گزارش مدیریت آموزش؛

مأموریت های صحرایی از رتبه بندی تا تحول بنیادین در آموزش و پرورش

مأموریت های صحرایی از رتبه بندی تا تحول بنیادین در آموزش و پرورش

به گزارش مدیریت آموزش، وزیر جدید آموزش و پرورش در شرایطی سکان بزرگترین وزارت خانه کشور را به عهده گرفته که نظام آموزشی با مشکلات قابل توجهی رو به رو است.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، یکی می آید یک برنامه ای می ریزد، یک کاری را شروع می کند، [با رفتنِ او] نیمه کاره رها می شود، دیگری می آید. از سال ۹۲ تا کنون که ده سال است، ما پنج وزیر و چهار سرپرست در آموزش و پرورش دیده ایم! این چیز خیلی عجیب وغریبی است. خب در وزارت های دیگر مثل وزارت خارجه یا وزارت جهاد کشاورزی، هفت سال، هشت سال، گاهی بیشتر، یک وزیر در دو دولت می ماند؛ چرا در وزارت آموزش و پرورش این جور بی ثباتی در مدیریّت وجود دارد؟
این سخنان، گوشه ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان در ماه گذشته بود که بصورت مستقیم از تغییرات گوناگون در سکانداری آموزش وپرورش گلایه داشته اند. تغییراتی که طی آن روز گذشته، رضامراد صحرایی به عنوان هفدهمین وزیر آموزش وپرورش بعد از انقلاب برگزیده شد.
صحرایی در شرایطی سکان بزرگترین وزارت خانه کشور را به عهده گرفته که این نظام آموزشی با مشکلات قابل توجهی رو به رو است. قانون رتبه بندی معلمان که یک طرح گسترده برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان است که صحرایی به عنوان نخستین قدم موظف به حل آنست. این قانون بااینکه توسط یوسف نوری وزیر سابق آموزش وپرورش شروع شده بود؛ اما اجرای ناقص آن و تأخیر پیش آمده در پرداخت حقوق اسفند معلمان، کار نوری را در آموزش وپرورش تمام کرد. صحرایی در چند روز گذشته تکمیل پروسه رتبه بندی را با اهمیت ترین برنامه پیش روی خود در وزارت آموزش وپرورش اعلام نموده است.
وی در جلسه رای اعتماد خود که روز گذشته برگزار شد؛ به صراحت بخشنامه غیرحرفه ای و نامربوط به کار معلمی را علت اجرای ناقص رتبه بندی معرفی نمود و اظهار داشت: بخشنامه ای که برای آن نوشته شد بخشنامه مناسبی برای رتبه بندی معلمان نبود معلمان را باید برمبنای وظایف معلمی رتبه بندی کرد نه مقاله نویسی. برای معلمی که در ایل با ۴۵ دانش آموز کار می کند و با کمبود وسایل گرمایشی و سرمایشی مواجه می باشد مقاله نویسی چه ضرورتی دارد؟ این درد معلمان است که در رتبه بندی برمبنای ماموریتشان رتبه بندی نشدند.
صحرایی با اعلان اینکه ما در مدت ۵۰ روز سرپرستی خود نشان دادیم که می شود کار جهادی کرد، اظهار داشت: ما در متلاطم ترین روزها رتبه بندی را تحویل گرفتیم و به شکلی آنرا تحویل دادیم که می بینید که بیش از ۷۵ هزار نفر رتبه گرفتند و همه توانستند اعتراض کنند. نزدیک ۳۰۰ هزار نفر معترض شدند، اعتراض خودرا داشتند و همه امکانات برای ثبت اعتراضشان فراهم گشته است.
صحرایی به همه معلمان قول داد که در صورت حمایت مجلس خصوصاً کمیسیون آموزش و تحقیقات، بخشنامه رتبه بندی اصلاح گردد.
وزیر جدید آموزش وپرورش روز گذشته ۵ چالش را برای خود و مجموعه همراهش اعلام نموده است که عبارتند از:
- ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش وپرورش و فقدان عزم ملی برای تحول در آن؛
- کم توجهی به ارتقا کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش وپرورش
- ضعف در راندمان زیرساخت های فیزیکی، فناورانه و ناترازی در منابع و مصارف آموزش وپرورش
- ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه های آموزشی و پرورشی
- جهت گیری عدالت محور و افزایش فرصت های برابر



چالش هایی که صحرایی به آنها اشاره نموده است شاید تمام چالش های پیش روی آموزش وپرورش نباشد اما آن قدر بزرگ و گسترده هستند که طیف زیادی از مشکلات پیش روی نظام آموزشی را در بر می گیرد.
حال سوال اینجاست که وزیری که برای تامین منابع لازم برای رتبه بندی و پرداخت حقوق نیازمند هماهنگی با دیگر دستگاهها همچون سازمان اداری و استخدامی است چگونه می تواند ضعف در راندمان زیرساخت های فیزیکی نظام آموزشی را برطرف کند؟
حل مطالبی همچون رتبه بندی نیازمند هماهنگی بخش های زیادی همین طور سازمان برنامه و بودجه است و وعده هایی از طرف صحرایی مطرح شده که تحقق آنها درگیر انجام تعهدات دیگر بخش ها در بدنه دولت می باشد. بخش عمده اعتبارات درباب راندمان زیرساخت های فیزیکی و جهت گیری عدالت محور و افزایش فرصت های برابر آموزشی نیازمند تامین اعتبارات است که تصمیم گیری در مورد این امر، در محدوده خارج از بدنه نظام آموزشی است.
با این حال همه ابعاد تحول در آموزش وپرورش نیازمند اختصاص بودجه و منابع مالی نیست. توجه به محتوای آموزشی، اولویت قراردادن راهکارهای سند تحول و بها دادن به مدارس دولتی فقط نیازمند اختصاص بودجه نیست.
مسئولین و مدیران آموزش وپرورش این دستگاه را کوچک می بینند؛ متأسفانه این موضوعی است که عملکرد همه وزرا همچون آقای نوری را تحت تأثیر قرار داد
مهدی نوید ادهم دبیرکل سابق شورای عالی آموزش وپرورش در گفت و گو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که چه سفارش ای برای وزیر جدید آموزش وپرورش دارید؛ اظهار داشت: پیشنهاد می کنم ایشان اولویت اول کاری خودرا به اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش وپرورش اختصاص دهند و با تحلیل و بررسی موفقیت ها و بررسی موارد شکست ها و عدم موفقیت ها در عملکرد وزارت خانه در دهه گذشته، تصمیمات مؤثری در اجرای بهینه سند تحول سال های آتی چاره اندیشی کنند و با نگاه علمی که به تحلیل و بررسی پدیده ها دارند بتوانند از همه ظرفیتهای درونی و بیرونی وزارت آموزش وپرورش برای اجرای این سند بهره گیرند.
نوید ادهم اضافه کرد: اجرای سند به مدلول تحقق راهکارهای سند بوده و همین موضوع مطالبه مقام معظم رهبری است. اگر این سند به مفهوم واقعی اجرائی گردد اهداف مطلوبی دردسترس است.
مشاور ارشد وزیر آموزش وپرورش در اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش در پاسخ به این پرسش که دوران وزارت نوری با چه مشکلی مواجه بود که به آقای صحرایی سفارش می کنید آنرا برطرف کند اظهار داشت: می توانیم دراین زمینه به تعبیر مقام معظم رهبری اشاره نماییم که ایشان به تعبیر کوچک انگاری آموزش و پرورش اشاره کردند. مسئولین و مدیران آموزش وپرورش این دستگاه را کوچک می بینند؛ متأسفانه این موضوعی است که عملکرد همه وزرا همچون آقای نوری را تحت تأثیر قرار داد.
نوری هم و غمش پرداخت حقوق رتبه بندی معلمان بود
نوید ادهم اشاره کرد: نوری هم و غمش پرداخت حقوق رتبه بندی معلمان بود در صورتیکه وزیر آموزش وپرورش باید به کیفیت آموزش و تعلیم و تربیت بپردازد. آقای صحرایی هم اگر این مشکل را حل نکند و حمایت مسئولان را هم برای حل این مشکل به همراه نداشته باشد؛ بطور قطع با همان مشکلاتی که وزرای سابق با آن مواجه بودند مواجه خواهد شد.



واقعیت این جاست که پاسخگویی نامناسب و عدم شفافیت وزارت آموزش و پرورش، معلمان را در سال ۱۴۰۱ آزار داد و سبب شد خیلی از آنان در بعضی از موضوعات خود با وزارتخانه در بلاتکلیفی به سر برند.
در طول سال قبل یوسف نوری و برخی دیگر از مسئولان نظام آموزشی در برخورد با مسائل و مشکلات فرهنگیان، از حل مشکلات در اسرع وقت صحبت کردند؛ آنان زمان دقیقی برای حل مشکل نمی دادند و تنها به حل مشکل در آینده ای نزدیک اشاره داشتند. همین مسئله سبب بلاتکلیفی و سردرگمی فرهنگیان شده بود.
دو مثال مشخص در این رابطه را باید مسئله رتبه بندی معلمان و مسئله پرداخت معوقات نیروهای خرید خدمتی دانست.
از ابتدا معلوم بود که حل هر دو مسئله نیازمند هماهنگی ها و موافقت های بین دستگاهی است؛ با اینحال تعدادی از مسئولان آموزشی نظیر وزیر وقت آموزش وپرورش بجای پاسخگویی صریح در این خصوص دائماً با پاسخ های غیر شفاف فرهنگیان را در بلاتکلیفی رها کردند.
حالا بنظر می رسد رضامراد صحرایی دریافته است که تعلل در حل دو موضوع فوق می تواند زمینه استعفا و استیضاح او را فراهم آورد.
وزیر آموزش وپرورش در جلسه بامداد امروز هیئت دولت با تأکید بر اهمیت اقدام جهادی در آموزش وپرورش اظهار داشت: مسائل آموزش وپرورش امروز جزو موضوعات ملی است و باید با رویکرد جهادی و کار هماهنگ و همه جانبه توسط همه دستگاهها آنها را حل نماییم.


منبع:

1402/03/12
13:51:13
5.0 / 5
362
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , استخدام , برنامه های آموزشی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین