران در نظام تعلیم و تربیت بود، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران سند تحول بنیادین را تصویب کرد که در این سند دانش آموزانی توانا و آینده ساز تربیت شود و تعلیم و تربیت اسلامی مبنای آن است و تجربیات جهانی در آن بومی می شود. ۵۰ درصد دانش آموزان ایران باید به هنرستان ها بروند وزیر آموزش وپرورش افزود: سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ۶ ساحت تربیت اخلاقی و اعتقادی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، فناورانه، اقتصادی و هنری و زیبایی شناختی را دارد و آموزش های مهارتی در سند تحول بنیادین جزئی از ساحت تربیت فناورانه است. صحرایی تصریح کرد: سیاستی درحال اجراست که ۵۰ درصد دانش آموزان ایران به هنرستان ها بروند و معتقدیم دبیرستان باید دالان زندگی باشد نه دالان دانشگاه؛ جمهوری اسلامی ایران که سالانه یک میلیون شغل ایجاد می کند، نیمی از این مشاغل از تحصیل در هنرستان هاست ازاین رو برنامه درسی منعطف و پاسخگو باید در این مدارس طراحی و اجرا شود. وی با تأکید بر این که تأسیس هنرستان های جوار کارخانه از سیاست های آموزش وپرورش است، اضافه کرد: از این طریق دانش آموزان همزمان با یادگیری دانش می توانند علم را هم کاربردی کنند. برنامه ملی مهارت را هم طراحی کردیم که دانش آموزان در هر دوره تحصیلی یک مهارت را بیاموزند. تعداد دانش آموزان در ایران حالا حدود ۱۶ و نیم میلیون نفر هستند. صحرایی افزود: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شوراهای بازبینی و اصلاح متون درسی برای اصلاح برنامه درسی فعال شده که در امتداد بومی سازی، متناسب سازی متون با نیازهای آینده، به روز آوری دانش و تقویت مؤسسات دانش بنیان و مهارتی کردن درس ها فعالیت می کند. به فضل الهی و برکت خون شهدا در همه رشته های جدید جز کشورهای برتر هستیم. وی اشاره کرد: قبلاً یک تفاهم نامه با وزارت تعلیم و تربیت سوریه داشتیم و این نسخه حالا آماده است. وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه نقش ما معلمان در ساختن آینده ایران لازمست، اظهار داشت: اگر مدرسه ها قوی شوند، آینده کشور قوی می شود و مهم ترین عامل این اقتدار معلمان هستند. صحرایی تصریح کرد: اگر کشوری آزاد و با هویت می خواهیم، اول معلمان باید با هویت باشند؛ ازاین رو باید در تربیت معلم بکوشیم. زبان عربی زبان بیگانه نیست وی ادامه داد: امکان دارد چندین زمینه فعالیت داشته باشیم اما بهتر است که روی یک یا ۲ مبحث متمرکز باشیم چونکه انتخاب چند نکته مهم می تواند ما را به هدف برساند و در سند تحول از این نقاط فراوان دیده می شود. وزیر آموزش وپرورش افزود: در قانون اساسی ایران، زبان عربی بیگانه نیست بنا بر این دانش آموزان از مقطع ابتدایی با این زبان آشنا می شوند هیچکس با فارسی عجین نمی شود مگر آنکه عربی را بداند و همینطور هیچکس با عربی انس نمی گیرد مگر این که فارسی را بیاموزد؛ مگر می شود که ادیب بود اما حافظ یا سعدی و مولوی را نشناخت؛ این افراد جهانی هستند و به فارسی و عربی تسلط داشتند همینطور این که حالا در خیلی از دانشگاه های سوریه فارسی تدریس می شود و این افقی برای تعاملات مشترک است؛ ازاین رو آموزش این زبان ها در نزدیکی افکار و فکرها تأثیرگذار است.

1402/11/07
09:25:27
5.0 / 5
286
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تحقیقات و فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین